عکس رهبر جدید

صلح و سلام

  فایلهای مرتبط
صلح و سلام
صلح، این آرمان دیرپا و مشترک جامعه بشری، چه زمانی جهان را مزین خواهد کرد؟ آن زمان که کوچک و بزرگ، پیر و جوان، فارغ از نژاد و رنگ و زبان، همگی در جای‌جای این کره خاکی، بتوانند طعم حقیقی آرامش ناشی از صلح را بچشند . وقتی به صفحات دفتر روزگار بنگریم می‌بینیم انسان و طلب صلح با هم عجین شده‌اند. همه ما شاهد تلاش‌های مردان و زنان در جایگاه‌های گوناگون سازمان‌ها و ساختارها، از گذشته تا به امروز، در راستای امنیت جهانی و رسیدن به صلح و ثبات بوده‌ایم. اما تا به ‌حال به این موضوع اندیشیده‌ایم که جایگاه فرهنگ و هنر در رسیدن به چنین جهان آرمانی زینت شده با صلح و دوستی کجاست! معجزه هنر در بخشیدن مفهوم تازه و نگرشی نو به رخدادهای جهانی همواره تغییردهنده احوال و شرایط انسان‌ها بوده است. روح بخشی، لطافت و زیبایی هنر، تأثیرگذاری آن را در انتقال مفاهیم و قواعد دوچندان می‌کند. بنابراین اثر مثبت و نیکوی آن در پیشرفت و ارتقای سطح درک و شعور افراد می‌تواند بسیار چشمگیر باشد. هنرمندان همواره نقش کارآمد و بسزایی در گستردگی مفاهیم انسانی بین مخاطبانشان داشته‌اند. وقتی یک هنرمند پیام اثر هنری‌اش را متمرکز بر شناساندن صلح و دوستی می‌کند ذهن علاقه‌مندان را برای چند لحظه به جهان آرمانی خود می‌برد و با ترسیم دنیایی سرشار از امنیت و آرامش مردم را به تکاپو و تلاش برای اخلاقی شدن وا می‌دارد و این‌گونه است که جامعه با یکدلی و یکدستی افرادش گامی رو به ‌جلو برمی‌دارد.

مؤلف و هنرمند
هادی دربان حسینی، خوشنویسی سختکوش از دیار کاشمر، چند سالی را به تلاش و قلم‌زنی در این حوزه پرداخت. او که مدرس هنر است با خلق این اثر، می‌تواند الگوی خوبی برای دبیران هنر در اقدامات این‌چنینی باشد . کتاب صلح و سلام اثری نفیس از خطوط دربان حسینی است که در آن، وی، در قالب قطعات خوشنویسی روایتی از گفته‌های بزرگان ادبیات ایران و جهان درباره صلح را به نمایش می‌گذارد. البته  چندصفحه‌ای به گفته‌های ارزنده دکتر محمدجعفر یاحقی، استاد دانشگاه مشهد، اختصاص‌یافته است . فرازی از مقدمه دکتر یاحقی به شرح زیر است؛

«صلح و سلام، دو هم زاد همگن و دوروی سکه آدمیت، در زبان دانایان و اندیشه‌وران همه دوران‌ها ملازم دانسته شدند ... استاد هادی دربان حسینی در روزگاری به فکر این اقدام افتاده که سودای جنگ و جنون، جهان را در آستانه آشفتگی قرار داده و انسان‌دوستی و ارزش‌های انسانی پی سپر ارزش‌های نابکار شده است. او به خوبی دریافته که اکسیر هنر همچنان بهترین نوشدارو برای درمان مالیخولیای جنگ و تباهی است.» به گفته خود کاتب اثر، هدف خلق این قطعات ایجاد روحیه دوستی برای رسیدن به تکامل معنوی و زدودن تاریکی‌هاست. در ابتدا مجموعه‌ای از هنرمندان و کارشناسان ادبی با در نظر گرفتن مفهوم صلح در ادبیات جهان به جمع‌آوری آثار غنی ادبی پرداختند. پس از برگزاری نمایشگاهی از این آثار، استقبال بزرگانی چون دکتر الهی قمشه‌ای، ارزش و اهمیت کار را دوچندان کرد. این استقبال‌ها انگیزه‌ای برای مجموعه کردن این آثار شد و کتاب صلح و سلام رونمایی شد.

خط زیبا و با اصالت نستعلیق هادی دربان حسینی در میان نگارگری و تذهیب هنرمندان برجسته کشورمان هر برگی از کتاب صلح و سلام را دیدنی و خواندنی کرده است. دوایر و حرکات قلم در جای‌جای صفحه، دل‌نشینی آثار را برای عموم مخاطبان به همراه می‌آورد.

از ویژگی‌های مهم این اثر می‌توان به دوزبانه بودن آن اشاره کرد. در مقابل هر یک از قطعه‌ها که با خط زیبای نستعلیق به رشته تحریر درآمده ترجمه انگلیسی آن قرار داده شده است. با این کار نه‌تنها فارسی‌زبانان بلکه انسان‌هایی با نژادها، رنگ‌ها و زبان‌های دیگر  امکان بهره‌مندی از این کتاب را خواهند داشت و همین نکته تصدیقی بر واقعیت داشتن پیام صلح همگانی از ایرانیان برای جهانیان است. از دیگر  ویژگی‌هایی که می‌تواند برای مخاطبان کتاب حائز اهمیت باشد معرفی سراینده‌های اشعار انتخابی نگاشته شده است. شاعرانی از قرن‌های گذشته تا معاصر که کلام مشترکشان در طول تاریخ در یک واژه صلح خلاصه‌شده به‌طوری‌که یکی از همین شاعران می‌گوید: «ما سطرهای مشترک قصه همیم.» (که قطعه این شعر نیز در کتاب موجود است.)

همین اشتراک نظرها و انتقال مفاهیم در قالب ادبیات و هنر خوشنویسی، آن‌هم از زبان بزرگان تاریخ، همگی دانه‌های مرواریدی هستند که این زنجیره را پیوسته، ارزشمند و تأثیرگذار خواهند کرد. همچنین انتخاب اشعار هنرمندانه‌ای که به جان می‌نشینند کتاب صلح و سلام را تبدیل به اثری مخاطب‌پسند کرده است.


یکی از نمونه آثار قطعه شده را می‌خوانیم:

عشق یعنی مرا جغرافیا در کار نباشد و تو را تاریخ؛ یعنی تو با صدای من سخن‌گویی، با چشم‌های من بنگری و جهان را با انگشتان من کشف کنی  (نزار قبانی)

به امید آنکه روزی شاهد هنرمندان عاشق و درعین‌حال پویایی باشیم که با به‌کارگیری هنر و صنعت‌های مرتبط به آن ازجمله ادبیات و با شناسایی ظرفیت و سلایق و علایق مردم به خلق اثر در زمینه دغدغه‌های جامعه جهانی از جمله صلح بپردازند و اقدامات کارا و ارزشمند این هنرمندان موجب ماندگاری پیوند هنر و صلح در تاریخ شود.

یادآور می‌شود که مرور این کتاب و مفاهیم ارزشمند آن، گامی برای ایده‌یابی ‌توسط دبیران فرهنگ و هنر است. زیرا آشنا ساختن دانش‌آموزان با موضوع مهم صلح و ایجاد روحیه همزیستی یکی از ضرورت‌های تعلیم‌وتربیت هنری است.



صلح و اسلام

 

۷۳۴
کلیدواژه (keyword): معرفی کتاب
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید