عکس رهبر جدید

گزیده فیلم‌های جشنواره بین المللی فیلم رشد و چشمان مشتاق دانش‌آموزان

  فایلهای مرتبط
گزیده فیلم‌های جشنواره بین المللی فیلم رشد و چشمان مشتاق دانش‌آموزان

داروگ
مخاطب‌: این فیلم برای تماشای دانش‌آموزان و معلمان پایه‌های اول تا ششم ابتدایی پیشنهاد می‌شود.
عنوان فیلم‌: داروگ
کارگردان‌: کمیل سوهانی
قالب‌: داستانی (بخش بین‌الملل)
مدت زمان‌: ۱۱ دقیقه
خلاصه فیلم: محیا و سارا با هم خواهرند و در کلاس اول دبستان درس می‌خوانند. آن‌ها به همراه پدر و مادر خود برای تفریح و بازی به خارج از شهر می‌روند. وقتی در کنار رودخانه شروع به توپ بازی می‌کنند، چشمشان به یک قورباغه می‌افتد که در میان آشغال‌ها زندگی می‌کند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند برای نجات جان قورباغه، او را با خود به خانه ببرند. اما این کار مشکلاتی برایشان به وجود می‌آورد.

 
اصل پنجاهم قانون اساسی را جدی بگیریم
فرهنگ احترام نهادن به محیط زیست و حفظ و صیانت از آن، یکی از دغدغه‌های مهم انسان‌های آگاه و طبیعت دوستِ عصر حاضر است. سازمان حفاظت از  محیط زیست ایران، به منظور حفاظت از محیط زیست و تضمین بهره‌مندی درست و مستمر از آن، سال‌هاست در این راستا فعالیت کرده و برنامه‌هایی را در سطح ملی اجرا کرده است. اما بر اساس آنچه در اصل پنجاهم قانون اساسی آمده است: «در جمهوری‏ اسلامی ایران، حفاظت از‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود. از این‏ رو، فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است.»

حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است که افراد جامعه نباید نسبت به آن بی‌تفاوت باشند. وضعیت محیط زیست در کل دنیا و از جمله کشور ما واجد وضعیت امیدبخشی نیست، به طوری که این سرمایه مشترک بشری رو به زوال است. بر این اساس، قوانین و مقرراتی به تصویب رسیده‌اند تا بلکه این روند ‌نگران کننده را متوقف کنند، اما در کنار آن‌ها، آنچه می‌تواند به حل مشکل تخریب محیط زیست کمک کند، نهادینه کردن اخلاق زیست محیطی است، به گونه‌ای که هر شخص خود را ملزم به حفظ محیط زیست بداند. در کنار آن، تصویب قوانین بازدارنده و کارامد، و مهم‌تر از آن، اجرای جدی آن‌ها، می‌تواند در حفاظت بهتر محیط زیست مؤثر باشد.

رها کردن زباله‌ها در طبیعت، بی‌توجهی به بازیافت و تفکیک زباله، استفاده نادرست از منابع آبی و شکار بی‌رویه حیوانات تنها بخشی از آسیب‌هایی هستند که انسان‌ها خواسته یا ناخواسته به محیط زیست وارد می‌کنند. برای تصحیح رفتار غلط انسان‌ها در برخورد با محیط زیست باید از کودکی برنامه‌ریزی‌ها و اقدام‌های لازم به عمل آید. بعد از خانواده، مدرسه دومین نهادی است که می‌تواند فرهنگ احترام به محیط زیست و نهادینه کردن اخلاق زیست محیطی را در دانش‌آموزان ایجاد و تقویت کند.

فیلم کوتاه «داروگ» که در قالب داستانی تولید شده است، یکی از نمونه آثار پذیرفته شده در بخش مسابقه چهل و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد است که معلمان و آموزگاران محترم می‌توانند آن را برای دانش‌آموزان ابتدایی در کلاس درس پخش کنند و بیشتر از پیش آنان را با فرهنگ حفظ محیط زیست آشنا سازند.

   

تتراکرومات
مخاطب‌: این فیلم برای پخش در کلاس درس دانش‌آموزان دوره اول متوسطه پیشنهاد می‌شود.
عنوان فیلم‌: تتراکرومات
کارگردان‌: امیرمسعود عطایی
قالب‌: داستانی (بخش بین‌الملل)
مدت زمان‌: ۲ دقیقه
خلاصه فیلم: پسربچه‌ای برای خرید کاغذ کادو وارد مغازه می‌شود. بعد از خروج از مغازه، متوجه می‌شود دوچرخه‌اش را برده‌اند. چشمش به دوربین مداربسته جلوی مغازه می‌افتد. خوش‌حال به سراغ مرد مغازه‌دار می‌رود تا از او کمک بگیرد، اما در جایش میخکوب می‌شود، چرا که‌...

 
دنیای ما به دوربین مدار بسته مجهز است؛ مراقب باشید!
امنیت یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر جامعه محسوب می‌شود که به دسته‌هایی همچون امنیت فردی، امنیت خانواده و امنیت ملی تقسیم‌ می‌شود. در طول یک دهه گذشته، استفاده از دوربین‌های نظارتی پیشرفت چشمگیری داشته است و بسیاری از مکان‌های دولتی یا خصوصی، برای حفظ بیش ‌از پیش امنیت خود، اقدام به نصب دوربین‌های مداربسته کرده‌اند.

با توجه به نقش بسیار مفیدی که دوربین‌های مداربسته در کاهش جرائم و افزایش ضریب امنیت دارند، نصب این دوربین‌ها نه ‌تنها منع قانونی ندارد، بلکه از لحاظ قانونی هر شخصی می‌تواند با رعایت چند قانون کوچک، به‌ راحتی این دوربین‌ها را در مکان‌ مورد نظر خود نصب کند.

طبق اصل ۲۵ قانون اساسی، هرگونه استراق سمع و نظارت بر زندگی دیگران خلاف قوانین است. طبق این قانون، نصب و استفاده از «دوربین مداربسته مخفی» خلاف است و جرم محسوب می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، حتی تصویری که به ‌وسیله یک دوربین مخفی ضبط می‌شود، قابل استناد نیست و صاحب این دوربین نیز مجرم شناخته می‌شود. به‌طورکلی، از دوربین‌های مداربسته تنها باید به ‌منظور موارد امنیتی و نظارتی استفاده شود و هر عملی که باعث شود استفاده از دوربین مداربسته جنبه دیگری پیدا کند، از لحاظ اخلاقی و قانونی مجاز نیست و خلاف قوانین محسوب می‌شود.

وقتی در محیطی قرار بگیریم که بفهمیم تحت کنترل دوربین مداربسته هستیم، به شدت مراقب رفتار و اعمال خود خواهیم بود تا مبادا خطایی از ما سر بزند و در جایی ثبت شود. غافل از آنکه جدا از چنین دوربین‌هایی که دست‌ساز بشرند، دوربین‌های مداربسته خالق هستی، همیشه و در همه جا اعمال و گفتار و اندیشه‌های ما را بی‌کم و کاست و بدون هیچ گونه محدودیت زمانی و مکانی، ثبت و ضبط می‌کنند و در روز بازپرسی جایی برای انکار ما نخواهند گذاشت.

فیلم کوتاه «تتراکرومات» یکی از نمونه آثار پذیرفته شده در بخش مسابقه چهل و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد است که به این موضوع مهم پرداخته و تلنگری است برای افرادی که تا به حال از دوربین‌های نامرئی و مداربسته جهان خلقت غافل مانده‌اند.

۹۸۳
کلیدواژه (keyword): رشد فناوری آموزشی،زنگ فیلم,تتراکرومات,داروگ
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید