عکس رهبر جدید

جشنواره نوآوری و توفیق دبیران هنر

  فایلهای مرتبط
جشنواره نوآوری و توفیق دبیران هنر



مرداد‌ماه سال ۱۳۹۸ جشنواره نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری در مدارس متوسطه دوره اول برگزار شد. این گزارش کوتاه مروری بر ارکان و ساختار جشنواره دارد و در ضمن توفیق به دست آمده را حاصل تلاش همکاران بخش فرهنگ و هنر می‌داند.

 

مروری بر ساختار جشنواره
در جشنواره نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری در مدارس دوره‌ اول متوسطه کشور در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ حضور مؤثر دبیران محترم بسیار خیره‌کننده بود. در حقیقت جشنواره حاصل کار گروهی همکاران در رشته‌های مختلف در قالب فیلم‌های ۲۰ دقیقه‌ای تدریس بود. رویکردهای مورد تأکید جشنواره شامل موارد زیر بود:
• ترویج فرهنگ کار تیمی و مشارکت
توجه به نشاط و انگیزه در فرآیند آموزش و یادگیری
توجه به فرهنگ حفظ محیط زیست
تحکیم هویت اسلامی- ایرانی
توجه به فرهنگ کار و کارآفرینی


همچنین محورهای جشنواره که بر آن تأکید داشتند:
نوآوری در تولید و به کارگیری رسانه‌های پرشمار
نوآوری در روش‌های ارزشیابی تکوینی
نوآوری در روش‌های مشارکت اولیای دانش‌آموزان در فرایند یادگیری

این جشنواره هر ساله با هدف کیفیت بخشی به آموزش و آشنایی دبیران با روش‌های نوین تدریس و به اشتراک گذاشتن تجارب معلمان سراسر کشور برگزار می‌شود. فرهنگیان شرکت‌کننده پس از رقابت‌های صورت‌گرفته در مرحله شهرستانی و استانی به مرحله کشوری راه پیدا کردند. گروه‌های برتر ۳۲ استان در سه محور جشنواره شرکت کردند و اعضای تیم‌ها از تدریس خود به صورت حضوری دفاع کردند. این دوره از جشنواره ملی نوآوری‌های آموزشی ۱۱ مرداد‌ماه ۹۸ به میزبانی آموزش‌و‌پرورش خراسان رضوی در شهر مشهد مقدس برگزار شد. دفاع همکاران در سه مرحله در سه سالن مجزا و همزمان به مدت دو روز برگزار شد. شرکت‌کنندگان رأس ساعت مشخصی که از قبل اعلام شده بود به مدت نیم‌ساعت از تدریس خود دفاع کردند، در این جلسه با حضور داوران و حاضرین در جلسه و ارزیاب‌ها که در طول دفاع، فرم‌های نظر‌سنجی را جمع‌آوری می‌کردند برگزار شد. در این جشنواره ده تیم از استان‌های مختلف در رشته فرهنگ و هنر شرکت کردند و سطح کیفی تدریس دبیران هنر بسیار بالا بود.

 

نکاتی که داوران محترم به آن‌ها توجه داشتند
کیفیت فیلم ارائه شده از نظر ویژگی‌های بصری
ارتباط تدریس با محور مربوطه
کیفیت ارتباط دانش‌آموزان با یکدیگر در جریان تدریس
میزان دستیابی به اهداف درس
به کارگیری خلاقیت در نوآوری در روش‌های تدریس

در نهایت، در روز سوم، اختتامیه جشنواره در دانشگاه پردیس مشهد برگزار شد و از منتخبین جشنواره تقدیر به عمل آمد. آقای کمرئی معاون متوسطه وزارت آموزش‌‌وپرورش در سخنرانی خود اظهار داشت که معلمان باید به چنان شناخت و تسلطی در راهبردهای تدریس دست یابند که قادر باشند در طراحی روزانه تدریس و آموزش در صورت لزوم روش‌های تدریس فعال را به کار گیرند و با شناختی که از راهبردهای تدریس دارند به‌طور خلاقانه‌ای از میان روش‌های موجود اعم از روش همیاری، بارش مغزی، روش ایفای نقش، روش نمایش، روش حل مسئله، روش استقرایی، روش اکتشافی و غیره متناسب با نوع درس و کلاس خود، در همه ساعت‌های آموزشی در هفته بهره گیرند. شایان ذکر است حدود ۱۹۵۰۷ نفر در جشنواره شرکت کرده‌ بودند که ۲۶۵ نفر به مرحله کشوری رسیدند.

 

موفقیت در جشنواره
 گروه فرهنگ و هنر ناحیه ۲ شهرستان ساری در محور «ارزشیابی تکوینی» با تأکید بر عملکرد شرکت کرد. عنوان تدریس حجم، درس اول پایه هشتم، بود. این گروه تاکنون در هر سه دوره جشنواره شرکت کرده و مقام آورده است. در این جشنواره نیز توانست رتبه اول را کسب کند. به گفته سید موسی نقوی، کارشناس گروه، هدف اصلی از اجرای این تدریس، بر اساس تجربه‌ای بود که گروه در این مدت کاری به دست آورده بود. وی می‌گوید احساس کردیم که این شیوه تدریس روش مناسبی است که به‌عنوان الگو، همکاران محترم نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین با توجه به شرایط اقتصادی و اهمیت دادن به تولیدات داخلی و ابتکاری برای آینده‌ کاری دانش‌آموزان می‌تواند کاربردی باشد (ماسک‌سازی)

بعضی‌ها متأسفانه در مورد هنر اشتباه فکر می‌کنند؛ چرا که هنر صرفاً گذران وقت و سپری کردن ساعاتی از روز نیست، هنر بیهوده زیستن نیست، هنر شیوه‌ای مؤثر در تربیت احساسات و توسعه زیبایی‌های درون و پرورش حس زیبا دیدن و زیبا زندگی کردن است. معتقدیم کار معلم ایجاد رقابت نیست، بلکه ایجاد رفاقت و همکاری و صمیمیت میان آن‌هاست. هدف در حقیقت این است که دانش‌آموزان، موفقیت خود را وابسته به موفقیت دیگران بدانند. در این صورت است که دانش‌آموزان قوی‌تر در کارگروهی دست سایر دانش‌آموزان را خواهند گرفت  پس سعی می‌کنیم دانش‌آموزانمان در ساعت هنر پرسشگر، خلاق، صبور، نظم‌پذیر، دارای روحیه گفت‌وگو و تعامل و دارای روحیه مشارکت جمعی و همکاری بارآیند.

برای همکاران گرامی هنر آرزوی توفیق روز‌ افزون دارم.

۷۸۹
کلیدواژه (keyword): گزارش
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید