عکس رهبر جدید

مدتی این مثنوی تأخیر شد

  فایلهای مرتبط
مدتی این مثنوی تأخیر شد

1. سال گذشته به من اعلام شد که دیگر سردبیر نیستم، چون به قول معروف «کشتیبان را سیاستی دگر آمد!» آن زمان (خوشبختانه یا شوربختانه) فرصت مرور آنچه گذشت و شرح و توضیح نکات لازم برای خوانندگان فراهم نبود و این زمان نیز که قرار است دوباره در خدمت شما باشم، شرح و بسط چگونگی این آمد و شد را ضروری نمی‌دانم! گمان می‌کنم که خواننده گرامی هم در پی آن نیست؛ بلکه در پی دستیابی به نکات و مطالب مفید و خواندنی است. امید که به کمک شما این مهم محقق گردد.

2. چارچوب محتوا و مطالب مجله، همچنان به روال سابق خواهد بود: گفت‌وگو خواهیم داشت و مطالبی در زمینه آموزش تاریخ، و تاریخ جهان و ایران و اسلام. لیکن از آنجا که بنابر سیاست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، محتوای مجله، از 80 به 48 صفحه تقلیل یافته است، ناچاریم در روش کار تغییراتی را لحاظ کنیم؛ از جمله درج مقالات بلند و پرحجم، بیش از پیش دشوار است. لازم است حجم مقالات، کمتر باشد تا درج مطالب متنوع در مجله امکان‌پذیر باشد. همچنین اصل را بر چاپ مقالات خواهیم نهاد و گزارش و خبر، کمتر از قبل خواهیم داشت.

انتشار مجله در 48 صفحه، پی‌آمدهای دیگری هم خواهد داشت، همچون به درازا کشیدن نوبت چاپ مقالات، که اجتناب‌ناپذیر است.

3. کتاب‌های درسی حاوی مفاهیم کلامی و بصری فراوانی است که شرح و بسط آن‌ها می‌تواند برای دبیران و مدرسان آن مفید و کاربردی باشد. بنابراین درخواستم از همکاران این است که دست به قلم ببرند و بنویسند. کتاب‌های درسی، ممکن است اشکالات و ایرادهایی داشته باشد که مکرر گفته شده است. تکرار آن، دردی را دوا نمی‌کند، اما تهیه مقاله‌ای که حاوی دانستنی‌های بیشتر در باب یکی از مفاهیم آن باشد، مفید است و علاقه‌مندانی خواهد داشت.

4. کرونا!: پدیده کرونا برای جوامع، اصناف، دولت‌ها، و یکایک مردمان جهان، تأثیرات و عواقبی داشته و تغییراتی را ایجاد کرده است. در زمینه آموزش تاریخ و کلاس‌های درس، تعطیلی ناگزیر مراکز آموزشی، چاره را در تدریس مجازی در پیش رو قرار داد. شما دبیران تاریخ نیز، نه از طریق حضور در کلاس (که به نظرم جاندار است و مخاطب در آن، با دانش و احساس و فراز و نشیب‌های کلامی‌تان ارتباط مستقیم برقرار می‌کند) به کمک ابزارهایی با دانش‌آموز ارتباط برقرار کردید، مطالب را تدریس نمودید، ارزشیابی به عمل آوردید ...

چنین روشی را چگونه دریافته‌اید؟ چه راه‌های تازه‌ای رفتید و از آن‌ها چه تجربه‌ای کسب کردید؟ به نظر شما آیا این‌گونه کلاس‌داری، تمام و کمال می‌تواند جای کلاس حضوری را بگیرد؟ تدریس مجازی تاریخ با تدریس مجازی سایر درس‌ها چه تفاوت یا تفاوت‌هایی دارد؟

دریافت‌ها و تجربیات جدید خود را بنویسید و برای ما بفرستید. گمان می‌کنم چاپ این تجارب، می‌تواند مفید باشد و بازخوردهای شایسته‌ای فراروی همگان قرار دهد.

۱۱۴۹
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش تاریخ,یادداشت سردبیر,سخنی با خوانندگان
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید