عکس رهبر جدید

هشت نما: مربى عروسک کوکى نیست!

  فایلهای مرتبط
هشت نما: مربى عروسک کوکى نیست!
گزیده فیلم های جشنواره بین المللی فیلم رشد با موضوع تقویت مهارت های معلمی

عنوان فیلم: عروسک کوکی نیستم!
کارگردان:
امیر منیری
قالب: مستند
مدت زمان: ۵۰ دقیقه
 
مخاطب فیلم: این فیلم برای تماشای مدیران، معاونان، معلمان و مربیان محترم مدرسه توصیه می‌شود.
 
خلاصه‌ی فیلم: یک خانم مربی پرورشی جوان که از فعالیت‌های تربیتی و پرورشی دوران دانش‌آموزی خود دل خوشی ندارد، حالا خودش در یک مدرسه‌ی دخترانه مربی پرورشی است و می‌کوشد در کنار مباحث آموزشی دانش‌آموزان، آن‌ها را با دنیای واقعی بیرون از مدرسه آشنا کند، اما نتایج تمام زحمات و تلاش‌های او این می شود که ...

 
روزی مهم در آخرین ماه سال!
پاسداری از ارزش‌های اسلامی و دستاوردهای انقلاب، برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی بین عملکرد عوامل تربیتی، توجه جدی به نقش معلمان در فعالیت‌های تربیتی و توجه به نقش دانش‌آموزان، از جمله اهداف ستادهای امور تربیتی هستند. از این رو، در جمهوری اسلامی ایران، هشتم اسفند ماه روز «امور تربیتی و تربیت اسلامی» نام‌گذاری شده است. در پی آن، برای معرفی انقلاب اسلامی، افرادی به مدرسه‌ها اعزام شدند و ضمن برگزاری مراسم متعدد، دانش‌آموزان را با اهداف و برنامه‌های انقلاب اسلامی آشنا کردند. این عده بعدها در مدرسه‌ها «مربیان امور تربیتی» لقب گرفتند. به دنبال آن، با همت شهیدان رجایی و باهنر، این مجموعه‌ «نهاد امور تربیتی» نام گرفت. ستاد امور تربیتی، تحقق امر تربیت را به حضور مربی و فعالیت‌های رسمی غیر کلاسی در کنار آموزش‌های کلاسی منوط می‌داند. بنابراین، مهم‌ترین اهداف تشکیل امور تربیتی را حراست از مرزهای اعتقادی و حفظ دستاوردها و تبیین ارزش‌های انقلاب در مدرسه‌ها باید دانست، چراکه انگیزه‌های انقلابی و اسلامی، همراه با شعار «مربیان امور تربیتی سربازان انقلاب‌اند» این نهاد انقلابی را شکل داده‌اند. از جهت‌گیری‌ها و اقدامات قابل توجه آموزش و پرورش در این حیطه، تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برای موظف کردن آموزش و پرورش به‌منظور تهیه‌ی طرح جامع تربیت است که بر اساس مفاد آن، مقوله‌ی پرورش باید در کلیه‌ی بخش‌های آموزش و پرورش اعم از ساختار، برنامه‌ها و روش‌ها لحاظ شود. بررسی روند اجمالی تشکیلات و برنامه‌های پرورشی، از سه دوره‌ی متمایز در تحول‌بخشی از نظام آموزش و پرورش حکایت دارد:

الف) سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۳ که امور تربیتی در بدنه‌ی آموزش و پرورش، با صبغه‌ی دینی و سیاسی و به اقتضای شرایط بدو پیروزی انقلاب و حساسیت در مدرسه ها آغاز به کار کرد.

ب) سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۳ که با ارتقای ساختار امور تربیتی به سطح معاونت، ضمن تعمیم و گسترش فعالیت‌های تربیتی در مدرسه‌ها، برای تهیه و تدوین مبانی نظری، علمی و قوام کارشناسی اقداماتی صورت گرفت.

ج) سال‌های ۱۳۷۳ به بعد که ضمن ادامه‌ی فعالیت‌های امور تربیتی در سطح معاونت پرورشی، در مورد لزوم تلفیق مقوله‌های آموزشی و پرورشی و تعمیم نقش تربیتی در بین مدیران و معلمان و کلیه‌ی برنامه‌ها و روش‌های آموزش و پرورش، سؤال‌هایی جدی طرح شد و درباره‌ی آن‌ها بررسی‌های کارشناسانه صورت گرفت (تاجیک اسماعیلی، ۱۳۸۰).

د) معاونت‌ تربیت بدنی و تندرستی در دی ماه ۱۳۸۰ در وزارت آموزش و پرورش شکل گرفت. در شروع کار، چهار دفتر «بهداشت و تغذیه، تحقیقات و توسعه‌ی فضاهای ورزشی، تربیت بدنی دختران و تربیت بدنی پسران»، همراه با فدراسیون ورزشی مدرسه‌ها، کار خود را آغاز کردند.

در سال ۱۳۸۳، بر اساس طرح کوچک‌سازی، تشکیلات وزارت آموزش و پرورش ضمن تلفیق و تجمع وظایف دفترهای تربیت بدنی پسران و دختران در یکدیگر، دفتر فعالیت‌های ورزشی شکل گرفت.۱

 

مربی تربیتی فداکاری که عروسک کوکی نیست!
مستند «عروسک کوکی نیستم» روایتگر فراز و نشیب‌های یک معلم پرورشی در مدرسه است که تلاش می‌کند با به کارگیری شیوه‌ای نوین، اثرگذاری خود را بر دانش‌آموزان دو چندان کند. در واقع، این معلم پر تلاش به موضوع «پرورش» در نظام آموزش و پرورش کشور نگاهی جدید دارد و می‌کوشد با طرح‌ها و فعالیت‌های خود، همه‌ی مسئولان مدرسه، اولیا و دانش‌آموزان را در مسیری تازه قرار دهد. برای آشنایی هرچه بیشتر مدیران، معاونان، معلمان و مربیان محترم پرورشی در مدرسه‌ها با فعالیت‌های تربیتی و پرورشی مدرسه‌ها، فیلم مستند «عروسک کوکی نیستم» نمونه‌ای بارز و قابل تأمل از فعالیت‌ها و تلاش‌های مربیان پرورشی مدرسه‌ها است که شمار آن‌ها در این سبک و سیاق شاید زیاد نباشد! این فیلم مستند یکی از آثار راه یافته به بخش مسابقه‌ی چهل و هشتمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم رشد است که به کارگردانی طلبه‌ای جوان، فصلی تازه از نقش مربیان پرورشی در مدرسه‌ها را رونمایی می‌کند.


معرفی کارگردان:
امیر منیری طلبه‌ای جوان و متولد ۱۳۶۷ است. او کار تولید فیلم‌های مستند را از سال اول تبلیغش آغاز کرده است. وی معتقد است رسانه زبان امروز مردم ماست. منیری به غیر از فیلم «عروسک کوکی نیستم»، فیلم‌های دیگری نیز در کارنامه‌ی هنری خود دارد: «چیدا، خشم، خطر انقراض درختان گردو، سکه‌ یک پول، فرش چین، فسقلی‌ها، گردوی تنها، مکث، نذر ماندگار، همدم، انقلاب در قاب، میراث نجف، پاکبان، مردم نامحرم‌اند، تجارت ابدی». از موفقیت‌های او می‌توان به کسب جایزه‌ی بهترین مستند جشنواره‌ی تلویزیونی اشاره کرد.

 

منبع
تاجیک اسماعیلی. عزیزالله (۱۳۸۰). «امور پرورشی، ادغام ساختار، حذف یا تعمیم؟» روزنامه‌ی همشهری. شماره‌ی ۲۵۸۱. آذر ماه.

 
پی‌نوشت
مدیران، معاونان، آموزگاران و مربیان محترم پرورشی مدرسه‌ها برای کسب اطلاع بیشتر درباره‌ی معاونت پرورشی و فرهنگی وازرت آموزش و پرورش می‌توانند به سایت https://pt.medu.ir مراجعه کنند.


 

 

فرهنگیان محترم، اولیاى گرامى و متولیان ارجمند آموزش‌و‌پرورش براى تهیه‌ى فیلم‌هاى معرفى شده مى‌توانند به یکى از روش‌هاى زیر اقدام کنند:‌
الف) تماس با شماره تلفن ۸۸۳۰۵۸۶۱ - ۰۲۱ (گروه تولید فیلم‌هاى آموزشى).
ب) ارسال درخواست کتبى از طریق نشانى الکترونیکى goroohehonari@gmail.com (با ذکر نام، شماره‌ى تلفن، کدپستى و نشانى دقیق).
ج) مراجعه‌ى حضورى به این نشانى: تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان ایرانشهر شمالى، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزى آموزشى وزارت آموزش‌و‌پرورش، طبقه‌ى دوم، گروه توسعه و تولید رسانه‌هاى شنیدارى و دیدارى.


۵۲۵
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید