عکس رهبر جدید

بوم، اقدام بومی پیشرو

  فایلهای مرتبط
بوم، اقدام بومی پیشرو

برنامه ویژه مدرسه (بوم) به مدیران مدرسه‌ها اختیار می‌دهد تا شصت ساعت از زمان برنامه رسمی مدرسه در سال را به نیازهای محلی و بومی اختصاص دهند.

بوم از چند ویژگی منحصربه‌فرد برخوردار است که آن را به یک اتفاق ممتاز علمی و آموزشی تبدیل کرده است. قبل از پرداختن به ابعاد گوناگون برنامه بوم، با ویژگی‌های آن بیشتر آشنا می‌شویم:

1. عبور از تمرکزگرایی: تاکنون برنامه‌ریزی‌های آموزشی به‌طور عمده از پایتخت و بخش‌های مرکزی وزارت آموزش‌‌و‌پرورش برای همه کشور صورت می‌گرفته است. با ظهور بوم، به‌صورت رسمی در آموزش‌‌وپرورش کشور پذیرفته شد که دیگر الزاماً پایتخت متولی طراحی و تنظیم همه امور آموزشی کشور نیست و مدارس نیز می‌توانند به ابداع و خلاقیت دست بزنند.

2. توجه به نیازهای بومی: رسمیت یافتن بوم پیام دیگری هم دارد. در آموزش‌وپرورش کشور پذیرفته شده‌‌است که به‌طور جدی به اقتضائات بومی مناطق کشور از حیث جغرافیا، فرهنگ، تاریخ و مذهب توجه شود. در اقصا نقاط ایران مدیران و کارشناسان می‌توانند به تشخیص خود نیازهای بومی‌شان را با دقت و ریزبینی پیش ببرند و اجرا کنند.

3. اعتماد به مدیران مدرسه‌ها: با عملیاتی شدن «بوم» اعتماد وزارت آموزش‌وپرورش به مدیران و کارشناسان به‌طور رسمی و علنی اعلام و اعمال شده است. از این به بعد حتی مدیران و معاونان مدرسه‌ها هم می‌توانند براساس برنامه‌ها، ایده‌ها و نیازهای خود و مدرسه خود به طراحی و اجرای کلاس و فعالیت‌های اختصاصی دست بزنند. چنین رویکرد خلاقانه و شجاعانه‌ای می‌تواند به مدرسه‌های کشور هویت مستقل و معنادار ببخشد.

 

۹۷۵
کلیدواژه (keyword): رشد مدرسه فردا، یادداشت سردبیر، بوم
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید