عکس رهبر جدید

میدان‌داری رسانه‌ها در فرایند یادگیری

  فایلهای مرتبط
میدان‌داری رسانه‌ها در فرایند یادگیری

چگونه استفاده از رسانه‎های اجتماعی در آموزش موجب بهبود یادگیری می‎شود؟
امروزه تکنولوژی و رسانه‏‌های اجتماعی به یکی از ضروریات زندگی ما تبدیل شده‎اند. تقریباً تمام افراد بالای ۱۳ سال به شبکه‎های اجتماعی محبوب مانند واتس‌‌آپ، فیس‎بوک، اسنپ‎چت، اینستاگرام و ... و در شبکه‌های داخلی به سروش،بله، روبیکا و... دسترسی دارند. به‌عنوان مثال رسانه اجتماعی مانند واتس‌آپ حداقل ۱۶ سال سن دارد.

دانش‌آموزان برای فراهم‎سازی نیازمندی‌های آموزشی خود از تجهیزات و ابزار آنلاین مختلف استفاده می‌کنند. بیراه نیست اگر بگوییم در جهان مدرن امروزی آموزش و رسانه‏‌های اجتماعی دست در دست یکدیگر داشته و رابطه نزدیکی با هم دارند.

اما سؤالی که پیش می‎آید اینست که: چگونه شبکه‎های اجتماعی آنلاین برای دانش‎آموزان مفید هستند؟ آیا روش‎هایی وجود دارد که (ازطریق آن‌ها) کاربرد ایمن و مناسب این رسانه‏‌ها بتواند برای فراگیران مفید بوده و به ترمیم شکاف‎های موجود در فرایند یادگیری کمک کند؟

در اینجا به بررسی برخی رویکردها و مزایای رسانه‏‌های اجتماعی می‎پردازیم. رویکردهایی که می‎توانند عملکرد آکادمیک دانش‎آموزان را بهبود بخشند.

 

۱. ارتباط و همکاری
عمده‌‏ترین مزیت رسانه‏‌ها و شبکه‏‌های اجتماعی برقراری ارتباط بهتر است. هر دانش‌آموز در هر زمان می‎تواند با استفاده از پیام‌‏رسان‏‌هایی مانند واتس‌آپ یا پیام‌رسان‌های داخلی نظیر آن با افراد دیگر در هر نقطه از جهان ارتباط برقرار کند. آن‌ها می‎توانند از طریق تلفن هوشمند، تبلت یا کامپیوتر از این پلت‎فرم‎ها استفاده کرده، به تبادل اطلاعات و سؤالات پرداخته یا به‌صورت صوتی یا تصویری با هم صحبت کنند. اگر دانش‎آموز در تکالیف درسی خود مشکلی داشته باشد می‎تواند بدون نیاز به ملاقات حضوری و تنها از طریق شبکه‎های اجتماعی با دوستان یا معلمان خود در ارتباط بوده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کند. شبکه‌‏های اجتماعی با فراهم‎سازی امکانات و پشتیبان‎ها در به اشتراک‎گذاری اسناد، فرایند یادگیری را ارتقا می‎بخشند. معلمان نیز از طریق این نوع  ارتباطات اجتماعی با دانش‌آموزان خود در تماس هستند.

 

۲. دسترسی به اطلاعات عینی آنلاین
وب‌سایت‎ها و شبکه‏‌های اجتماعی مختلف اطلاعات زیادی فراهم کرده و در دسترس کاربران قرار می‎دهند. این اطلاعات می‎تواند برای دانش‎آموزان مفید باشد. دانش‌آموزان می‎توانند از طریق اخبار و اطلاعات شبکه‎های اجتماعی (گردش خبری) وب‌سایت‎های مناسب و آموزنده را پیدا کرده و از این طریق به اطلاعات موردنظر خود دست یابند. همچنین آن‌ها می‏توانند براساس علایق خود پاسخ‎های متعددی برای سؤالاتشان پیدا کنند. سایت‎ها و  وب‌سایت‌های داخلی ‌مانند «شبکه ملی مدارس ایران» و شبکه آموزشی «شاد» می‎توانند الهام‌‏بخش ایده‏هایی برای پروژه‎های مدرسه یا حل مسئله عملی باشند.

از دیگر مزایای شبکه‌‏های اجتماعی این است که به دانش‎آموزان کمک می‏کند برای درس‎های مهم خود آماده شده و مفاهیم خاص را با بالاترین کارایی یاد بگیرند. وب‎سایت‎های شبکه‌‏های اجتماعی حاوی آخرین اطلاعات درباره دروس مدرسه خواهد بود. در نتیجه این فرصت برای دانش‎آموزان فراهم می‎شود تا مطالب جدید را بررسی کرده و آن‌ها را از نظر بگذرانند. در عصر کنونی شاهد یادگیری از طریق رسانه‌‏های اجتماعی هستیم.

 

۳. درگیر شدن والدین در فرایند یادگیری فرزندان
رسانه‏های اجتماعی به والدین کمک می‎کنند تا در فرایند یادگیری فرزندان خود مشارکت داشته باشند. والدین از طریق شبکه‏‌های اجتماعی می‎توانند درباره فعالیت‎های مدرسه اطلاعات جدیدی کسب کنند و از طریق پلت‎فرم‎های آنلاین ایمن که مورد استفاده مدرسه یا مؤسسه هستند با والدین در ارتباط باشند و پیشرفت دانش‎آموزان را به اطلاع والدین برسانند. والدین  نیزمی‎توانند با معلمان در ارتباط بوده و از مطالب درسی، فرایند یادگیری و آموزش مطلع باشند. از طرف دیگر، رسانه‌‏های اجتماعی تأثیر مثبتی روی عملکرد دانش‌آموزان دارند. در نتیجه والدین می‎توانند حمایت‎های آموزشی بهتر و قابل درکی به فرزندان خود ارائه دهند.

 

۴. بهبود مهارت‎های آموزشی، یادگیری، ارتباطی و خواندن
غالباً مشاهده شده است که دانش‎آموزان از خواندن و نوشتن خسته می‎شوند. ولی، اینترنت و رسانه‏های اجتماعی به‌صورت آنلاین اطلاعات زیادی در اختیار کاربران قرار می‎دهند و دانش‎آموزان تمایل زیادی برای مطالعه آن‌ها دارند. به‌ویژه اگر این اطلاعات شامل انیمیشن‎های جالب ‏توجه باشد. پیام‎ها، نظرات و تفاسیر، خبرها، مقالات و کتاب‎های آنلاین فهرستی بی‎پایان از اطلاعات خواندنی فراهم می‎کنند و دانش‎آموزان را وادار می‎کنند تا زمانی را به مطالعه مطالب اختصاص داده و برای یادگیری آن‌ها بیشتر تلاش کنند.

این فعالیت‎های آنلاین به یادگیری کلی کودک کمک کرده و در نهایت عادت‎های خواندن کودک پیشرفت چشمگیری می‎کند. در نتیجه موجب بهبود مؤثر توانایی‎های نوشتاری دانش‎آموز می‎شود.

 

۵. فرصت‎های یادگیری و آموزش از راه دور
یکی دیگر از مزایای بزرگ شبکه‎ها و رسانه‏‌های اجتماعی در زمینه یادگیری و آموزش فراهم‏‌سازی فرصت آموزش از راه دور است. دانش‌‏آموزان محروم از تحصیل زیادی وجود دارد که به آموزش‎های رسمی دسترسی ندارند و نمی‎توانند در کلاس‎های منظم مؤسسات آموزشی یا مدارس شرکت کنند. امروزه معلمان می‎توانند با کمک ابزار و تجهیزات آنلاین به همراه رسانه‏‌های اجتماعی دانش‎آموزان را جذب برنامه‌‏های آموزش از راه دور کنند و از این طریق آن‌ها را در کلاس‎های درسی شرکت دهند. این فرایند به زودی به یک بخش جدایی‌ناپذیر سیستم آموزشی مدرن در جهان تبدیل خواهد شد. ارائه سخنرانی‎های زنده از طریق اسکایپ یا به کمک شبکه‌های داخلی و نرم‌افزارهای آموزشی روشی است که به دانش‎آموزان مناطق دوردست و محروم جهان امکان می‎دهد تا به آموزش دسترسی داشته باشند.

بنابراین می‎توان ادعا کرد که بستر۱ رسانه‎های اجتماعی می‎توانند موجب برقراری تماس‎های صوتی و ویدئویی آزاد، ارتباطات، به اشتراک‎گذاری اسناد و مدارک و هرنوع اطلاعاتی باشند که در بهبود عملکرد آکادمیک و یادگیری دانش‎آموزان تأثیر بسزایی دارند.

هم‌زمان والدین و معلمان نیز باید به این نکته توجه کنند که هنگام ارتباط آنلاین کودک و کار با اینترنت و شبکه‎ها و وب‌سایت‌های اجتماعی تمهیدات امنیتی لازم را فراهم کنند. در زمینه فراهم‏سازی امنیت کودکان هنگام کار با رسانه‏‌های اجتماعی نکات مهمی وجود دارد که امروزه رعایت آن‌ها برای تمام والدین مفید و در عین حال الزامی است.

از شبکه‌های آموزشی مؤثر دانش‌آموزی، می‌توان به شبکه ملی مدارس ایران (رشد) اشاره کرد. این شبکه به‌عنوان یکی از اجزای بسته آموزشی به سایر اجزا در رسیدن به اهداف کمک می‌کند. دانش‌آموزان و معلمان و والدین با مراجعه به شبکه رشد، اطلاعات مفید علمی ـ آموزشی، فرهنگی مرتبط با درس‌های هر پایه تحصیلی کسب کرده و به مفاهیم علمی متعددی دسترسی خواهند داشت.

 

پی‌نوشت

1. Platform


 

۱۵۰۹
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید