عکس رهبر جدید

جمع کن بریم سفر مجازی

  فایلهای مرتبط
جمع کن بریم سفر مجازی

طرحی نو
این روزها که داریم آموزش مجازی، عید دیدنی مجازی و حتی مراسم ختم مجازی را تجربه می‌کنیم، چرا نشود سفر مجازی رفت؟ گردشگری مجازی چیست؟ تصور کنید در خانه روی کاناپه نشسته‌اید و می‌خواهید خانوادگی به موزه‌های ایران بروید یا به شرق و غرب و شمال و جنوب کشور. بدون این‌که نیاز باشد بار سفر ببندید، بنزین بزنید و این همه راه بروید. تکنولوژی کار را برایتان راحت کرده است و شما می‌توانید در زمان کوتاهی به نقاط زیادی از ایران و حتی جهان سفر کنید؛ بدون آن‌که از جایتان بلند شوید. این اسمش گردشگری مجازی است. البته واژه‌های معادل یا مشابه دیگری مثل تور مجازی هم در صنعت توریسم برای این کلمه وجود دارد.

 

گردشگری مجازی؛ مزایا و کاربردها
در تور مجازی، شما می‌توانید مناظر طبیعی غیر قابل دسترس یا با دسترسی سخت، مناطق حفاظت شده طبیعی و تاریخی را ببینید. هم‌چنین گردشگری مجازی محدودیت‌های گردشگری محیطی را ندارد. محدودیت‌هایی مثل محدودیت زمانی، مکانی و فضایی. شما در هر ساعت از روز که فرصت داشته باشید، می‌توانید با هم به مکان مورد نظرتان سر بزنید؛ بدون این‌که نگران ساعت محدود بازدید باشید. دوری مکان مورد نظر اصلاً برایتان بازدید را سخت نمی‌کند. همین‌طور که گرما و سرما و سایر شرایط آب و هوایی مثل برف و باران و لغزندگی و خرابی جاده‌ها نمی‌تواند مانع شما شود. از طرفی هزینه‌ای هم ندارد و بسیار مقرون به صرفه است. خرجش فقط یک گوشی یا لپ‌تاپ است و اتصال به اینترنت. حتی اگر سایت‌های ارائه دهنده این خدمات، تور مجازی را به خوبی پیاده کنند، به شما این احساس القا می‌شود که در مکان مورد بازدید حاضرید و از نزدیک آنجا را می‌بینید. مثلاً در گردشگری مجازی بیشتر از خدمات پانورامای ۳۶۰ درجه استفاده می‌شود تا گردشگر بتواند تصاویری با کیفیت ۳۶۰ درجه از مکان توریستی مورد نظر خود ببیند. این خود می‌تواند به جذب هر چه بیشتر گردشگر کمک کند. همه کاربردهای گفته و نگفته گردشگری یا تور مجازی سبب می‌شود، مرز در این فضا برداشته شود و محدودیت‌هایی مثل قرنطینه خانگی و بیماری نتوانند مانع سفر رفتن ما شوند. حتی این روش می‌تواند برای اوقاتی که جیبمان خالی ا‌ست، مرخصی‌هایمان ته کشیده، بنزین سهمیه‌ای نداریم یا هوا مساعد نیست هم مفید باشد. البته سفر مجازی به بازدید تصویری از اماکن دلخواهمان محدود نمی‌شود. یک رکن اساسی سفر، آشنایی با فرهنگ‌های گوناگون و کسب اطلاعات لازم درباره آن‌ها است. خوب است به همراه همسر و فرزندان، یک روز را کامل به بخشی از کشورمان اختصاص بدهیم و هرچه اطلاعات مفید و جذاب درباره‌شان وجود دارد را به صورت گروهی به دست بیاوریم و سر آخر آن را در یک نشست جدی و مهم، با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.

 

سفر مجازی به کجا؟
برای نمونه می‌توانیم با هم یک سفر مجازی به شیراز داشته باشیم. جاذبه‌های گردشگری شیراز آن‌قدر فروان است که هر بازدید کننده‌ای را به وجد می‌آورد. برای راحتی کار، می‌شود آن‌ها را به چند دسته کلی تقسیم کرد:

 
الف) آرامگاه مشاهیر
۱. حافظیه
۲. سعدیه
۳. آرامگاه کوروش کبیر
۴. آرامگاه شاه شجاع
۵. آرامگاه خواجوی کرمانی

ب) باغ‌های تاریخی
۱. باغ ارم
۲. خانه زینت‌الملوک
۳. باغ عفیف‌آباد
۴. باغ نارنجستان قوام
۵. باغ دلگشا
۶. باغ جهان‌نما

ج) اماکن مذهبی
۱. بارگاه شاهچراغ
۲. مسجد جامع عتیق
۳. مسجد نصیرالملک

د) اماکن تاریخی
۱. پاسارگاد
۲. تخت جمشید
۳. دروازه قرآن
۴. گهواره دید
۵. عمارت دیوان‌خانه
۶. ارگ کریم‌خانی
۷. حمام و بازار وکیل
۸. نقش رستم
۹. نقش رجب

ه) موزه‌ها
۱. موزه هفت‌تنان (موزه سنگ)
۲. موزه پارس (عمارت کلاه‌فرنگی)
۳. خانه منطقی نژاد یا موزه موسیقی
۴. خانه صابر یا موزه لباس‌های سنتی و آیینی
۵. آب‌انبار وکیل یا موزه آب
۶. موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی

و) جاذبه‌های طبیعی اطراف شیراز
۱. چشمه شش پیر شیراز
۲. دریاچه مهارلو
۳. تنگه بستان
۴. غار شاپور
۵. تنگه تیزاب

 

از کجای شهر شروع کنیم؟
شما می‌توانید برای گردشگری طبق دسته‌بندی لیست بالا عمل کنید و هر روز با توجه به وقتی که دارید، برای دیدن یک یا چند دسته اقدام کنید. یا این‌که بر اساس محل جغرافیایی این مکان‌ها، آن‌ها را بازدید کنید. انگار سفر حضوری به شهر داشته‌اید. مثلاً اول می‌رویم زیارت حضرت احمد بن موسی (ع) معروف به شاهچراغ که هم زیارت است هم سیاحت. بعد از زیارت از در واقع در سه‌راه احمدی که خارج شویم، می‌توانیم وارد بازار وکیل شویم که در دلش چند بازار دیگر مثل بازار مسگرها، بازار روح‌الله، بازار حاجی، سرای مشیر و سرای فیل را دارد. این بازار هزارتو با حجره‌های سنتی، مکانی است برای خرید فرش، ادویه، طلا و جواهر و لوازم خانه. در گردشگری حضوری، تنها تماشای بازار ممکن است چندین ساعت طول بکشد. از ضلع غربی بازار که خارج شویم می‌رسیم به مسجد و حمام وکیل در خیابان طالقانی. از همین خیابان می‌شود رفت ارگ کریم‌خانی و موزه پاریس. ارگ کریم‌خانی یکی از بزرگ‌ترین بناهای آجری است با برج کج شده‌ای که گردشگرها را یاد «برج پیزا»‌ ایتالیا می‌اندازد. موزه پارس هم نمونه‌‌ای از معماری دوره زندیه بوده و مقبره کریم‌‌خان زند در همین مکان قرار دارد. پشت ارگ هم بساط فالوده شیرازی اصل به پاست؛ اما حیف که در چنین گردشگری‌ای از آن محرومیم. عمارت زیبای شاپوری هم در نزدیکی این ارگ است. باید این عمارت را هم پیش و هم پس از غروب دید. از سمت بازار می‌شود به محله گود عربان رفت. در این محله مساجد قدیمی بسیاری از جمله مسجد نصیرالملک که به خاطر نورپردازی زیبا به مسجد صورتی معروف است، مدرسه خان که ملاصدرا در آن درس خوانده، کاخ قوام الملک و خانه زینت‌الملوک که هم ‌نام دختر صاحب‌خانه و در اصل اندرونی باغ نارنجستان بوده است، قرار دارد. هم‌چنین بناهای مهم دیگری مانند آرامگاه شیخ روزبهان و نارنجستان قوام که نامش را از درختان نارنجش گرفته و کوچک‌ترین باغ شیراز است نیز وجود دارند. از خیابان آستانه هم می‌شود به حرم حضرت سید علاءالدین حسین رفت که دومین امامزاده شهر شیراز و برادر حضرت شاهچراغ (ع) است.

یک قطب دیگر گردشگری شیراز دروازه قرآن و آرامگاه شاعر قرن هشتم خواجوی کرمانی که در دامنه کوه صبوی و مشرف به دروازه قرآن می‌باشد، است. آب چشمه معروف رکن‌آباد هم از کنار مقبره ایشان می‌گذرد. از خیابان دروازه قرآن که بیاییم پایین، باغ جهان‌نما، باغ ملی و آرامگاه لسان‌الغیب، حافظ شیرازی را می‌بینیم. حرم علی بن حمزه کنار باغ ملی و در چهارراه حافظیه قرار دارد که سومین حرم مهم شهر شیراز است. سعدیه فاصله زیادی با حافظیه ندارد و باغی مصفاست که در مرکزش آرامگاه شاعر معروف ایرانی، سعدی، قرار دارد.

سفر ما به شیراز هنوز تمام نشده، همین حالا عنوان «تور مجازی+ اسم شهر مورد علاقه‌تان» را سرچ کنید. با این کار علاوه بر سرگرمی اطلاعات تاریخی و گردشگری‌تان هم بالا می‌رود و هر کدامتان یک تور لیدر ایرانی می‌شوید.

۱۹۷
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید