عکس رهبر جدید

پرنیان؛ دسترنج همراهی معلمان هنر در مدرسه

  فایلهای مرتبط
پرنیان؛ دسترنج همراهی معلمان هنر در مدرسه
پرنیان کتابی است که در آن آثار برگزیده جشنواره هنرهای دستی و تجسمی دانش‌آموزان سراسر کشور درج می‌شود. در این مطلب کوتاه به جایگاه مهم دبیران هنر در این رخداد بزرگ هنری آموزش‌‌و‌پرورش اشاره خواهد شد. از شهرام عظیمی کارشناس هنرهای تجسمی معاونت پرورشی و فرهنگی به خاطر همراهی در تهیه این گزارش تشکر می‌شود.

جشنواره مسابقات هنرهای دستی و تجسمی دانش‌آموزان، جشنواره دیرپایی است که با سابقه دیرین خود پله سی‌وهفتم را در شهریور ۹۸ پشت سر گذاشت. و این جشنواره به لحاظ مخاطب دارای جامعیتی مثال‌زدنی است، زیرا علاوه بر دانش‌آموزان داخل، دانش‌آموزان خارج از کشور و دانش‌آموزان عشایر را نیز پوشش می‌دهد.

 

گستره رشته‌های مورد مسابقه در بخش هنرهای تجسمی و دستی بالغ بر ۲۲ گرایش و رشته هنری را در بر می‌گیرد که این امر حاکی از آن است که انواع استعداد‌های هنری دانش‌آموزان، به‌طور جامع، مورد توجه سیاست‌گذاران جشنواره بوده است.

به همین سیاق، در موضوع هنرهای معاصر نیز به طیف گسترده‌ای از رشته‌ها اهتمام شده به‌طوری که مرور ۱۸رشته و گرایش هنری نشان می‌دهد که از نگاه تیز‌بین برگزار‌کنندگان و کارشناسان جشنواره نکته‌ای مغفول نمانده است.

جشنواره پنج مرحله مدرسه، منطقه، شهرستان، (ناحیه) استان و کشور را پوشش می‌دهد و به دلیل همین گستره است که باید آن را در نهایت یک جشنواره فراگیر و ملی به شمار آوریم.

در دوره‌ شانزدهم، به روایت آمار، از ۳۳ استان کشور، ۲۳۸۵ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که در نهایت ۳۳۴ اثر به مرحله کشوری راه یافته‌اند.

همه ساله اسامی برگزیده‌های جشنواره را در کتابی فاخر با نام پرنیان به زیور طبع می‌آرایند و بدین‌طریق دانش‌آموزان برگزیده برگی دلنشین در خاطرات توفیق‌های هنری خود ثبت می‌کنند. تأثیر شگرف و تربیتی این فرایند ارزشمند آن است که به بالندگی و پویایی دانش‌آموزان کمک می‌کند زیرا درخشش بچه‌ها در عرصه‌های هنری یکی از مؤلفه‌های شوق برانگیز تربیتی است که در ذهن آن‌ها ماندگار خواهد شد. باید اذعان داشت که این جشنواره در واقع ثمره و میوه تلاش معلمان و دبیران هنر سراسر کشور در درس هنر به شمار می‌آید، و از این منظر باید به نقش دبیران هنر در زمینه‌سازی محتوایی و عملی برای جشنواره بهای بیشتری داد و تلاش‌های آن‌ها را قابل تقدیر دانست.

شهرام عظیمی در این مورد شهرام عظیمی، دبیر بخش هنرهای دستی و تجسمی ، بر این باور است که «ارتباط نزدیکی بین خلاقیت هنری دانش‌آموزان با تلاش و شیوه تدریس دبیران هنر در کلاس وجود دارد. بنابراین، هر چه همکاران محترم هنری در این خصوص بیشتر اهتمام کنند رهاورد تولیدات برگزیده در جشنواره کیفیت بالاتری پیدا می‌کند.»

وی ادامه می‌دهد که: «بخش قابل توجهی از دبیران هنر در سراسر کشور، خود از داوران جشنواره هنرهای دستی و تجسمی هستند و این همکاران در کنار دبیران حرفه‌ و فناوری بر غنا و قوت داوری جشنواره می‌افزایند.»

عظیمی که خود از هنرمندان هنرهای تجسمی است در مورد برنامه‌های آینده تأکید دارد که در کنار تلاش دبیران هنر در کلاس، سیاست اصلی این خواهد بود که کانون‌های فرهنگی و هنری آموزش‌و‌پرورش فعالیت بیشتری در مورد کلاس‌های فوق برنامه فرهنگی و هنری از خود نشان دهند؛ زیرا محیط این کانون‌ها می‌توانند زمینه را برای رشد و بالندگی دانش‌آموزان فراهم کند.

بررسی آثار مندرج در کتاب پرنیان ۱۶ نشان می‌دهد که آثار هنری بچه‌ها نسبت به سالیان قبل از کیفیت و ویژگی‌های هنری بالاتری برخوردار شده است. در مواردی نیز آثار شاخص و چشم‌نواز دیده می‌شود که نشان از قدرت تولید هنری بچه‌ها دارد، و این برای اهل هنر بسیار  امیدوارکننده است.

همان‌گونه که تأکید شد جشنواره هنرهای دستی و تجسمی میدانی است که در آن حاصل تلاش دبیران هنر به خوبی قابل مشاهده است. جدی گرفتن جشنواره و در ضمن تأکید نکردن بیش از حد بر موضوع «رقابت هنری» یکی از راهکارهایی است که حس خوشایند پویایی هنری را در دانش‌آموزان فعال نگه می‌‌دارد. برگزیده شدن دانش‌آموزان در سطوح مختلف از مدرسه تا سطح کشور می‌تواند به خاطرات سرنوشت‌آفرین هنری نیز تبدیل شود. و به همین سان به جهت‌مند شدن فعالیت هنری بچه‌ها بیفزاید.

سخن پایانی اینکه: به نظر ما جشنواره سراسری هنرهای دستی و تجسمی میوه نهایی فعالیت نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مدرسه‌‌ای است، با تأکید بر اینکه به‌طور طبیعی نقش تعیین‌کننده دبیران هنر هم در این میان بر کسی پوشیده نیست.

برای دست‌اندرکاران این جشنواره آرزوی توفیق روز‌افزون داشته و امیدواریم همکاری آن‌ها با ستون اصلی این جشنواره یعنی دبیران هنر کشور در فزونی باشد.

تعدادی از کارهای برگزیده دانش‌آموزان را جهت شناساندن هر چه بهتر سطح آثار در اینجا می‌آوریم.

 

پرنیان
پرنیان

 

 

پرنیان
پرنیان

 

 

پرنیان
پرنیان

 

 

پرنیان
پرنیان

 

 

پرنیان
پرنیان

 

 

پرنیان
پرنیان

 

 

پرنیان
پرنیان

 

 

 

 

 

 



۳۹۰
کلیدواژه (keyword): گزارش,پرنیان,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید