عکس رهبر جدید

قضیه پیک

  فایلهای مرتبط
قضیه پیک
با توجه به اضافه شدن قضیه پیک، برای محاسبه مساحت‌های چندضلعی‌های شبکه‌ای، به کتاب هندسه ۱ سال دهم نظام جدید، در این مقاله دو هدف را دنبال کرده‌ایم: ۱. تعریف چندضلعی‌های شبکه‌ای و انجام فعالیت‌هایی که دانش‌آموزان به کمک آن‌ها بتوانند فرمول پیک را کشف کنند. این دقیقاً در راستای رویکرد کتاب درسی است. سپس کاربردهایی از قضیه پیک بیان می‌شوند. ۲. مطرح کردن زیباترین اثبات‌های موجود برای قضیه پیک و در انتها بررسی مساحت چندضلعی‌های شبکه‌ای حفره‌دار.

جرج الکساندر پیک (۱۹۴۲ ـ ۱۸۵۹) در شهر وین متولد شد، اما بیشتر زندگی علمی او در پراگ گذشت، پیک به سرعت دستیاری ریاضی‌دان‌ها و فیزیک‌دان‌های اواخر قرن نوزدهم را شروع کرد. از میان آن‌ها ارنست‌ماخ و فلیکس کلاین به ترتیب در فیزیک و ریاضی شهرتی داشتند.

در سال ۱۸۹۲، پیک استاد دانشگاه آلمانی پراگ شد؛ جایی که بعد از ۲۰ سال، نقشی کلیدی را در اعطای مدرک استادی در آن دانشگاه به فیزیک‌دان جوانی به نام آلبرت انیشتین‌ ایفا کرد. این اولین انتصاب تمام وقت دانشگاهی برای انیشتین بود. این دو دوستی نزدیکی را که برگرفته از شور مشترک آن‌ها نسبت به علوم و موسیقی بود، شروع کردند.

پیک روی موضوع‌های زیادی از جمله جبر، هندسه و آنالیز کار می‌کرد، اما امروزه در اصل آنچه نام او را در خاطره‌ها زنده نگه داشته، قضیه‌ای زیبا و شگفت‌انگیز به نام اوست که در سال ۱۸۹۹ به چاپ رسید. قضیه پیک در دوران زندگی او ‌کمتر مورد توجه قرار گرفت، تا اینکه در سال ۱۹۵۰ در یک مجله و در سال ۱۹۶۹ در یک کتاب توسط هیوج استین هاوس۱ به چاپ رسید و به سرعت گسترش یافت.

قضیه پیک فرمولی ساده برای محاسبه مساحت چندضلعی‌های شبکه‌ای ارائه می‌دهد؛ چندضلعی‌هایی که رأس‌های آن‌ها روی نقطه‌های شبکه‌ای واقع‌اند. ابتدا نقطه‌های شبکه‌ای را بهتر بشناسیم.

به‌طور شهودی، اگر نقطه‌هایی روی خط‌های افقی یا عمودی واقع باشند و فاصله هر دو نقطه متوالی روی خط افقی و عمودی برابر واحد باشد، چنین نقطه‌هایی را نقطه‌های شبکه‌ای می‌نامند.

نقطه‌ های شبکه‌ ای

15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24

 


پی‌نوشت‌ها


1.Hugo Steinhaus
2. Boundary Points
3. Interior Points
4. Euler's formula



منابع
۱. هندسه ۱، سال دهم، کتاب درسی وزارت آموزش‌وپرورش، سال۱۳۹۷.
۲. نصیری، محمود (۱۳۹۴)، مبانی و مفاهیم هندسه متوسطه. انتشارات مبتکران.

3.TWO BEAUTIFUL PROOFS OF PICK,S THEOREM . manya Raman and Daniel Ohman Umea University
4. PROOFS FROM THE BOOK Martin Aigner. Gunter M.Ziegler, Springer.
5. Davis. T. Pick's Theorem (Oct. 2003).

۶۸۴۱
کلیدواژه (keyword): نقاط شبکه ای,چندضلعی های شبکه ای,قضیه پیک,رابطه اویلر,ناحیه چندضلعی حفره,دار,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید