عکس رهبر جدید

اتحادیه معلمان جغرافیای کشور

  فایلهای مرتبط
اتحادیه معلمان جغرافیای کشور

پنجمین جلسه اعضای اتحادیه معلمان جغرافیای کشور و دبیران انجمن‌های برخی استان‌ها و با حضور اعضای هیأت اجرایی انجمن اترک؛ با هماهنگی‌های انجام شده بین انجمن جغرافیای اترک با سرپرست و معاون پژوهش برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی (۲۴ و ۲۵ آبان) در مرکز فرهنگی ـ رفاهی بجنورد برگزار شد.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته پذیرش مهمانان گرامی از چهارشنبه شروع و صبح روز پنج‌شنبه ۴۲ آبان جلسه در محل سالن اجتماعات مرکز رفاهی فرهنگیان با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد. پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای میرزایی، رئیس اتحادیه کشوری و دبیر انجمن جغرافیای معلمان تهران ضمن تشکر از میزبانی و مهمان‌نوازی اداره کل آموزش‌وپرورش و انجمن اترک در خراسان شمالی؛ به بررسی عملکرد و روند فعالیت اتحادیه به شرح زیر پرداختند:

انجمن‌ها نهادهای غیردولتی هستند که در آموزش‌وپرورش مسئولیت‌هایی را برعهده دارند؛ از جمله برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها که در راستای اهداف انجمن تعریف می‌شود و مجری شیوه‌نامه و اساسنامه‌ای که وزارت مشخص کرده است، می‌باشند. ما در انجمن تهران اردوهای علمی و نشست‌ها وکارگاه‌هایی با اخذ ساعت ضمن‌خدمت از وزارت و اداره کل برگزار می‌کنیم.

پس از تأسیس، با توجه به فراخوانی که اردیبهشت‌ماه از طریق سامانه  LTMS وزارت آموزش‌وپرورش انجام شد، اولین جلسه به میزبانی تهران انجام و مسئولیت ریاست اتحادیه علاوه بر انجمن تهران به اینجانب واگذارشد.

جلسات بعدی به ترتیب به میزبانی انجمن مازندران، قزوین و گیلان برگزار گردیده و اکنون در پنجمین نشست در خدمت دوستان خراسان شمالی هستیم.

ازجمله فعالیت‌های اتحادیه بحث مشارکت همکاران عضو در تألیف کتاب‌های درسی است که آقای دکتر تورانی «رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی» قول این همکاری را دادند. البته به علت اتمام تألیف کتاب‌های نونگاشت جغرافیا، بی‌فایده است. یکی دیگر از فعالیت‌های اتحادیه برگزاری بازدید علمی ازجمله بازدید از ناوشکن حمزه و موزه نیروی دریایی بوده که بدون کمک مالی اداره کل انجام شده است. برنامه بعدی بازدید علمی کویرنوردی توسط اعضای اتحادیه در ۱۲و ۱۶ آذر به میزبانی انجمن یزد است.

ایشان در مورد همایش ملی با عنوان «آموزش جغرافیا در مدارس با رویکرد محیط زیست در کتاب‌های درسی» که توسط انجمن معلمان جغرافیای تهران در تاریخ ۴۲ دی‌ماه برگزار خواهد شد توضیحاتی ارائه و به ارسال مقاله و شرکت اعضای انجمن استان‌ها و اتحادیه تأکید کردند.

در ادامه ایشان برگزاری همایش آموزش جغرافیا را در سال آینده در بجنورد پیشنهاد دادند.

سپس سرکار خانم زنوزی دبیر انجمن جغرافیای خراسان شمالی(اترک)، مراتب سپاس خود را از قبول زحمت وتشریف‌فرمایی مدعوین اعلام و از سخنرانی آقای میرزایی تشکر و قدردانی نمودند. همچنین ضمن قدردانی از اعضای هیأت اجرایی انجمن اترک، اذعان داشتند همه ما دبیران جغرافیا گروه‌ها و اعضای انجمن در خراسان شمالی با داشتن همدلی و همکاری، سعی در انجام فعالیت‌هایی در راستای اهداف آموزش جغرافیا داریم و هیچ‌کدام از همکاران عزیز علی‌رغم عدم اختصاص ساعت و بودجه به اعضای انجمن ازهیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

همچنین از تلاش‌ها وحمایت‌های مدیرکل محترم، معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه نیروی انسانی، اداره کل تدارکات و پشتیبانی، برنامه‌ریزی نیروی انسانی مرکز فرهنگی رفاهی استان، تعاون و بودجه آموزش‌وپرورش خراسان شمالی و همه دست‌اندرکاران در برگزاری نشست و جلسه، سپاسگزاری و قدردانی نمودند.

در ادامه با ارائه پاورپوینت به تشریح برنامه‌ها و عملکرد یک ساله انجمن پرداخته و برخی دستاوردهای مهم انجمن را به‌طورخلاصه به شرح زیر فهرست کردند:

ـ ارتباط با دستگاه‌های اجرایی مرتبط با جغرافیا مانند اداره کل محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری

ـ ارتباط با دبیران مطالعات اجتماعی متوسطه اول و زمین‌شناسی متوسطه دوم

ـ برگزاری بازدیدهای علمی ـ آموزشی

ـ برگزاری کارگاه‌های آموزشی در مرکز و شهرستان‌های استان

ایشان یکی از برنامه‌های آینده انجمن را انتشار مجله‌ای با عنوان «انسان و محیط زیست» اعلام و از همکاران محترم تقاضا کردند مقالات یا تجارب ارزنده خود را جهت چاپ ارسال نمایند.

پس از پذیرایی مختصر کلیپ جذاب «سرزمین من» پخش شد.

در ادامه جناب آقای ایمانی رئیس محترم اداره برنامه‌ریزی و توسعه نیروی انسانی آموزش‌وپرورش خراسان شمالی ضمن عرض خوش‌آمدگویی و آرزوی اقامتی خوش در استان برای مدعوین و از انجمن اترک تشکر کرده و فرمودند:

با توجه به اینکه آقای سعیدی سرپرست اداره کل سال‌ها معاون متوسطه شهرستان و استان و رئیس گروه متوسطه بودند با مباحث آموزشی درگیر و آشنا هستند و این برای دوستانی که دغدغه آموزش دارند مفید خواهد بود. همچنین آقای دکتر خوش‌آینه معاون پژوهش در راستای فعالیت‌ها گسترش انجمن‌ها گام‌های بزرگی برداشته و علاقه زیادی به این موضوع دارند علی‌رغم مشکلات مالی و بحث‌های جانبی در استان، تلاش‌های ما برای فعال‌سازی مفید بوده برخی انجمن‌ها خیلی خوب عمل کردند خوشبختانه انجمن‌ها در استان بسیار فعال هستند از جمله خانم زنوزی و همکارانشان در انجمن اترک. ما خواهان حضور و مشارکت بیشتر انجمن‌ها در حوزه‌های پژوهشی هستیم. گام‌های مؤثری درخصوص کیفیت‌بخشی آموزشی توسط انجمن‌ها برداشته شده است. هدف وزارت مشارکت مؤثر در بهبود کیفیت آموزشی و حضور بیشتر در پژوهش‌ها و اجرایی کردن سند تحول بنیادین توسط انجمن‌هاست.

مباحثی را در‌خصوص انجمن‌های علمی استان و مساعدت‌های وزارتخانه به شزح زیر بیان فرمودند:

وزارت سال  ۱۱۳۱ نامه‌ای به استان‌ها در مورد فعال‌سازی انجمن‌ها ارسال کرد . خانم احمدی و تیمشان زحمات زیادی را در این خصوص متقبل می شوند. در این راستا کمیسیون راهبری در استان‌ها ایجاد و اهداف زیر پیگیری شده است:

۱. اخذ مجوز برای انجمن‌ها

۲. تلاش‌هایی در جهت روند ثبت شرکتی انجمن‌ها

۳. توسعه کمّی و کیفی انجمن‌ها

۴. تهیه فضا برای انجمن‌ها

۵. تفویض اختیارات به انجمن‌ها در بحث ضمن خدمت

۶ استفاده از همکاران متخصص در دوره‌های آموزشی

۶. ارائه راهکارهایی جهت بهبود شرایط انجمن‌ها و عدم وابستگی مالی به آموزش‌وپرورش و اداره کل تلاش‌های ما در استان تسهیل در ثبت شرکتی و اولویت انجمن‌ها در حوزه اعتبارسنجی و تولید محتوای الکترونیکی است. با توجه به تجربه آقای دکتر میرزایی و انجمن‌های جغرافیا و افزایش اختیار عمل انجمن‌ها در راستای حوزه تحصیلات تخصصی به‌خصوص مباحث مختلف جغرافیایی مدنظر است با توجه به مردم نهاد بودن انجمن راهکارهایی جهت درآمدزایی پیگیری شود مانند انجمن زبان.

سختی کار در بحث ثبت شرکتی انجمن‌هاست انجمن‌ها برای انکه مستقل عمل کنند سعی کردیم موازی‌کاری با گروه‌های آموزشی نباشد خلاقیت و نوآوری در فعالیت‌های انجمن است که بدون هزینه و ساعت کاری با عشق و علاقه فعالیت می‌کنند.

۲۳۶۴
کلیدواژه (keyword): گزارش,همایش,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید