عکس رهبر جدید

با استان‌ها: استان ایلام

  فایلهای مرتبط
با استان‌ها: استان ایلام
کارگاه آموزشی مدرسان پیش دبستان

امروزه به سبب اهمیت آموزش‌وپرورش در زندگی اقتصادی ـ اجتماعی افراد و جوامع، از هزینه‌های آموزشی و تربیتی به‌عنوان سرمایه‌گذاری بنیادی یاد می‌شود. در عین حال، دانایی رکن اصلی توسعه جوامع، و نظام آموزش و تربیت بستر نیل به آن تلقی می‌گردد. در این میان، تحقق یافتن توسعه ـ با هر تعبیری که از آن داشته باشیم ـ مستلزم وجود انسان‌هایی است که باید بار این قافله را به سرمنزل مقصود برسانند. در دنیای معاصر، نهاد آموزش‌وپرورش مسئولیت تربیت نیروی انسانی در جامعه را بر عهده دارد و از همین‌رو، مهم‌ترین بستر تولید و تربیت نیروی انسانی به  شمار می‌آید.

سنگ بنای این فرایند در دوران کودکی گذاشته می‌شود؛ چرا که تربیت در کودکی همانند نقش بر ‌سنگ، دارای ثبات و پایداری است. در این دوران می‌توان یک زندگی سالم و سعادتمندانه را پی‌ریزی کرد و از بروز بسیاری از مشکلات در ‌آینده جلوگیری نمود. بسیاری از نابسامانی‌های روانی و اخلاقی انسان ناشی از تربیت نادرست او در دوران کودکی است. آموزش‌وپرورش دوره پیش از دبستان به‌عنوان دوره‌ای مؤثر هم از نظر رشد کلی فرد و هم از نظر تأثیری که در پذیرش و نگهداری کودکان در دوره ابتدایی دارد، در سطح کلان مورد تأکید فراوان است.

تحقق این امر مهم در گرو تربیت مربیانی توانمند و با‌انگیزه است که بتوانند نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند. در این راستا، معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش استان ایلام با هدف توانمندسازی حرفه‌ای نیروی انسانی خود در دوره پیش‌دبستانی و آشنا کردن آنان با رویکرد، اهداف، فعالیت‌ها و شیوه‌های مناسب آموزش در این دوره، با دعوت از سرکار خانم قنبری، کارشناس دفتر تألیف کتب درسی وزارت آموزش‌وپرورش، در پاییز ۹۸ کارگاه آموزشی یک‌روزه‌ای برای مدرسان میانی آموزش‌وپرورش پیش‌دبستانی بر‌گزار کرد. در این کارگاه، مدرسان با مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر در حوزه علوم تربیتی و همچنین با سابقه مدرسی، حضور یافتند.

کارگاه در سه بخش دو ساعته برگزار گردید. در بخش اول، رویکرد، اهداف، برنامه‌ها و فعالیت‌های دوره پیش‌دبستانی تشریح شد و موضوعات با بحث‌های دوطرفه و تعاملی تبیین گردید. در بخش دوم، آموزش محتوا به نوآموزان پیش‌‌دبستانی به شیوه عملی انجام شد. در این بخش، بسته آموزشی «خدای مهربانم» (شامل یک جلد کتاب راهنمای مربی و چهار جلد کتاب کار کودک با عناوین من و توانایی‌هایم، من و خدای مهربان، من و طبیعت، و من و اطرافیانم) که مورد تأیید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است، به‌عنوان محتوای انتخابی استان برای نوآموزان پیش‌دبستانی بررسی شد و شیوه‌های مناسب آموزش آن‌ها بیان گردید. در بخش سوم، با تشکیل گروه‌های ۶ـ۵ نفره شیوه‌های‌ آموزش به‌طور عملی و کارگاهی توسط حاضران ارائه گردید. در پایان کارگاه، مدرسان میانی ضمن ابراز رضایت از شیوه برگزاری این دوره آموزشی، آمادگی خود را جهت برگزاری کارگاه‌های شهرستانی برای همه مدیران و مربیان پیش‌دبستانی اعلام کردند.

۳۵۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید