عکس رهبر جدید

زندگی و آموزندگی

  فایلهای مرتبط
زندگی و آموزندگی

«اطلبواالعلمَ مِن المهد الی اللحد» پیامبر (ص)

زیبایی اندیشه در او جلوه‌گراست
با عشق و قلم، خالق صدها اثر است
بخشیدن حس زندگی ساز هنر
در دست توانمند «دبیر هنر» است!

«مادام که زنده‌ایم باید آموزنده باشیم» این سخن «سولون» حکیم یونان باستان است که سرلوحه و زیربنای تعلیم‌و‌تربیت نوین امروز است؛ یعنی تفکری که جهان را به مثابه مدرسه‌ای می‌داند که یادگیری در آن مادام‌العمر است.

در دنیای امروز مدام زمان بازنشستگی را عقب می‌برند و بر این تأکید می‌کنند که یادگیری و کار و تلاش امری بی‌پایان است. باید دائم یاد گرفت و قوه فکر و اندیشه را در راه یادگیری صرف کرد. ارزش آموزش ناشی از حکمت‌های نهفته در آن است؛ و این نکته‌ای است که ما در لحظه از آن آگاه نمی‌شویم، زیرا فرآیند درونی و تدریجی آموزش به ‌گونه‌ای است که خالی از هر گونه هیجان و هیاهو راه خود را مانند رودی آرام اما در حرکت بروز می‌دهد، اما لاجرم به گستره دریا می‌رسد. این نکته تأییدی است بر فرازهای برجسته تعلیم‌و‌تربیتی که باور دارد همه «فراگیران و در نهایت همه انسان‌ها به قله می‌رسند» و تأکید دارد که «همه با داشتن هر سطحی از توان یاد می‌گیرند.» این‌ها فرازهای امیدوارکننده برای شور و حرکت است.

ما اخبار سیاست را در لحظه می‌شنویم و حوادث ورزشی را در ثانیه‌ها می‌بینیم. این مقدمه را، در ستایش آموزش،‌ از آنجا آوردم که آموزش هنر را در پله‌ای بالاتر قرار دهم. زیرا اگر بعضی از آموزش‌ها اجباری و از سر نیاز است آموزش‌ هنر و مادام بودن آن برای دانش‌آموزان و دبیران و همکاران ارجمند با لذت و علاقه و جاذبه و دلنشینی و خاطره‌آفرینی همراه است.

خاطره‌آفرینی را از آن جهت ذکر کردم که در رابطه مستقیم و آموزش چهره‌به‌چهره استاد به شاگرد زیباترین و شیرین‌ترین یادگاری‌های آموزش در ذهن و یاد هر دو نقش می‌گیرد. نقشی مداوم و شادی‌آفرین که روح را التذاذ  و انبساط خاطر‌ می‌بخشد.

معروف است که می‌گویند که در یک سازمان یادگیرنده، که نهاد تعلیم‌و‌تربیت را شامل می‌شود، همیشه یک سوم از اعضای آن در حال آموزش‌اند. این ثروت نهفته و ارزش افزوده آموزش است که دستگاه آموزشی را زنده و پویا و حرکت‌آفرین و بالنده می‌کند. درکتاب‌های درسی هنر و منطبق بر برنامه ‌درسی شمار قابل توجهی از هنرهای گوناگون برای آموزش درج شده است. واقعیت این است که در پیکره تعلیم‌و‌تربیت هنری دبیران هنری که در این رشته‌ها تبحر لازم و اثر آفرین را داشته باشند کم نیستند!

اما سرگروه‌های آموزشی هنر که همگی از دبیران علاقه‌مند و فعال هنر هستند با برپایی کارگاه‌های آموزشی موقعیت‌های بازآموزی را، تا اندازه‌ای برای آشنایی همکاران با هنرهای متنوع فراهم کرده‌اند.

پیشنهاد این است که سرگروه‌های آموزشی از سطح استان تا شهرستان تقویم آموزش سالانه خود و جلسات ماهانه را با تشکیل جلسات کاری تنظیم و تقویم تصویب شده کارگاه‌های آموزشی را در ابتدای سال تحصیلی به سمع و نظر سایر دبیران و همکاران رسانده و آنان را برای شرکت در این کارگاه‌ها ترغیب و تشویق کنند.

در واقع ترمیم کاستی‌های آموزش در حین تدریس یکی از راهکارهای اصلی برای غنی‌ساختن کلاس هنر دانش‌آموزان خواهد بود. جدی انگاشتن این موضوع امری بایسته و ضروری است.

رشد آموزش هنر در انعکاس رخداد‌های کارگاهی و به اشتراک‌گذاشتن دستاوردهای آن‌ها آمادگی دارد.

بیایید مجامع گروه‌های آموزشی را در هر ماه برگزار کنیم و در هر جلسه یکی از اجزای اصلی برپایی کارگاه و ارائه مطلب توسط یکی از دبیران و صاحب هنران متخصص باشد. حتی اگر راه ناهمواری هم باشد دیر یا زود با گرفتن نتیجه می‌تواند موانع را از پیش روی بردارد.

۸۰۹
کلیدواژه (keyword): یادداشت سردبیر
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید