عکس رهبر جدید

سرعت شیوع، ۲ به توان ۷۲

  فایلهای مرتبط
سرعت شیوع، ۲ به توان ۷۲
بیایید کمی فکر کنیم

کمی فکر کنیم!
الان که در حال نوشتن این مطلب هستم، تمام مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها تعطیل هستند. تعطیلات طولانی‌مدتی که صبر و حوصله دانش‌آموزان مشتاق تعطیلی و فرار از مدرسه را هم سر برده است. «کرونا»، این ویروس منحوس،‌ نوع و سبک زندگی همه را تحت‌‌تأثیر خود قرار داده است؛ ویروسی که به سرعت در تمام کره زمین و کشورها شیوع پیدا کرد. شک ندارم که خواننده این مطلب در این فاصله زمانی اطلاعات فراوانی را در این زمینه شنیده،‌ دیده و خوانده است.

شاید سرعت پخش اخبار مرتبط با کرونا از شیوع آن سریع‌تر باشد، که هست! من به اخبار و آمار مبتلایان، بهبودیافتگان و فوت‌شدگان کاری ندارم. به اخبار پزشکی و مطالب مرتبط با درمان، واکسن، و ... هم نمی‌خواهم بپردازم. می‌خواهم با هم در مورد شیوع یک ویروس، و نحوه انتقال و سرعت پخش آن از دیدگاه ریاضی کمی فکر کنیم و به بررسی آن بنشینیم. چرا در بعضی از کشورها شیوع بیماری سرعت زیادی دارد؟ چرا متخصصان می‌کوشند سرعت شیوع را کم کنند؟ اصلاً سرعت شیوع یعنی چه؟

 
محاسبه کنیم!
بیایید با یک مثال از درس علوم شروع کنیم. در درس علوم در مورد تکثیر سلول‌ها مطالبی یاد گرفته‌ایم. هنگام تکثیر، هر سلول به دو سلول تقسیم می‌شود. فرض کنید برای یک نوع از سلول‌ها در هر 20 دقیقه این تکثیر سلولی اتفاق بیفتد.

 

۱۷۰۰
کلیدواژه (keyword): رشد برهان متوسطه اول,ریاضیات و کاربرد
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید