عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

آموزگار بر خط

  فایلهای مرتبط
آموزگار بر خط
علیرضا رئیسی امجد، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی درسی، با ۳۱ سال سابقه‌ تدریس در پایه‌های ابتدایی و تألیف بیش از ۲۵ کتاب آموزشی، مدرس کتاب‌های «بخوانیم و بنویسیم» و «روش تدریس ریاضی کشوری» است. او علاوه بر تدریس به مدرسان کشور و آموزگاران، سابقه‌ تدریس چگونگی تهیه‌ فیلم‌های آموزشی دفتر تألیف و نیز اخیراً تدریس درس فارسی پایه‌ اول در شبکه‌ آموزش را نیز داشته است. در پی گسترش ویروس کرونا، در موضوع تجربه‌های آموزش از راه دور، با وی نشستی داشته‌ایم که اهم آن را در ادامه می‌خوانید.


چرا آموزش آنلاین و تعاملی؟
در ابتدای شیوع کرونا، مدرسه‌ها با چالش حاضر نبودن دانش‌آموزان در مدرسه مواجه شدند. متقابلاً، نیاز به آموزش از راه دور نیز احساس شد. قبل‌تر از این، برخی کلاس‌های فوق‌برنامه‌ به‌صورت آفلاین و کمتر آنلاین، برگزار می‌شدند و آموزگاران تجربه‌هایی در این زمینه داشتند، اما اگر آموزش‌های تعاملی صورت نمی‌گرفت، فرایند تدریس با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شد. اما چرا آنلاین؟ در واحد آموزش آنلاین، مربی در تلاش است مفاهیم آموزشی و مهارتی را در آسایش و فراغت کامل در خانه یا هر جایی که اینترنتی وجود دارد برقرار کند. این کلاس‌ها نسبت به آموزش حضوری باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه نیز می‌شوند.

 

با توجه به تجربیات خود، آیا آموزش آنلاین در دوره‌ی ابتدایی و به‌خصوص کلاس اول را مفید می‌دانید؟
یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زندگی «کاربرد ابزار در زندگی روزمره است». نیک می‌دانیم، افرادی که رایانه ندانند، در عصر جدید بی‌سواد تلقی می‌شوند. جالب است وقتی می‌بینیم دانش‌آموز کوچک کلاس اولی از طریق آموزش آنلاین می‌تواند با نرم‌افزارهای تصویری و صوتی با آموزگار خود تعامل کند و ارتباط برقرار کند، صحبت کند، مطالب را بیاموزد و بخواند و بنویسد! چقدر خوب است که بچه‌ها در این سن می‌توانند به چنین مهارت مهمی دست یابند و به قولی زودتر بزرگ شوند!

 

چگونه دانش‌آموزان پایه‌ی اول خود را به آموزش آنلاین تشویق می‌کنید؟
یکی از بزرگان تعلیم‌و‌تربیت می‌فرماید: «در تربیت کودک از آن جایی شروع کنید که دوست دارد و به آنجایی برسانید که شما دوست دارید». برای آموزش به طریق آنلاین و ایجاد علاقه در بچه‌ها، در ابتدا از طریق بازی کار را شروع کردیم. به بچه‌ها دسترسی صدا و تصویر دادیم. بچه‌ها یکدیگر را دیدند و با هم صحبت کردند. در زمان تعطیلات آلودگی هوا و تعطیلی به‌خاطر برف کار را به‌طورجدی شروع کردیم. کم‌کم دانش‌آموزان هفت‌ساله از این شیوه‌ی ارتباطی خوششان آمد. بعد از آن بازی‌های آنلاین را به ایشان ارائه دادیم. کم‌کم علاقه‌ی بچه‌ها به آموزش از طریق آنلاین را شاهد بودیم. دیکته را از این طریق گفتیم. بچه‌ها هم از این طریق متن‌های کتاب فارسی را خواندند. آن‌ها فهمیدند که می‌توانند از ارتباط آنلاین برای یادگیری، بازی، دیدن دوستان و خیلی چیزهای دیگر بهره ببرند. بدین طریق توانستیم به کودک کلاس اولی ارتباط و آموزش آنلاین را بیاموزیم.

در حال حاضر، معمولاً بچه‌ها بدون حضور والدین در اتاق خود می‌نشینند و با آموزگار تعامل می‌کنند. اگر سؤالی داشته باشند، علامت مخصوص را می‌زنند، به‌راحتی می‌پرسند و به‌راحتی پاسخ می‌گویند.

این بچه‌ها در آینده دانشجویانی خواهند شد که مرزهای جغرافیایی آن‌ها را محدود نخواهد کرد، چرا که روش‌های یادگیری را می‌آموزند. حتماً شنیده‌اید که می‌گویند یاد بدهید که چگونه یاد بگیرند. ما از این شیوه راه‌های یادگیری را به دانش‌آموزان می‌آموزیم. همواره به دنبال راهی نو و روشی جدید برای آموزش بوده‌ام و خدا را شکر می‌کنم که امروز می‌توانم برای بچه‌های کل کشور در شبکه‌ی آموزش تدریس کنم و بچه‌ها را به آموزش از طریق تلویزیون علاقه‌مند کنم.

 

آیا همکاری والدین را در مسیر آموزش آنلاین مهم می‌دانید؟
بله. من معتقدم اولیا و معلم مثل دو روی یک سکه هستند. پشت سر هر معلمی خانواده‌های خوبی هستند و خدا را شکر، در خلال سالیان کارم، همواره تأیید و همکاری خوبی از اولیا داشته‌ام، من معتقدم این والدین دانا هستند که فرزندان توانایی را پرورش می‌دهند.

 

راز موفقیت یک آموزگار را در چه می‌دانید؟
عشق به کار و علاقه به تدریس، قدرشناسی اولیا، مشاهده‌ی رشد و بالندگی فکری دانش‌آموزان.

 

آیا روش خاصی برای همراه کردن کلاس با تدریس خود دارید؟
بازی‌های آموزشی، ایفای نقش‌ها و داستان‌هایی که می‌گویم. در کنار انضباط آموزشی که کلاس را با خود همراه می‌کنم. به نظر من آموزش ابتدایی، ابتدایی نیست، بلکه ابتدای آموزش است. پس مثل هر کاری که در ابتدا باید وقت و انرژی و دقت بیشتری داشته باشم، در روال کلاسم هم همین دقت‌ها را دارم.

 

برای آینده چه برنامه‌ای دارید؟
به دنبال آموزش کشوری معلمان و اولیای کلاس اولی و دانش‌آموزان این سن هستم و هدفم از تأسیس کانال اول ایران، ارائه‌ی خدمات کشوری ویژه و تخصصی برای پایه‌ی اول در کل کشور و برای فارسی‌زبانان خارج از کشور است. امیدوارم قدر همه‌ی معلمان دلسوز این مملکت دانسته شود.

 

۱۶۲۶
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش ابتدایی,گفت و گو, علیرضا رئیسی امجد, کتاب بخوانیم و بنویسیم, کتاب روش تدریس ریاضی کشوری,ویروس کرونا
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید