عکس رهبر جدید

دوری از ژیاردیا لامبلیا: بیماری‌های ناشی از نگهداری حیوانات خانگی

  فایلهای مرتبط
دوری از ژیاردیا لامبلیا: بیماری‌های ناشی از نگهداری حیوانات خانگی
هر چند بیشتر کودکان به حیوانات و نگهداری آن‌ها در خانه علاقه دارند، اما همین علاقه می‌تواند عامل بروز مشکلات جسمی و بیماری شود. در ‌آموزه‌های دینی و اخلاقی ما مهربانی به آفریده‌های خداوندی از جمله حیوانات توصیه شده است، اما آموزگاران و والدین باید بدانند، هر گونه انتقال حیوانات به فضاهای بسته و محدود زیستی انسانی، به همراه نبود مراقبت‌های بهداشتی کافی، انواع عفونت و بیماری را برای بچه‌ها به‌دنبال خواهد داشت. به این ترتیب، کودکان مستعد به حساسیت‌های تنفسی و پوستی، عفونت‌های گوارشی و حتی انواع بیماری‌های مغزی و نخاعی و سرانجام انواع اختلالات روانی و شناختی مبتلا می‌شوند. برمبنای آنچه پزشکان کودک اذعان کرده‌اند، در کشور ما و میان کودکان، سه بیماری بر اثر تماس با حیوانات خانگی شایع‌تر است که در ادامه توضیح داده می‌شود. به کودکانمان بیاموزیم «حیوانات در محیط طبیعی خود زیبا و سالم‌ترند.»

آموزگاران و والدین گرامی، آیا «ژیاردیازیس» را می‌شناسید؟
معمولاً ما دوست داریم اوقات فراغت خود را گاهی در کنار رودخانه یا مناطق آبی و پارک‌ها بگذرانیم. غافل از اینکه ممکن است آن محل در اثر رفت‌وآمد حیواناتی مانند سگ و گربه، و وجود فضولات آن‌ها، آلوده باشد. این آلودگی از راه‌ دهان به دستگاه گوارش وارد می‌شود و کودک را دچار اسهال شدید می‌کند.

منشأ این بیماری انگل «ژیاردیا ـ لامبلیا» است.

 

علائم بیماری
تهوع، لاغری، کم‌خونی و عفونت در سیستم گوارشی و بیرون‌روی از علائم هجوم این انگل هستند. این تک‌یاخته‌ی تاژک‌دار به دیگران هم ممکن است منتقل شود و مریضی دو تا شش هفته ادامه خواهد داشت.

 

توکسوپلاسموزیس ـ گوندی
به‌طور کلی موها و پشم‌ها و سایر مواد پوستی و بُزاقی بچه‌گربه‌ها و توله‌سگ‌ها و پرندگان به‌راحتی وارد سیستم ظریف تنفسی کودکان حتی تا سن ۱۳ ـ ۱۴ سالگی می‌شوند و خیلی زود انواع عفونت‌های تنفسی ریوی، پوستی و مغزی را در پی‌ می‌آورند.

بیماری انگلی توکسوپلاسموزیس، خون،‌ غده‌های لنفاوی و مغز را آلوده می‌کند.

تومور سرطانی ایجاد می‌کند و سرانجام کودک را در مسیر صرع یا تشنج قرار می‌دهد. کیست‌های این انگل هم از طریق مدفوع گربه و سگ یا از طریق گوشت ناپخته‌ی پرندگان به داخل خون می‌روند و بلافاصله سیستم دفاعی ایمنی بدن را کاملاً ناتوان می‌کنند. در نهایت آنسفالیت (تورم بافت مغزی) را سبب می‌شود.

کاهش وضعیت ایمنی ناشی از هجوم این انگل، بچه‌های دبستانی را در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های دیگر قرار می‌دهد.

پوست لطیف بچه‌های دبستانی با کوچک‌ترین خراش آماده‌ی پذیرش تخم انواع کرم‌هاست. شایع‌ترین بیماری عفونی کرمی، «عفونت آسکاریدوز» است؛ کِرمی که در هنگام بالغ شدن، در داخل روده یا جایی دیگر، به ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد. بچه‌های دبستانی با مصرف آب یا خاک آلوده به این انگل مبتلا می‌شوند. در ۸۵ درصد موارد، در ابتدا لاغری بچه‌ها را داریم و دیگر هیچ. انگل‌ها از تغذیه‌ی درون گوارشی بچه‌ها استفاده می‌کنند؛ اما در ادامه، تنگی‌نفس، تورم شکم، درد شکمی و اسهال به‌وجود می‌آید. کاهش خون و کاهش وزن شدیدتر می‌شود، سوء‌تغذیه، فزونی می‌یابد، بچه‌ها میل به غذا را از دست می‌دهند و مشکلات یادگیری در بچه‌های دبستانی مبتلا آشکارتر می‌شود.

 

منبع

1. CURRET Medical Diagnosis & TreatMent International edition Me Grow H.U.2017. P: (1311 - 1621)


 

۱۱۲۸
کلیدواژه (keyword): بهداشت و سلامتی,ژیاردیازیس,ژیاردیا ـ لامبلیا,نگهداری حیوانات خانگی,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید