عکس رهبر جدید

رسالت و وظیفه اصلی دبیر هنر

  فایلهای مرتبط
رسالت و وظیفه اصلی دبیر هنر

گروه فرهنگ و هنر استان اصفهان سؤالی را محور کار خود قرار داده است که برای پاسخ دادن به آن چند سؤال دیگر نیز مطرح می‌شود که باید جواب داد. این گروه سؤال خود را در گردهمایی‌ها و کارگاه‌های روش تدریس به شور می‌گذارد و از دبیران می‌خواهد پاسخ مناسبی برای آن پیدا کنند. سؤال به شرح زیر است:

سؤال: دبیر هنر به دانش‌آموزانی که نمی‌خواهند در رشته‌های هنری تحصیل کنند چه کمکی می‌تواند بکند؟

درواقع با این سؤال می‌خواهیم بدانیم که دبیر هنر در قبال دانش‌آموزانی که نمی‌خواهند در آینده در رشته‌های هنری ادامه تحصیل دهند چه وظیفه‌ای دارد؟ می‌دانیم که در هر کلاس ممکن است تنها یک یا دو نفر علاقه‌مند به تحصیل در یک رشته هنری باشند ولی اکثریت قریب به اتفاق دانش‌آموزان تمایلی به تحصیلات هنری ندارند. اکنون وظیفه دبیر هنر در قبال این دانش‌آموزان چیست؟

اگر بخواهیم به‌صورت مختصر به این سؤال جواب بدهیم این است که دبیر هنر باید در راستای توانمند کردن درک هنری دانش‌آموزان تلاش کند تا آن‌ها با هر علاقه و رویکردی که دارند احساس و درک مشترکی نسبت به هنر پیدا کنند. همان‌گونه که دبیر ورزش باید تلاش کند کلیه دانش‌آموزان، که اغلب نمی‌خواهند ورزشکار شوند، سلامتی جسمشان را تأمین کنند دبیر هنر هم می‌تواند با تقویت قوه خلاقیت هنری دانش‌آموزان، که لزوماً آفرینش هنری نیست، آن‌ها را برای درک زیباشناسی موقعیت‌های مختلف زندگی آماده سازد. در این صورت، آن‌ها در آینده در هر موقعیتی که قرار بگیرند خواهند توانست از قوه خلاقیت خود در حل مسائل متنوع بهره بگیرند. همان‌گونه که گفته شد این دیدگاه ناظر بر همه دانش‌آموزان است. بدین ترتیب ما با القای حس خلاقیت هنری به دانش‌آموزان امروز، در آینده می‌توانیم به جای یک پزشک معمولی یک پزشک خلاق و به جای یک مهندس تقلیدگر یک مهندس خلاق و به همین ترتیب در سایر رشته‌ها، حتی در کسب‌وکارهای آزاد، نیز می‌توانیم انتظار آدم‌های خلاق و سازنده‌ای را داشته باشیم.

اکنون که به این نتیجه رسیده‌ایم باز سؤال دیگری مطرح می‌شود:

فعالیت‌ها و تکالیف دانش‌آموزان چگونه طراحی شود که آن‌ها را به خلاقیت سوق دهد؟

پاسخ این سؤال را به همکاران و خوانندگان عزیز واگذار می‌کنیم.

۸۹۲
کلیدواژه (keyword): یادداشت,وظیفه دبیر هنر,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید