عکس رهبر جدید

امنیت در فضای مجازی

  فایلهای مرتبط
امنیت در فضای مجازی

با توجه به شرایط کنونی کشور و افزایش استفاده از سامانه های آموزش مجازی و جلسات آنلاین، ضروری است معلمان عزیز به منظور حفاظت از اطلاعات شخصی خود تمهیدانی را بیندیشند. دراین مقاله به نکات و راهکارهایی اشاره می‌شود که در این زمینه می‌تواند به معلمان عزیز کمک نماید.

فضای مجازی در کنار آثار و برکات فراوان در زندگی انسان‌ها، دارای مخاطراتی نیز هست که می‌تواند موجب ضرر و تلخ‌کامی کاربران شود. حتماً بسیار شنیده‌اید که سرقت اطلاعات سپرده‌های بانکی باعث از دست رفتن سرمایه بسیاری شده و یا اینکه هکرها توانسته‌اند با ورود به تلفن همراه، اطلاعات و تصاویر شخصی را پاک کنند و یا در فضای مجازی منتشر کنند. در هر صورت، فضای مجازی با زندگی ما عجین شده و گریزی از آن نیست؛ پس باید آداب استفاده صحیح از آن و اقدامات لازم برای حفاظت از اطلاعات شخصی را درنظر داشته باشیم.

در این مطلب، با برخی از این نکات آشنا خواهید شد.


از اتصال به وای‌فای عمومی پرهیز کنید
تقریبا همه کاربران از خطرات استفاده از شبکه‌های بی‌سیم عمومی و باز (Wi-Fi) مطلع هستند.  وای‌فای عمومی رایگان که در برخی مراکز خرید، کافه‌ها، رستوران‌ها، فرودگاه‌ها و سایر اماکن عمومی ارائه می‌شود بهترین فرصت برای سوءاستفاده هکرها است. سعی کنید حتی‌الامکان از اینترنت خط خود استفاده کنید و هروقت در مکان‌های عمومی هستید وای‌فای گوشی را خاموش کنید. علاوه بر این، در مکان‌های عمومی بلوتوث گوشی را هم خاموش کنید، مگر اینکه ابزار و ساعت هوشمند داشته باشید که برای ارتباط نیاز به بلوتوث دارد.


گوشی و نرم‌افزارهای حساس خود را قفل کنید
همیشه برای باز کردن گوشی از کد عبور چهار یا شش رقمی، اثر انگشت یا حسگر تشخیص چهره استفاده کنید. شاید اینکه همیشه برای کار با گوشی نیاز به وارد کردن کد عبور داشته باشید چندان خوشایند نباشد، اما به‌یاد داشته باشید که اگر روزی بر حسب اتفاق گوشی شما گم شود، هر کسی می‌تواند از اطلاعات شخصی شما مانند ایمیل‌ها، مخاطبان، تصاویر و اطلاعات بانکی خبردار شود. این قفل را می‌توانید برای اپلیکیشن‌های بانکی و شبکه‌های اجتماعی نیز فعال کنید.


از احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید
احراز هویت دو مرحله‌ای هم از آن دسته روش‌هایی است که معمولا مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد. چراکه باید یک مرحله بیشتر برای ورود به گوشی را پشت سر بگذارید. اما با استفاده از آن، یک لایه امنیتی بیشتر به گوشی اندرویدی خود اضافه می‌کنید. برای اتصال به شبکه‌های اجتماعی مانند WhatsApp، Instagram می‌توانید این قابلیت را فعال کنید.

 

 

امنیت در فضای مجازی

 

 

از کلمات عبور قوی استفاده کنید

کلمه عبوری که برای ورود به تلفن همراه، ایمیل و بانکداری اینترنتی و کاربری‌های مختلف انتخاب می‌کنید بهتر است حداقل 8 کاراکتر و شامل حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، اعداد و علایم باشد. نفوذگران اینترنتی قادر هستند تا در خیلی از موارد کلمات عبور قوی را هم بشکنند. اما ساده کردن کار هکرها با به‌کارگیری اطلاعات فردی مانند کد ملی، تاریخ تولد یا هر چیزی شبیه به این موارد به‌عنوان کلمه عبور ایده بسیار هولناکی است.

دقت داشته باشید که بهتر است هر شش ماه یک بار کلمات عبور خود را عوض کنید یا اگر اخباری در خصوص هک شدن یک برنامه خاص شنیدید خیلی سریع کلمه عبور خود را تغییر دهید.


مراقب ایمیل‌های اسپم و فیشینگ باشید

یکی از راه‌های ساده برای هکرها نفوذ به گوشی از طریق صندوق پست الکترونیک است. ایمیل‌های فیشینگ به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که با فریب شما امکان دسترسی به پنل کاربری را فراهم می‌کنند. از کلیک بر روی ایمیل‌های تبلیغاتی، باز کردن پیوست‌های مشکوک یا اجرای به‌روزرسانی‌هایی که از راه‌های مختلف همچون ایمیل، پیامک و شبکه‌های اجتماعی ارسال می‌شوند خودداری کنید.


از آنتی‌ویروس استفاده کنید

برای تلفن همراه و رایانه شخصی حتماً از آنتی‌ویروس اصل استفاده کنید. آنتی ویروس‌ها یا فایروال‌ها می‌توانند از ورود و فعالیت ویروس و کدهای مخرب جلوگیری کنند. مزیت آنتی‌ویروس‌های اصلی یا اورجینال نیز به قابلیت به روزرسانی آن‌هاست. با همین به روزرسانی‌ها می‌توانند اطلاعات ویروس‌های جدید را نیز به بانک اطلاعاتی خود اضافه کنند.

 

امنیت در فضای مجازی

 

مجوز اپلیکیشن‌ها را مدیریت کنید

مجوزهای اپلیکیشن‌ها را بررسی کنید. می‌توانید دسترسی به دوربین، میکروفون، لیست مخاطبان یا لوکیشن توسط اپ‌ها را متوقف کنید. مجوزهای داده شده به اپ‌را زیرنظر داشته باشید و مواردی که مورد نیاز نیستند را حذف کنید. می‌توانید برای مشاهده و تغییر در مجوز دسترسی، گزینه Privacy در تنظیمات آیفون و Permission manager  و App permissions  را در تنظیمات سیستم عامل اندروید ببینید.


تهیه نسخه پشتیبان

 همیشه باید آماده بدترین حالت‌ها باشید. پس از تمام فایل‌ها و تصاویر مهم خود نسخه پشتیبان در ذخیره‌سازهایی مانند هارددیسک‌های خارجی داشته باشید.

همچنین اکیداً پیشنهاد می‌کنم تصاویر شخصی و خانوادگی خود را در تلفن همراه نگهداری نکنید.


اپلیکیشن‌های مناسب برای امنیت در فضای مجازی

AppLock

همه ما تصاویر و ویدیوهایی در گوشی‌هایمان داریم که دوست نداریم جز خودمان چشم کس دیگری به آن‌ها بیفتد. بهترین راه برای محافظت از این تصاویر استفاده از اپلیکیشن‌هایی است که با رمزگذاری، این فایل‌ها را پنهان و از دسترس افراد سودجو دور می‌کنند.

اپلیکیشن AppLock به دلیل عملکرد آفلاین، یکی از امن‌ترین این اپلیکیشن‌هاست که به جز پنهان‌سازی تصاویر می‌تواند همین کار را برای اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی (مثل اپلیکیشن پیامک و تقویم و یادداشت‌برداری و ...) هم انجام بدهد.

 


امنیت در فضای مجازی

 

 

Google Authenticator

این اپلیکیشن وظیفه احراز هویت شما را هنگام ورود به سایت‌ها عهده‌دار هستند. بدین صورت که پس از وارد کردن رمز عبور، کد احراز هویت را هم وارد کرده و به وبسایت مد نظرتان وارد خواهید شد.

استفاده از این اپلیکیشن‌ها تقریبا تضمین می‌کند که یک هکر، قادر به استفاده از حساب کاربری شما و ورود به آن نخواهد بود چرا که باید به جز پسورد، رمز احراز هویت را هم بدست بیاورد که تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد.

برای آشنایی با این اپلیکیشن، قابلیت two-Step Verification را روی Gmail فعال کنید.

 

 

امنیت در فضای مجازی

 

 

Access Dots

این اپلیکیشن دسترسی غیرمجاز برنامه‌ها به دوربین یا میکروفون را «در لحظه» به شما اعلام می‌کند، فقط و فقط با یک چراغ چشمک زن.

فرض کنید مشغول استفاده از اپی هستید که نباید به دوربین‌تان دسترسی داشته باشد، اما دارد و شما اطلاع ندارید. خوشبختانه Access Dots  می‌تواند این موضوع را با یک چراغ چشمک زن به اطلاع‌تان برساند که هر چه سریع‌تر اپلیکیشن مشکوک را از گوشی‌تان پاک کنید.

 

 

امنیت در فضای مجازی

 

 

Lookout Security & Antivirus

این اپلیکیشن یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای امنیتی و آنتی ویروس برای سیستم عامل اندروید است.

با داشتن Lookout Security & Antivirus برروی گوشی خود می‌توانید علاوه بر افزایش امنیت آن از امکاناتی نظیر تهیه نسخه پشتیبانی از فایل‌ها و تماس‌ها و حتی پیدا کردن گوشی گم شده استفاده کنید.

با نصب بودن این اپلیکیشن برروی تلفن همراه از لو رفتن حریم خصوصی شما نگران نباشید چرا که این نرم افزار وب سایت‌های مخرب را شناسایی و بطور خودکار بلوکه می‌کند و اجازه دسترسی به این وب سایت‌ها را به شما نمی دهد.

با این برنامه قادر خواهید بود فایل‌های گوشی خود را اسکن کنید و در صورت موجود بودن ویروس، تروجان و یا کرم‌ها آن‌ها را از بین ببرید و بر سرعت آن بیفزایید.

 

امنیت در فضای مجازی

 

۲۷۵۲
کلیدواژه (keyword): رشد معلم، تربیت مجازی، امنیت، فضای مجازی،اپلیکیشن‌ های مناسب
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید