عکس رهبر جدید

نظارت بالینی از یک آموزشگاه

  فایلهای مرتبط
نظارت بالینی از یک آموزشگاه
یک جلسه نظارت بالینی از آموزشگاه خواجه میرزایی در شهرستان گرگان: خوب شنیدن و خوب دیدن جزء عامل‌های بسیار مهم برای ایجاد ارتباط مؤثر با همکاران و کادر آموزشی هنگام نظارت بالینی از یک آموزشگاه است.

به نظر بنده خوب شنیدن و خوب دیدن جزء عامل‌های بسیار مهم برای ایجاد ارتباط مؤثر با همکاران و کادر آموزشی هنگام نظارت بالینی از یک آموزشگاه است. بزرگی می‌گفت نظارت بالینی درست مانند رفتن بر بالین یک بیمار است. هنگام عیادت، هرگز یک بیمار را به جهت ابتلا به بیماری سرزنش نمی‌کنیم، بلکه در جهت بهبودی هر چه زودتر او تلاش می‌کنیم یا اگر کاری از ما برنمی‌آید حداقل به او انگیزه و دلگرمی می‌دهیم.

طی سال‌های خدمتم در گروه‌های آموزشی آموخته‌ام که وقتی وارد یک آموزشگاه می‌شوم قبل از هر صحبت و اظهار‌نظری ابتدا خوب ببینم و خوب بشنوم

پس از هماهنگی‌های اولیه کارشناس تربیت بدنی اداره با مدیر و معلم مربوط به منظور یک جلسه نظارت بالینی از مدارس شهرستان گرگان، وارد آموزشگاه دوره ابتدایی خواجه میرزایی شدم. حوالی ظهر بود. دختران دانش‌آموز در حیاط در حال بازی بودند و معلم تربیت‌بدنی آن‌ها خانم توحیدی کنارشان در حال فعالیت و ارائه بازخورد بود. ساعت آموزشی رو به اتمام بود، تأمل کردم تا کلاس به پایان برسد. در همین حال به فضای اجرای درس تربیت بدنی مدرسه که معمولاً شامل حیاط است نگاهی انداختم، زیرا ایمنی و مناسب بودن فضای آموزشی به جهت حفظ سلامت دانش‌آموزان و کاهش میزان آسیب‌دیدگی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ماست.

آموزشگاه خواجه میرزایی دارای حیاطی با رنگ‌آمیزی بسیار متنوع و شاد بود که حکایت از داشتن معلم و مدیری خلاق و خوش‌ذوق داشت. زنگ تفریح به صدا درآمد و با خانم توحیدی وارد سالن و دفتر مدیریت شدیم. پس از معرفی، عرض سلام و خداقوت، بابت ایمن‌سازی تجهیزات، خط‌کشی زمین ورزشی و ترسیم اشکال زیبا و کاربردی حیاط پویا از مدیر آموزشگاه، خانم اخوین و همکارم تشکر کردم و از آن‌ها خواستم تا درباره مسائل، مشکلات پیش رو هنگام اجرای درس تربیت‌بدنی صحبت کنند. سعی کردم موارد مطرح شده را تا جایی که می‌شد در آموزشگاه برطرف کنم و باقی را برای پیگیری از طریق اداره به ذهن بسپارم.

از خانم توحیدی خواستم تا درباره مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در آموزشگاه صحبت کند و اگر مستنداتی همراه دارد ارائه دهد. همواره سعی می‌کنم هنگام بررسی فعالیت‌های یک آموزشگاه، نقاط قوت همکارانم را بسیار برجسته کنم و مورد تشویق قرار دهم، درباره علت کاستی‌ها و عدم اجرای برخی موارد از آن‌ها سؤال کنم و امکانات و شرایط موجود در مدرسه را در نظر بگیرم. در نهایت، تلاش می‌کنم با هم‌فکری مدیر و معلم مربوطه و با ارائه پیشنهادهای کاربردی، با هم به دنبال یافتن راهکاری عملی برای برطرف کردن نواقص احتمالی باشیم.

با دیدن کتب راهنمای معلم، دفتر ثبت فعالیت و ارزشیابی دانش‌آموزان و پوشه فعالیت‌های متنوع خانم توحیدی شامل گواهی حضور مدیر و معلم در دوره‌های توجیهی درس تربیت‌بدنی، نمون برگ‌های آگاهی از سلامتی برای تمامی پایه‌ها به تفکیک هر کلاس و ثبت وضعیت سلامتی دانش‌آموزان در دفتر نمره، فرم‌های گزارش ایمنی و لیست تجهیزات آموزشی آموزشگاه، برگه‌های تکلیف در منزل دانش‌آموزان و عکس‌های زیبایی از اجرای نرمش در مراسم صبحگاهی، برگزاری مسابقات به مناسبت‌های مختلف، نحوه تدریس حرکات پایه، مهارت‌های ورزشی، فاکتورهای آمادگی جسمانی و حیطه دانشی و نگرشی در پایه‌های مختلف تحصیلی، برگزاری جلسات شورای آموزشگاه و شورای ورزشی و کارگاه‌های آموزشی برای والدین و ... به مدیر، معاون پرورشی و تربیت‌بدنی و همکار فوق‌العاده فعال و پرتلاشم خداقوت و دست‌مریزاد گفتم. با هم به اتاق ورزش آموزشگاه رفتیم و امکانات و تجهیزات ورزشی مورد نیاز برای تدریس درس تربیت‌بدنی را دیدیم. چیزی که نظر بنده را بسیار به خود جلب کرد مجموعه‌ای کامل از وسایل دست‌ساز تربیت‌بدنی مانند وزنه، دیسک، نیزه، توپ و ... برای تدریس به‌ویژه درس دو و میدانی بود. این معلم خوش‌ذوق، نقاشی‌ها و یادگاری‌های دانش‌آموزان خود را در قسمت‌های مختلف اتاق نصب کرده بود. تابلوی اعلانات ورزشی نیز شامل مطالب آموزنده و مناسب سن دانش‌آموزان ابتدایی بود که اغلب توسط خود آن‌ها تهیه می‌شد.

با شنیدن صدای زنگ، خانم توحیدی به کلاس پنجم رفت و دانش‌آموزان را به حیاط مدرسه هدایت کرد. من در گوشه‌ای از حیاط ایستادم و هنگام مشاهده اجرای یک جلسه درس تربیت بدنی، فرم‌های بازدید را تکمیل کردم. از تماشای دانش‌آموزان خوشحال و فعال و تدریس براساس سرفصل آموزشی کتاب لذت بردم. در انتهای کلاس، مواردی را که بر اساس چک‌لیست نیاز به بررسی دارد با هماهنگی ایشان از دانش‌آموزان پرسیدم و به جهت بهبود کیفیت آموزش پیشنهادهایی نظیر نحوه گروه‌بندی دانش‌آموزان و رعایت فاصله ایمن بین آن‌ها را هنگام اجرای تمرینات بدمینتون، خدمت ایشان مطرح کردم.

مجدداً به اتاق مدیر رفتم و در دفتر مشاهدات مدرسه نکات مثبت مانند تدریس براساس سرفصل آموزشی، استفاده از همه دانش‌آموزان در فعالیت کلاسی و موارد قابل بهبود و پیشنهاد‌های خود نظیر نحوه ثبت ارزشیابی مستمر در دفتر ثبت فعالیت را یادداشت کردم و از خدمات بی‌دریغ کادر آموزشی آموزشگاه تقدیر و تشکر کردم.

در مسیر بازگشت از آموزشگاه با خود فکر می‌کردم که یک معلم باید عاشق کارش باشد تا فارغ از تمام دغدغه‌های مادی با امکاناتی محدود بتواند تا جای ممکن محیط مدرسه را به جایی امن و شاد برای دانش‌آ‌موزانی تبدیل کند که شاید به جز حیاط مدرسه هیچ فضایی برای فعالیت بدنی ندارند.

 

یک جلسه نظارت بالینی از دیدگاه آموزگار درس تربیت‌بدنی
نیوشا توحیدی، کارشناس ارشد مدیریت ورزشی و آموزگار درس تربیت‌بدنی آموزشگاه خواجه میرزایی
این‌جانب به‌عنوان آموزگار درس تربیت‌بدنی در مدارس ابتدایی شهرستان گرگان، سپاس‌گزار الطاف الهی و قدردان زحمات همکاران خودم به‌ویژه در گروه‌های آموزشی هستم که همواره با نظرات سازنده خود در جهت بهبود کیفیت آموزش درس تربیت‌بدنی می‌کوشند. اعضای گروه آموزشی پل ارتباطی میان معاونت تربیت‌بدنی و سلامت با مدارس هستند، لذا ورود این عزیزان به‌منظور نظارت بالینی به آموزشگاه‌ها می‌تواند بستری مناسب برای توانمند‌سازی معلمان از طریق انتقال تجربیات و روش‌های آموزشی در فرایند تدریس فراهم سازد.

حضور خانم دکتر مهدوی در مدرسه خواجه میرزایی موجب خرسندی این‌جانب و مدیریت محترم آموزشگاه شد. زیرا بر این باوریم که همکاران ما در گروه آموزشی به امر کیفیت‌بخشی درس تربیت‌بدنی اهمیت می‌دهند و با نظارت بر نحوه آموزش، ثبت فعالیت در دفتر شاخص، ارزشیابی و سایر فعالیت‌های اجراشده در آموزشگاه در جهت ایجاد انگیزه برای همکاران و بهبود وضعیت تربیت‌بدنی در مدارس تلاش می‌کنند و دانش و تجربیات ارزشمند خود را در اختیار همکاران قرار می‌دهند و اعتقاد داریم برای رسیدن به شعار «دانش‌آموز فعال، مدرسه شاد و جامعه سالم» همگی باید در کنار هم برای حفظ و تقویت سلامت جسمانی و روانی دانش‌آ‌موزان بکوشیم و تعداد مدارس فعال و پویا در امر تربیت‌بدنی در سطح کشور را گسترش دهیم.

 

یک جلسه نظارت بالینی ار دیدگاه مدیر آموزشگاه
الهه اخوین، کارشناس ارشد مدیریت برنامه‌ریزی آموزشی و مدیر آموزشگاه خواجه میرزایی

این‌جانب همواره از ورود سرگروه‌های آموزشی درس تربیت‌بدنی به آموزشگاه خود استقبال می‌کنم و به این بزرگواران خوشامد می‌‌گویم، زیرا معتقدم دستاورد این حضور، تعامل و تبادل اطلاعات به‌روز آموزشی و ورزشی و در نتیجه ارتقای سطح سلامت روحی و جسمی دانش‌آموزان است.

۱۵۵۷
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش تربیت بدنی,خاطره,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید