عکس رهبر جدید

نظر کارشناسان درباره فیلم آموزشی

  فایلهای مرتبط
نظر کارشناسان درباره فیلم آموزشی

دکتر حسن ملکی:
قائم مقام رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

فیلم آموزشی در خدمت تحول بنیادین
اسناد بالادستی از فیلمسازان عزیز انتظار دارد فیلم‌هایی تولید کنند که روح بندگی و معنویت را در دانش‌آموزان تقویت نماید. محتوای فیلم به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان را به سمت و سوی معنویت سوق دهد.

مسئله تفکر در نظام اعتقادی ما بسیار اهمیت دارد. فیلم آموزشی نباید دانش‌آموز را در عواطف به طوری غرق نماید که قدرت فکر و عقل و  تفکر او را تحت‌الشعاع قرار دهد.

فیلم آموزشی باید کرامت آفرین و عزت آفرین باشد. یعنی وقتی دانش‌آموز به یک فیلم نگاه می‌کند، عزت نفس و اعتماد به نفسش تقویت شود.

ما باید بتوانیم از طریق فیلم آموزشی اخلاق و آداب اسلامی را در دانش‌آموزان پرورش دهیم.

بعد هنری وجود کودک و نوجوان نباید فراموش شود. زیبا گرایی و زیبا دوستی متصل به معنویت باید مد نظر باشد.

ویژگی دیگر فیلم آموزشی بعد واقع‌بینی و آرمان‌گرایی است. انسان نه باید واقعیت‌گرای صرف باشد و نه آرمان‌گرای صرف. شکل مطلوبش این است که افراد بین واقعیت و آرمان شناور و در حال حرکت باشند.

تقویت روحیه علمی از جمله انتظارات دیگر اسناد بالادستی از فیلم آموزشی است. روحیه علمی همان آب گوارایی است که انسان امروزی در بیابانی خشک و بی‌آب و علف جستجو می‌کند.

در فیلم‌های آموزشی دانش‌آموز را باید طوری تربیت کنیم که او خودش را در امتداد زمان ببیند. نه گذشته گرایی صرف،‌ نه حال گرایی تنها و نه آینده گرایی گسسته از حال می‌تواند انسان را موفق بدارد. آنچه که انسان را موفق می‌کند این است که انسان خودش را در امتداد زمان بداند.

 

سید نصرت الله فاضلی:
کتاب درسی به تنهایی نمی‌تواند به همه خواسته‌ها و انتظارات مخاطبان پاسخ دهد.
فیلم آموزشی می‌تواند بخشی از تنوع و جذابیت مورد نظر در فرایند یاددهی - یادگیری را به درون مدرسه بیاورد.

 

حبیب یوسف‌زاده:
به‌کارگیری رسانه‌های آموزشی به دلیل اثرگذاری بر هوش‌های چندگانه، ضرورتی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود. برانگیختن حس دیداری، شنیداری، حرکتی و درگیر کردن قوه منطق عامل تأثیرگذاری فیلم‌های آموزشی و نقش آن‌ها در کمک به یادگیری عمیق‌تر است. پاسخ‌‌دهی به نیازهای هیجانی مخاطبان نوجوان از ظرفیت‌های منحصر به فرد رسانه‌ها از جمله فیلم‌های آموزشی است که با درگیر ساختن طیف وسیعی از قابلیت‌های بالقوه مخاطبان رضایتمندی بیشتری در آنان ایجاد می‌کند و به تَبَع این رضایتمندی، اشتیاق و روحیه کاوشگری را در مخاطبان تقویت خواهد کرد.

 

یدا... کریمی:
اگر بگوییم که حلقه مفقوده تعلیم و تربیت، فیلم‌ آموزشی است، بیراه نگفته‌ایم؛ چرا که به وسیله یک فیلم کوتاه می‌توانیم خیلی از مباحث پیچیده تعلیم و تربیت را آموزش دهیم، بدون اینکه حتی مستقیم به آن بحث بپردازیم. پس اگر بتوانیم این حلقه مفقوده را در نظام تعلیم و تربیت جایگزین کنیم، یک گام به موفقیت نزدیک‌تر شده‌ایم. قبلاً سیاست‌های آموزشی تنها مبتنی بر وجود کتاب درسی بود و به رسانه‌های دیگر توجه نمی‌شد اما در حال حاضر، فیلم آموزشی در این بسته نقش قابل توجهی دارد و توانسته است به سلطنت کتاب خاتمه دهد و جایگاه رسانه‌های دیگر را در کنار کتاب ثبت کند.

 

غلامرضا حمیدزاده:
می‌دانیم که یکی از عناصر اصلی در تولید فیلم استفاده از خلاقیت و بردن مخاطب به دنیای خیال است، اما در فیلم‌های مستند و داستانی واقع‌گرایانه اساس فیلم‌نامه بر مبنای پژوهش و تحقیق است و قبل از تهیه و نوشتن فیلم‌نامه باید درباره موضوع و چیستی و چگونگی آن دقیقاً و به صورت علمی، پژوهش و تحقیق شود.

 

عادل یغما:
فیلم‌های کوتاه آموزشی اگر به خوبی نوشته، کارگردانی و تهیه شوند می‌توانند در زمانی کوتاه که زمان تدریس را تحت‌الشعاع قرار ندهد، مورد استفاده قرار گیرند. در عین حال، اگر فیلم‌نامه قوی و خوبی وجود داشته باشد، می‌توان با امکانات محدودی هم این فیلم‌ها را ساخت و ساخت آن‌ها برای نوجوانان، جوانان و معلمانی که می‌خواهند در این زمینه هم دست به تجربه بزنند، آسان‌تر خواهد بود و زمینه را برای ساخت فیلم‌های بلند و داستانی و یا دیگر انواع فیلم‌های آموزشی نیز هموار خواهد کرد.

 

کوروش امیری‌نیا:
فیلم‌های آموزشی مناسب، دریچه خلاقیت و یادگیری را به روی فراگیرندگان می‌گشایند.

 

فاطمه رمضانی:
فیلم‌های آموزشی در دوره ابتدایی می‌توانند نقش‌های چندگانه‌ای داشته باشند؛ چرا که تجربه دانش‌آموزان این دوره تحصیلی کم است. با این حال، از ‌آنجا که امروزه نقش فعال‌تری برای آ‌موزش‌گیرنده قائلیم، فیلم و رسانه می‌تواند با برنامه‌ریزی ما را به اهداف صحیح آموزشی برساند.

 

ناصر نادری:
از مؤلفه‌های تأثیرگذار در فرایند تحول، دقت نظر در باب تولید محتوای مولد و رسانه‌های آموزشی (رسمی و غیررسمی) و شیوه ارائه آن‌هاست. الگوی ذهنی مدیریت تولید مواد و رسانه‌های آموزشی (بسته آموزش) در آموزش‌وپرورش امروز، بر نگرش‌های زیر استوار است: مواد و رسانه‌های آموزش بایستی متنوع، خلاقیت آفرین، عمل‌گرا، اندیشه‌ورز و گروه‌گرا باشند، به نیازها و علایق مخاطبان پایبند باشند، تجربه رخدادها و چالش‌های ملموس و عینی زندگی بیگانه نباشند، و در طراحی متون، شیوه بیانی و زبان نوشتار، شگردهای نومتنی و تصویری، گرافیک و تصاویر چشم‌انداز و ... جنبه‌های زیبایی‌شناسانه‌ را رعایت کنند.

 

۸۹۷
کلیدواژه (keyword): فیلم آموزشی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید