عکس رهبر جدید

نقد کتاب روان شناسی در قرآن و حدیث

  فایلهای مرتبط
نقد کتاب روان شناسی در قرآن و حدیث
گروه روان‌شناسی پژوهشگاه علوم‌انسانی در راستای نقد کتاب‌های دانشگاهی با رویکردی نو اقدام به برگزاری اولین نشست نقد کتاب با حضور مؤلفان کرد.

این نشست روز سی‌ام تیرماه ۹۸ با حضور استادان پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و ریاست گروه روان‌شناسی، آیت‌الله سید محمدغروی به‌عنوان ناظر علمی کتاب، دکتر محمد صادق شجاعی مؤلف ـ به همراهی دکتر مسعود آذربایجانی و دکتر محمد کاویانی در سمت ارزیابان کتاب، و استادان منتقد. دکتر علی اصغر احمدی متخصص روان‌شناسی و دکتر محمدعلی مظاهری ریاست حال حاضر گروه روان‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد.

در آغاز دکتر فتحی، مدیر نشست، با اشاره به تاریخچه تشکیل گروه روان‌شناسی، رویکردها و برنامه‌های جدید گروه را ارائه داد و در ادامه از مؤلف کتاب، دکتر شجاعی، دعوت نمود تا درباره روند شکل‌گیری تحقیق و کتاب و نیز متن و محتوای آن برای حاضران سخن بگوید. پس از ارائه نیمه مشروح ایشان، نوبت به منتقدان رسید. استادان نقدهای خود را در قالب پرسش‌های واکاوانه طرح کردند. مختصر بودن مطالب، جای خالی فطرت، شاهد مثال‌های قرآنی و روایی، مفاهیم، روان‌شناسی عمومی، فرضیه ـ آزمایش، تجربه‌گرایی، ابطال‌گرایی، روش‌شناسی، و فلسفه علم با توجه به وحیانی‌بودن مفاهیم کتاب از مشخصه‌های نقد آن‌ها بود. در ادامه، مؤلف و استادان همراه درباره استنباط فقهی، اجتماعی بودن، ضمنی بودن شاهد مثال‌ها و مفاهیم قرآنی و روایی نقدها و پرسش‌ها را مورد واکاوی قرار دادند. آن‌ها بر اخذ مجوز از متون دینی برای استفاده از روش‌ها تأکید کردند و ابطال‌پذیری را نیز با ملاحظه علمی طرح نمودند. این نشست به سبب غنای علمی استادان و مباحث طرح شده در آن می‌تواند عنوانی چون درس گفتارهایی دو سویه را به خود اختصاص دهد. به امید آنکه گزارش تکمیلی آن در شماره‌های آتی مجله رشد مشاور، مورد مطالعه و توجه مخاطبان قرار گیرد.

 
نقد کتاب روان شناسی در قرآن و حدیث
 

 

۱۰۰۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید