عکس رهبر جدید

هشت نما: سوزن

  فایلهای مرتبط
هشت نما: سوزن
معرفى گزیده فیلم هاى جشنواره بین المللى فیلم رشد با موضوع تقویت مهارت هاى معلمى در کلاس

عنوان فیلم: سوزن
کارگردان: یوسف جعفری
قالب: داستانی
مدت زمان: ۲۰ دقیقه


معرفی کارگردان:
یوسف جعفری متولد سال ۱۳۶۹ است. او به غیر از فیلم سوزن، آثار دیگری همچون مجموعه‌ی سه قسمتی «من انقلابی‌ام» (کلیپ‌های داستانی کوتاه)»، «داستان شکلاتی» و «مستند اجتماعی آقای سبز» را نیز در سال ۱۳۹۵ تولید کرده است.

خلاصه‌‌ی فیلم:
یک گروه  جهادی در تابستان ۱۳۶۳ برای انجام خدمات بهداشتی، درمانی و فعالیت‌های فرهنگی وارد روستایی دورافتاده در حوالی اراک می‌شوند. آن‌ها قرار است با تزریق آمپول به بچه‌های روستا، آن‌ها را در برابر بیماری سرخک واکسینه کنند، اما ظاهراً در این روستا بچه‌ای یافت نمی‌شود! اعضای گروه برای حل این معما دست به کار می‌شوند و نشانه‌هایی از بچه‌ها می‌یابند تا اینکه...

مخاطب فیلم: این فیلم برای پخش در کلاس دانش‌آموزان دوره‌ی دوم ابتدایی پیشنهاد می‌شود.

در «هشت‌نما» فیلم‌های کوتاه برگزیده‌ی جشنواره‌ی فیلم رشد را بررسی می‌کنیم. فیلم‌سازان این فیلم‌ها را براساس تجربه‌های شما ساخته‌اند. نگاه جسورانه‌ی بعضی از این فیلم‌ها می‌تواند تفکر انتقادی ما را جان تازه‌ای ببخشد.

جذابیت‌‌های کلاس شما برای دانش‌آموزان چیست؟
از جمله مهارت‌های معلمی که لازم است هر آموزگاری در کار خود داشته باشد چگونگی ایجاد انگیزه و شور و شوق دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه و کلاس درس است. انگیزه‌های انسانی را به دو نوع درونی و بیرونی تقسیم کرده‌اند. از انگیزه‌های بیرونی می‌توان تقویت‌کننده‌هایی همچون، تأیید، احترام و نمره را نام برد. از تقویت‌کننده‌های درونی نیز مواردی چون احساس لذت از یادگیری، انرژی مثبت از بودن در کنار دیگران، رضایت خاطر در محیط مدرسه را می‌توان برشمرد. انگیزه‌های بیرونی در دانش‌آموزان کلاس‌های اول  تا سوم ابتدایی بیشتر از انگیزه‌های درونی مشهودند. و در این سنین، دانش‌آموزان به تقویت‌کننده‌‌های بیرونی از جمله مهر و محبت آموزگار، دریافت جایزه از مدرسه و اولیا بیشتر از تقویت‌کننده‌های بیرونی نیازمندند.  تفاوت اساسی دانش‌آموزان دارای انگیزه‌ی درونی با دانش‌آموزان دارای انگیزه‌ی بیرونی این است که افراد با انگیزه‌ی درونی احساس کفایت بیشتری در خود دارند. این گروه از دانش‌آموزان، خود تعیین‌کننده‌ی رفتار‌ها هستند و به خاطر کفایتی که در خود احساس می‌کنند، باور دارند که می‌توانند با رفتارشان بر محیط خود تأثیر بگذارند.

 

راهکارهای شما برای ایجاد جذابیت در کلاس
هر هفته آیا دانش‌آموزان را به گردش علمی می‌برید؟ آیا به زنگ ورزش به اندازه‌ی کافی اهمیت می‌دهید و معتقدید یکی از تشویق‌کننده‌های بچه‌ها، اختصاص زنگ ورزش اضافی در برنامه‌ی درسی آن‌هاست؟ آیا دانش‌آموزان را به بهانه‌های گوناگون از چهاردیواری کلاس خارج می‌کنید و آنان را با قسمت‌های مختلف مدرسه از جمله کتابخانه، نمازخانه، آزمایشگاه و ... آشنا می‌کنید؟ آیا بعضی از درس‌های کتاب‌ها را به ‌صورت نمایشی به دانش‌آموزان آموزش می‌دهید؟ آیا...

اگر از همه‌ی روش‌هایی که نام برده شد، استفاده می‌کنید، پس باید گفت دست‌مریزاد. آفرین بر همت و پشتکار و عشق و علاقه‌ی شما به حرفه‌ی مقدس معلمی! خداقوت می‌گوییم به شما پدران و مادران معنوی دانش‌آموزان که با استفاده از روش‌های متعدد تدریس و به کارگیری فنون متنوع، دانش‌آموزان را به مدرسه و کلاس درس مشتاق می‌کنید. اما اگر اجازه بدهید، ما می‌خواهیم امروز به یکی دیگر از روش‌های جذب دانش‌آموزان به کلاس درس اشاره کنیم؛ اگر‌چه ممکن است شما با این روش نیز آشنا باشید و از آن در کلاس درس خود بهره‌ها ببرید. می‌خواهیم امروز از روش‌ پخش فیلم در کلاس درس با شما سخن بگوییم. آخرین باری که در کلاس خود برای دانش‌آموزان فیلم نمایش داده‌اید، کی بوده است؟ شاید کسی بخواهد بگوید، مگر مدت زمان کلاس‌های درس دانش‌آموزان، به‌خصوص در دوره‌های ابتدایی، چند دقیقه است که فرصت پخش فیلم نیز داشته باشیم؟ اگر بخواهیم از فیلم‌های بلند و سینمایی که معمولاً زمان آن‌ها بیشتر از یک ساعت است استفاده کنیم، بله درست است. فرصت لازم مهیا نیست، اما فیلم‌های جذابی در قالب‌های داستانی، مستند و پویانمایی وجود دارند که طول آن‌ها نه یک ساعت که حتی یکی دو دقیقه است و به راحتی می‌توان آن‌ها را در کلاس درس پخش و با دانش‌آموزان درباره‌ی آن‌ها صحبت کرد. پیشنهاد می‌کنیم پخش فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی را در کلاس‌‌های درس خود جدی بگیرید. همان‌طور که دانش‌‌آموزان در روزهایی که ورزش دارند یا روزهایی که قرار است به اردو بروند، اشتیاق بیشتری برای رفتن به مدرسه از خود نشان می‌دهند، اجازه بدهید در کلاس درس، لابه‌لای درس و مشق‌ها و کتاب‌ خواندن‌ها، از دیدن فیلم‌های مناسب نیز لذت ببرند. مناسبت‌های طول سال تحصیلی فرصت مناسبی است تا به بهانه‌ی آن برای دانش‌آموزان فیلم پخش کنید و خودتان هم در کنار آن‌ها به تماشای فیلم بنشینید. اگر بچه‌ها با دیدن فیلم‌های شاد خندیدند، شما هم با آن‌ها بخندید. اگر غمگین شدند و گاهی هم اشک ریختند، شما هم با آن‌ها همراه شوید و نشان بدهید حس و حال آن‌ها را درک می‌کنید. برای اینکه دانش‌آموزان بهتر و راحت‌تر با فیلمی که برای آن‌ها پخش می‌کنید ارتباط برقرار کنند، قبل و بعد از پخش فیلم، برای آن‌ها توضیحاتی بدهید.

 

فیلم مفرح سوزن
فیلمی را که در این شماره برای شما در نظر گرفته‌ایم، یک فیلم کوتاه و مفرح به نام «سوزن» است. سوزن یکی از فیلم‌های قابل توجه در چهل‌ونهمین جشنواره‌ی فیلم رشد است که در آن یک گروه جهادی به روستاهای محروم و دورافتاده می‌روند تا طرح واکسیناسیون را برای کودکان و دانش‌آموزان اجرا کنند. اما بچه‌های روستا برای نجات از نیش آمپول پا به فرار می‌گذارند و خود را از چشم گروه جهادی پنهان می‌کنند. آن‌ها نیز برای اینکه بچه‌ها را به تزریق آمپول راضی کنند، از جادوی فیلم و تصویر استفاده می‌کنند و با موفقیت به هدف خود دست پیدا  می‌کنند.

 

فرهنگیان محترم، اولیاى گرامى و متولیان ارجمند آموزش‌و‌پرورش براى تهیه‌ى فیلم‌هاى معرفى شده مى‌توانند به یکى از روش‌هاى زیر اقدام کنند:‌
الف) تماس با شماره تلفن ۸۸۳۰۵۸۶۱ - ۰۲۱ (گروه تولید فیلم‌هاى آموزشى).
ب) ارسال درخواست کتبى از طریق نشانى الکترونیکى goroohehonari@gmail.com (با ذکر نام، شماره‌ى تلفن، کدپستى و نشانى دقیق).
ج) مراجعه‌ى حضورى به این نشانى: تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان ایرانشهر شمالى، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزى آموزشى وزارت آموزش‌و‌پرورش، طبقه‌ى دوم، گروه توسعه و تولید رسانه‌هاى شنیدارى و دیدارى.

۸۸۳
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید