عکس رهبر جدید

خیال خط: نمایشگاه در مدرسه

  فایلهای مرتبط
خیال خط: نمایشگاه در مدرسه
هفته‌ای نیست که در آن خبری را از برپایی نمایشگاه آثار هنری دانش‌آموزان دریافت نکنیم. این نکته بسیار امیدوارکننده است زیرا برگزاری نمایشگاه لذت انجام دادن کار هنری را برای بچه‌ها دو چندان می‌کند. به نظر می‌رسد تمام دبیران ارجمند هنر در تأثیرگذاری مطلوب نمایشگاه‌های هنری مدرسه دارای وفاق و وحدت نظر هستند. بنابراین باید پذیرفت که گسترش بیش از پیش فعالیت‌های نمایشگاهی در مدرسه و انعکاس آن الزامی است. در این بخش گزارش کوتاهی داریم از «نمایشگاه خیال خط» که با راهنمایی و هدایت آقای علی شریف‌کاظمی، دبیر هنر مدرسه شهید باهنر ۴ مهرشهر کرج، برگزار شد. چهارمین نمایشگاه خیال خط از آثار دانش‌آموزان پایه نهم با ۶۷ اثر، به مدت دو هفته در دی‌ماه ۹۷ در دبیرستان شهید باهنر ۴ ـ متوسطه اول‌ـ واقع در فاز ۴ مهرشهر کرج افتتاح گردید. آثار عرضه شده براساس مبانی هنرهای تجسمی شکل گرفته بود که دانش‌آموزان آن‌ها را با استفاده از عناصر بصری و خطوط و سطوح و آمیختن آن با مبانی زیباشناسی بصری و خلاقیت فردی خویش، به‌گونه‌ای منحصر‌به فرد خلق کرده بودند.

طریقه شکل‌گیری نمایشگاه
ابتدا طی جلسه‌ای مبانی زیباشناسی و چگونگی خلق اثری براساس آن برای دانش‌آموزان تدریس و تعادل، تضاد، ریتم، توازن، تقارن و هم‌پوشانی و ... نیز توضیح داده شد. سپس چند نمونه به صورت عملی اجرا گردید و به دانش‌آموزان مهلت دو‌هفته‌ای داده شد تا کارهای خود را اتود بزنند تا در صورت نیاز هرگونه ایراد و اشکال رفع و موارد کسری یا اضافی به آن‌ها گوشزد شود. در مرحله بعد مهلت یک‌هفته‌ای به آن‌ها داده شد تا آن موارد را رفع نموده و تأییدیه اتودشان را بگیرند. در نهایت، آثار به دبیرخانه نمایشگاه که متشکل از سه نفر از دانش‌آموزان به نام‌های مانی باباپور، مهرشاد مهرابی و مبین امینی بود ارائه شد و این سه نفر آثار را جمع‌آوری نموده و در نهایت امر، با هماهنگی با یک قاب‌ساز،‌ تمام آثار را قاب کردند که با همکاری دانش‌آموزان، آثار در گالری نمایشگاه نصب شد.

اما در بخش داوری آثار، از سه نفر از اولیای دانش‌آموزان که تحصیلات آن‌ها مرتبط با آثار نمایشگاه بود دعوت شد تا هیئت داوران را تشکیل دهند و در جلسه‌ای که با هیئت داوران نمایشگاه اساتید بزرگوار خانم‌ها زهرا خلج‌زاده، مریم سلگی و مرجان نیک‌ملکی برگزار شد و فرم‌های داوری را تهیه نموده و آثار موجود در نمایشگاه با آیتم‌های موارد داوری و فرم‌های نمایشگاه مورد سنجش واقع شد و در نهایت سه نفر برتر نمایشگاه مشخص گردید و اعلام شد که در بخش جوایز نیز با بودجه مناسبی که از قبل برای نمایشگاه‌، از طرف شورای مدرسه، مصوب شده است از نفرات برتر در همایش آینده اولیا و مربیان تقدیر خواهد شد.

شایان ذکر است که یک اثر برگزیده مردمی نیز به توسط برگه‌هایی که بازدید‌کنندگان در صندوق آرای نمایشگاه قرار دادند، تعیین شد که از صاحب اثر به‌طور شایسته در کنار سه اثر برتر نمایشگاه تقدیر خواهد شد.

در مدرسه ما هر ساله سه نمایشگاه از آثار دانش‌آموزان در سه فصل مختلف تحصیلی برگزار می‌شود:

۱. نمایشگاه خیال خط که به طراحی و نقاشی و گرافیک اختصاص دارد و امسال چهارمین دوره آن برگزار شد.

۲. نمایشگاه نقاشی خط که در رشته خطاطی است و در سال جاری سومین دوره آن برگزار خواهد شد.

۳. نمایشگاه عکس به‌ نام «نگاه من» که دوره پنجم آن برگزار خواهد شد.

۴. هدف از برگزاری نمایشگاه علاوه بر آموزش، این است که دانش‌آموزان زندگی کردن در کنار هم و شرکت در فعالیت‌های جمعی را به‌خوبی تجربه و تمرین کنند تا از این طریق، در آینده، بتوانند در فعالیت‌های بزرگ‌تر مشارکت مطلوب داشته باشند. به عبارت دیگر، تمام تلاش و دغدغه حول این محور است که دانش‌آموزان علاوه بر آموزش‌های هنری آموزش‌های مهارتی را نیز کسب کنند؛ کوتاه سخن اینکه می‌خواهیم آن‌ها با درس فرهنگ و هنر زندگی کنند و از آن لذت ببرند.

 

نمایشگاه دبیرستان شهید باهنر مهرشهر کرج
نمایشگاه دبیرستان شهید باهنر مهرشهر کرج

 

نمایشگاه دبیرستان شهید باهنر مهرشهر کرج
نمایشگاه دبیرستان شهید باهنر مهرشهر کرج

 

نمایشگاه دبیرستان شهید باهنر مهرشهر کرج
نمایشگاه دبیرستان شهید باهنر مهرشهر کرج

 

نمایشگاه دبیرستان شهید باهنر مهرشهر کرج
نمایشگاه دبیرستان شهید باهنر مهرشهر کرج

 

نمایشگاه دبیرستان شهید باهنر مهرشهر کرج
نمایشگاه دبیرستان شهید باهنر مهرشهر کرج
 


۱۲۶۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید