عکس رهبر جدید

فضای مجازی و دختران؛ تهدیدها، راهکارها، پیشنهادها

  فایلهای مرتبط
فضای مجازی و دختران؛ تهدیدها، راهکارها، پیشنهادها
امروزه با پیشرفت فناوری‌های نوین و فضای مجازی شاهد حضور بیش‌ازاندازۀ افراد در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی هستیم. این حضور حتی در میان نوجوانان و به‌ خصوص دختران بسیار ملموس است. این روزها کمتر دختر نوجوانی را می‌شود پیدا کرد که یک گوشی هوشمند برای خودش نداشته باشد. گوشی هوشمند هم مساوی است با متصل شدن به اینترنت و ورود به فضایی که با وجود مفید بودن اگر مدیریت نشود، می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ اما دختران چگونه باید از این فضا استفاده کنند و والدین باید از چه آسیب‌هایی مراقبت کنند؟

سوءاستفاده‌های مجازی از دختران
فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در کنار فرصت‌ها و استفاده‌های مفید، تهدیدات بسیار زیاد و خطرناکی را برای دختران به ارمغان آورده است که نباید از آسیب‌های تعامل در فضای مجازی غافل بود. برای توسعۀ تعامل اجتماعی دختران در فضای مجازی و بهره گرفتن از فرصت‌های حاصل از این امر، باید آگاهی‌های لازم جهت حفظ و مراقبت از حریم خصوصی در فضای مجازی را به دختران و نوجوانان آموزش داد. تشکیل شبکه‌های اجتماعی خانواده محور، به‌ طوری‌که اعضای خانواده اعم از والدین و فرزندان در آن به ‌صورت گروهی حضور داشته باشند نیز می‌تواند راهکار مناسبی باشد. پس با آموزش و فرهنگ‌سازی، حضور خود در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را مفید و هدفمند کنیم تا دیگر شاهد سوءاستفاده‌ها و تخلفات مجازی در شبکه‌های اجتماعی نباشیم.

 

سوءاستفاده از دختران به بهانۀ مدلینگ در اینستاگرام
در سال‌های گذشته آمار تکان‌دهنده‌ای از سوءاستفاده‌های جنسی از دختران به بهانۀ ورود به بازار مدل صورت گرفته است. شبکۀ اجتماعی اینستاگرام محیط بسیار مناسبی برای سودجویی و سوءاستفاده از دختران است. این افراد به بهانۀ مدلینگ و با وعده‌های کاذب در اینستاگرام صفحاتی را تولید می‌کنند تا دختران بیشتر ترغیب این حرفه شوند و سپس با جذب دختران اغفال‌شده پس از مدتی از آن‌ها سوءاستفادۀ جنسی می‌کنند.

 

پدیدۀ «عشق‌های مجازی»
یکی از روش‌های دوست‌یابی و ایجاد ارتباط با دیگران استفاده از فضای مجازی است. در این میان دختران به لحاظ احساس خطر یا بروز حالت شرم در حضور جنس مخالف بیشتر ترجیح می‌دهند تا در دنیای مجازی به ارتباط با دیگران و به ‌خصوص جنس مخالف بپردازند. این ارتباطات از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و پس از مدتی به ملاقات حضوری می‌انجامد. این روابط به‌ مرور زمان به وابستگی‌های عاشقانه تبدیل می‌شود و متأسفانه در اغلب این موارد، افراد با انگیزه‌های متفاوتی وارد ارتباط می‌شوند که عواقب سوء آن متوجه دختران خواهد بود.

 

هرزه‌نگاری در شبکه‌های اجتماعی
یکی از مهم‌ترین خطرات شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان به‌خصوص دختران بازدید از کانال‌ها و صفحات مستهجن و مطالعۀ هرزه‌نگاری‌هایی است که به ‌راحتی در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد. این خطر ممکن است به بروز بیماری‌های روانی و بلوغ زودرس و حتی آزارهای جنسی ختم شود و باعث به وجود آمدن نگرانی در میان دختران شود.

 

 

هشدارهایی برای دختران

 
• در صورت امکان عکس شخصی خود را به ‌عنوان عکس پروفایل قرار ندهند.

اگر عکس خود را برای پروفایل انتخاب می‌کنند، عکسی باحجاب مناسب باشد.

والدین و به ‌خصوص مادر خود را از ارتباطات خود در فضای مجازی آگاه کنند.

اطلاعات مهم شخصی خود را به اشتراک نگذارند.

عکس‌های شخصی و خانوادگی خود را به اشتراک نگذارند.

گوشی تلفن‌همراه محل مناسبی برای نگهداری اطلاعات و عکس‌ها و فیلم‌های شخصی نیست.

حساب خود در شبکه‌های اجتماعی را خصوصی کنند و قبل از پاسخ به دعوت دیگران، آن‌ها را شناسایی کنند.

مراقب ارتباطات مجازی در شبکه‌های اجتماعی باشند؛ زیرا ارتباط مجازی مقدمۀ ارتباط واقعی است.

با کسی که نمی‌شناسند، در فضای‌مجازی ارتباط برقرار نکنند و گفت‌وگوی خصوصی نداشته باشند.

هر خبر یا مطلبی را که از صحت آن اطلاعی ندارند را به اشتراک نگذارند.

در صورت امکان از پیام‌رسان‌های ایرانی استفاده کنند.

در گروه‌ها و کانال‌هایی که نمی‌شناسند یا احساس می‌کنند مطالب آن کذب است و قصد فریب دارند، عضو نشوند.

۵۵۷۵
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش خانواده،فضای مجازی,فرهنگ و رسانه,دنیای شیشه ای,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید