عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

پروژه راپ برای دستیابی به توان بالقوه

  فایلهای مرتبط
پروژه راپ برای دستیابی به توان بالقوه

 
فراگیرندگان جوان به کتابخانه مدرسه مراجعه می‌کنند تا مهارت‌ها و استعدادهایشان آشکار گردد. کتابدار مدرسه نیز با استعداد و قریحه خود می‌داند که چگونه با تحریک کنجکاوی دانش‌آموزان، آن‌ها را با ادبیات آشنا کند. کتابدار می‌داند چگونه کتاب‌ها و منابع اطلاعاتی مناسب دانش‌آموزان در موضوعات خاص را انتخاب کند. همچنین، می‌داند که انتخاب کدام ابزار دیجیتالی، دانش‌آموزان را به محتوا، نرم‌افزار ارائه و افراد متصل می‌کند را بشناسد. کتابدار همچنین می‌داند که چگونه راهبردهای آموزشی را که الهام‌بخش تفکر انتقادی و حل مشکل هستند، تسهیل کند. اگرچه کتابداران مدرسه این توانایی‌ها را دارند، جست‌وجوی منابع و ایده‌های جدید هیچ ضرری ندارد. اگر شما کتابدار یک مدرسه ابتدایی هستید، حتماً پروژه دستیابی به توان بالقوه علمی را در برنامه خود قرار دهید. پروژه راپ حاصل کار مشترک گروه آموزش کنتاکی، مدارس بخش جفرسون (کنتاکی)، دانشگاه لوییسوایل و دانشگاه کنتاکی غربی است. مطابق با صفحه وب برنامه، هدف این پروژه، اجرای یک برنامه هماهنگ از تحقیقات علمی مبتنی بر پروژه‌های نمایشی، راهبردهای نوآورانه و فعالیت‌های مشابه است که برای ایجاد و تقویت توانایی‌های مدارس ابتدایی و متوسطه در مواجهه با نیازهای خاص دانش‌آموزان سرآمد و بااستعداد طراحی شده‌اند.

پروژه راپ پشتیبان معلمان مدارس ابتدایی و کتابدارانی است که در جست‌وجوی فعالیت‌هایی هستند که فراگیرندگان جوان را در فرایند خلاقیت و تفکر سطح بالا درگیر می‌کنند.

پروژه راپ از مدل یانگ اسکولارز (مدل دانشمندان جوان) استفاده می‌کند. این مدل ظرفیت آموزشی پیشرفته را در دانش‌آموزانی با پایگاه اجتماعی پایین را شناسایی و پرورش می‌دهد. همچنین، به دانش‌آموزان فرصت‌های متنوعی می‌دهد که به تکلیف‌هایی مشغول شوند که نشان‌دهنده استعدادهایشان است، بر توانایی‌هایشان در حل مشکل تأکید می‌کند و از موفقیتشان در کار عملی پیشرفته حمایت می‌نماید.

پروژه راپ به دانش‌آموزان جوان فرصت می‌دهد تا خلاقیت و پیشرفت توانایی شناختی خود را بیان کنند. یکی از اهداف این پروژه، افزایش آمادگی دانش‌آموزان برای شرکت در برنامه‌های تیزهوشان از طریق مشارکت در برنامه درسی چالش‌برانگیز و گروه‌بندی خوشه‌ای برای آموزش است. دانش‌آموزانی با پیش‌زمینه پایگاه اجتماعی پایین، به فرصت‌هایی برای نشان دادن استعدادها و خلاقیتشان نیاز دارند. پروژه راپ این فرصت را به دانش‌آموزان می‌دهد و فرایند انتخاب برای استعدادها و آموزش را عادلانه‌تر می‌کند. از همه بهتر، این پروژه درس‌های واکنش‌گرا را انتخاب کرده است.

این دروس از کتاب‌های مصوری که کتابدار مدرسه با صدای بلند برای کلاس می‌خواند، سرچشمه می‌گیرند. یک نمونه از درس راپ، «نقاشی به‌صورت نقطه‌ای» برای دانش‌آموزان کلاس اول است. دانش‌آموزان، کتاب «ده نقطه سیاه» دونالد کرو را می‌خوانند. سپس، برخی از نقاط را روی کاغذ خود ترسیم می‌کنند یا برچسب نقطه‌ای را در صفحه قرار می‌دهند. آن‌ها برگه‌هایشان را با یار خود، که نقطه‌ها را به هم وصل می‌کند، معاوضه می‌کنند تا تصویری بسازد. سپس، درباره تصویر خود چند جمله می‌نویسند. این روشی عالی برای جذب دانش‌آموزان در تفکر واگرا و همکاری است. در درس ریاضی، ریاضی در همه‌جا، دانش‌آموزان کلاس دوم تفکر انتقادی و خلاقیت را تمرین می‌کنند. آن‌ها رابطه میان مهارت‌هایی که در ریاضی یاد می‌گیرند و هنگامی که باید آموخته‌های خود را وارد زندگی واقعی کنند، می‌یابند. پس از آنکه دانش‌‌آموزان کتاب مصور «نفرین ریاضی» نوشته جان شیزکا و لین اسمیت را خواندند، خود، یک کتاب کلاس نفرین ریاضی می‌سازند. هر دانش‌آموز یک صفحه از کتاب را که حتماً باید شامل یک تصویر هم باشد، می‌نویسد. دانش‌آموزان تجارب ریاضی خود را در زندگی واقعی عملی می‌کنند و از هم‌کلاسی‌هایشان می‌خواهند که حدس بزنند از کدام مهارت ریاضی استفاده می‌کنند. این فعالیت به دانش‌آموزان کمک می‌کند که بین دنیای واقعی و آنچه در مدرسه یاد می‌گیرند، ارتباط برقرار کنند و این فرصت را در اختیارشان می‌گذارد که استعداد و خلاقیت خود را به نمایش بگذارند.

شما می‌توانید تمام برنامه‌های درسی را در صفحه وب پروژه راپ بارگیری (دانلود) کنید.

خود و همکارانتان از اجرای این فعالیت‌های سطح بالا و خلاقانه با دانش‌آموزان جوان خود لذت فراوان خواهید برد. دانش‌آموزان شما شایسته فرصت‌هایی برای پیدا کردن یا نشان دادن استعدادهایشان هستند. این فرصت را با پروژه راپ به آن‌ها بدهید.

 

منابع

1. Reaching Academic Potential (RAP). nd.
http;//www.wuk.edu/gifted/rap/
2. Young Scholars (k-12).n.d
http://www.fcps.edu/academics/elementary-school-academics/k6advanced-academics/young-scholars-k-12

۳. سم نورثرن مدرس‌ـ کتابدار‌ـ معلم مدرسه ابتدایی سیمپسون در فرانکلین، کنتاکی است. وی در حال حاضر به‌عنوان رئیس منتخب انجمن کتابداران مدارس کنتاکی فعالیت می‌کند.
در سال ۲۰۱۴، سم برای برنامه‌های سمینارهای تابستانی Fulbright-Hays در خارج از کشور انتخاب شد و چهار هفته را در چین گذراند.

۵۰۳
کلیدواژه (keyword): تجربه,پروژه راپ,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید