عکس رهبر جدید

لذت خواندن

  فایلهای مرتبط
لذت خواندن
«خواندن برای لذت» نوعی خواندن است که اغلب در میان خواندن‌های تخصصی دیگر، مثل ایجاد آمادگی برای آزمون، در مدارس مغفول می‌ماند. ایجاد فرهنگ مطالعه در مدارس می‌تواند آغازگر و حتی آسان باشد. تسهیل خواندن و هدایت دانش‌آموزان به سمت حرفه‌ای‌شدن در این زمینه، راهکارهای زیاد دارد. کتاب‌خوان‌های حرفه‌ای کسانی هستند که می‌توانند متون متنوع را مطالعه و سپس تحلیل کنند. مهم است که دانش‌آموزان برای لذت بردن به سراغ خواندن کتاب ‌بروند نه برای انجام دادن تکلیف. در اینجا به روش‌هایی برای تشویق دانش‌آموزان به خواندن برای لذت بردن اشاره می‌شود. همچنین، پیشنهادهایی در زمینه تسهیل فرهنگ خواندن غیر درسی ارائه می‌گردد.

به روز‌آوری کتابخانه
اولویت اول در این مسیر، داشتن کتابخانه‌ای به‌روز و کاربردی است؛ کتابخانه‌ای که طیف گسترده‌ای کتاب در گونه‌های نوشتاری مختلف در آن وجود داشته باشد. معمولاً در کتابخانه‌های مدارس تعداد زیادی کتاب در قفسه‌ها وجود دارند ولی وقتی از نزدیک نگاه کنید، متوجه می‌شوید که آن‌ها کاربردی نیستند و یا چند نسخه از یک عنوان خاص وجود دارد. به‌روزرسانی کتابخانه‌ها  ضروری است. نباید برای پر کردن کتابخانه‌ها به‌سراغ کتاب‌های ارزان قیمت و دم‌دستی رفت. کتابخانه نه با قفسه‌های فراوان بلکه با کتاب‌های خوب و مفید ارزشمند می‌شود. امروز استفاده از کتاب‌های دیجیتال می‌تواند کمبود بودجه را جبران کند. از طرف دیگر، ارتباط با کتابخانه‌های عمومی و وام گرفتن کتاب به کتابخانه مدرسه نیز کمک می‌کند.


برپایی باشگاه کتاب‌خوانی
تأسیس باشگاه‌ کتاب‌خوانی در مدرسه راهی مناسب برای پرورش و گسترش خوانندگان کتاب است. در باشگاه کتاب‌خوانی، امکان ارتباط از طریق خواندن و بحث وگفت‌و‌گو  فراهم‌ می‌شود. اعضای این باشگاه‌ می‌توانند کتاب‌ها ‌را به صورت جمعی انتخاب کنند، بخوانند و نظرات خود را با یکدیگر در میان بگذارند. این امر باعث می‌شود که به کتاب‌هایی با موضوعات مختلف توجه کنند و شاید به آن‌ها علاقه‌مند شوند.


همکاری با کتابخانه‌های عمومی
دعوت از کارکنان کتابخانه‌های عمومی به مدرسه بسیار سودمند است. به این ترتیب، دانش‌آموزان می‌توانند با  کتاب‌های جدید، برنامه‌ها، منابع و خدمات آن‌ها آشنا شوند. گاهی با اهدای چند کارت عضویت کتابخانه به تعدادی دانش‌آموز علاقه‌مند، می‌توان شوق قابل‌توجهی در آن‌ها ایجاد کرد.


خواندن آزاد
 تعیین حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان در روز برای خواندن کتاب‌های غیر درسی، پیشرفت قابل توجهی در مسیر کتاب‌خوان‌شدن ایجاد می‌کند. در صورت تداخل دروس با زمان کتاب‌خوانی، می توان وقت‌ مطالعه هفتگی تعیین کرد.


ترغیب به خواندن به‌روشی پنهانی
بسته‌بندی کتاب‌های مختلف و دادن آن‌ها به دانش‌آموزان، بسیار سرگرم‌کننده است. در این وضعیت، دانش‌آموزان بدون اینکه خود کتابی را برای مطالعه انتخاب کرده باشند، می‌توانند کتاب‌ مناسبی را بخوانند. معمولاً ایجاد رمز و راز برای دانش‌آموزان جذاب و سرگرم‌کننده است.


پیوستن به گروه خوانندگان
با پیوستن کارکنان مدرسه به کتاب‌خوان‌ها، شور و اشتیاق مضاعفی بین آن‌ها ایجاد خواهد شد. به اشتراک گذاشتن نظرات و نقد کتاب برای هر دو طرف سودمند است.



زنگ خواندن با صدای بلند
گاهی خواندن کتاب یا حتی نوشته‌ای  از فردی دیگر با صدای بلند نزد معلمان و همسالان، ضمن ایجاد اعتماد‌به‌نفس در دانش‌آموزان، مطالعه را برای آنان شیرین‌تر می‌کند.
 

باشگاه کتاب‌خوانی والدین
از والدین بخواهید که در این باشگاه عضو شوند و به خوانندگان حرفه‌ای بپیوندند. این کار باعث می‌شود که دانش‌آموزان در خانه هم با خواندن پیوند نزدیکی داشته باشند.


یادداشت برداری
از دانش‌آموزان بخواهید یک دفتر خواندن داشته باشند و نام کتاب‌هایی را که می‌خوانند و نیز سؤال‌ها یا نظراتشان را در آن بنویسند تا امکان بررسی دوباره آن‌ها را داشته باشند.


نمایش‌های دلپذیر
پوسترهایی تهیه شود که کتابی را معرفی کند و بخش‌هایی از آن را در معرض دید دانش‌آموزان قرار دهد. می‌توان دیوارهای کتابخانه را  با جمله های جذابی از کتاب‌های مختلف پوشاند و به کتاب مورد نظر ارجاع داد. همچنین، جمعی از دانش‌آموزان می‌توانند کتابی مشترک (داستانی) را بخوانند  و پایان‌بندی آن را عوض کنند.

 

منبع
۱. برگرفته از سایت: international association literacy

 

۲۰۲
کلیدواژه (keyword): اندیشه
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید