عکس رهبر جدید

جورابت را خودت بشور

  فایلهای مرتبط
جورابت را خودت بشور
بدون تردید اگر از اکثر مادرها بخواهید ویژگی‌های خانه‌ای که بر وفق مرادشان هست را برایتان فهرست کنند، ویژگی نظم در خانه را پیش از هر چیز و در صدر فهرست خود قرار می‌دهند؛ ولی خب چه باید کرد که این ویژگی در کمتر خانه‌ای آن‌گونه که باید یافت می‌شود. اصولاً خانه‌ای که در آن فرزند باشد، از جنب‌وجوش و شیطنت در امان نیست و یکی از خاصیت‌های جنب‌و‌جوش و شیطنت نیز بی‌نظمی ‌است. با این حال به رعایت نظم توسط فرزندان نباید ناامیدانه نگاه کرد و این امری است که با آموزش گفتاری و رفتاری خوب توسط والدین تحقق پیدا خواهد کرد. در این زمینه به دو راهکار مهم برای نظم آموزی به فرزندان اشاره می‌کنیم:          

 

۱. خانه منظم؛
قوانین پیرامون رعایت نظم در خانه و میزان اهمیتی که پدر و مادر برای این موضوع قائل‌اند، تأثیر بسزایی در نظم شخصی فرزندان دارد؛ پس:

• به عنوان پدر و مادر در نقش مدیریت منزل، اهتمام خاصی به رعایت نظم در خواب، غذاخوردن و کلیه امور مشترک خانواده داشته باشید.

کارهای مشترک خانواده را طبق روال و به صورت منظم پیش ببرید؛ مثلاً در حالی که فرزند دانش‌آموز دارید، بدون اطلاع قبلی به مهمانی نروید و او را به اجبار با خود همراه نکنید. بهترین حالت این است که در روزهای قبل، هماهنگی‌ها و مشورت لازم و اطلاع‌رسانی کافی به او را انجام بدهید و سپس برای رفتن یا نرفتن به مهمانی تصمیم بگیرید.

 

۲. فرزندان منظم؛
به فرزندتان برای منظم بار آمدن کمک کنید:

گاهی عدم رعایت نظم به خاطر این است که فرزندان به استناد سابقه کمک و لطف قبلی شما، گمان می‌کنند فلان کار وظیفه آن‌ها نیست و از انجام آن صرف‌نظر می‌کنند.

سعی کنید فقط در مواردی کارهای آن‌ها را بر عهده بگیرید که واقعاً از توانشان خارج است. مثلاً بین دو جمله: «جورابت رو خودت می‌تونی بعد از مدرسه بشوری، من برات غذا آماده می‌کنم» و «خسته‌ای، بذار جورابت رو هم من می‌شورم»، سعی کنید جمله اول را انتخاب کنید. قطعاً انجام این کار کم‌زحمت توسط خود او، رعایت نظم و احساس تعهد نسبت به انجام امور شخصی را در او تقویت خواهد کرد.


۸۶۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید