عکس رهبر جدید

ارتقاء سرانه ورزش دانش آموزی پلی به سوی احداث و افتتاح سالن‌های ورزشی و چمن مصنوعی

  فایلهای مرتبط
ارتقاء سرانه ورزش دانش آموزی پلی به سوی احداث و افتتاح سالن‌های ورزشی و چمن مصنوعی
گزارشی از معاون تربیت بدنی و سلامت استان اردبیل

اشاره
روز شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ در دفتر آقای منصور صاحب، معاون تربیت‌بدنی و سلامت استان اردبیل مهمان ایشان بودیم وی که فارغ‌التحصیل رشته تربیت‌بدنی از دانشگاه تربیت‌ معلم تهران است سمت‌های گوناگونی از جمله دبیری تربیت بدنی، مدیریت هنرستان، کارشناس مسئول تربیت‌بدنی، ‌معاون آموزشی، کارشناس مسئول تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش داشته است و  از سال ۱۳۹۶ تاکنون به‌عنوان معاون تربیت‌بدنی و سلامت مشغول به فعالیت است. سال ۱۳۷۴ ازدواج کرده و حاصل آن سه فرزند [یک دختر و دو پسر] است. آن‌چه در ذیل می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی مجله رشد تربیت‌بدنی با ایشان است.

 

لطفاً در ارتباط با تاریخچه استان و وضعیت درس تربیت‌بدنی در مدارس استان توضیح دهید؟
کهن‌‌دیار نام آشنای اردبیل به سرزمین مهر و وفا و عشق به آل‌الله معروف است. سرزمین چشمه‌های بهشتی، ییلاق خوش آب و هوای ایران‌زمین، کوهستان با شکوه و باوقار سبلان با دره‌های شگفت‌انگیز و رویایی رودها، دریاچه‌ها، آبشارها، جنگل‌ها، دشت‌های زیبا، مدافع تشیع علوی، مهد آیین‌های سنتی و بومی، کانون هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی،‌ منزلگاه ستارگان علم و ادب و یادمان‌های تاریخی، دیار قهرمانان، صنایع دستی زیبا و متنوع، گردشگاهی برای چهار فصل و از همه مهم‌تر، مردمی مهمان‌نواز و صمیمی، همه و همه در نگین گردشگری ایران (استان اردبیل) جای گرفته است.

استان اردبیل با مساحت ۱۷۹۵۲ کیلومتر مربع (۰۹/۱ درصد مساحت کل ایران) در شمال‌غرب کشور جای گرفته از شمال با جمهوری آذربایجان،‌ از شرق با استان گیلان، از غرب با استان آذربایجان شرقی و از جنوب با استان زنجان هم مرز است.

ریشه اردبیل از واژه متحوّل شده آرتاویل گرفته شده که آرتا به معنای مقدس و ویل به معنای ناحیه و شهر است. این استان، ۱۰ شهرستان، ۲۱ شهر، ۲۵ بخش، و ۲۲۲۳ آبادی دارد. جمعیت این استان۴۲۰/۲۷۰/۱ نفر، مرکز استان شهرستان اردبیل با ۹۹۲/۶۰۵ نفر جمعیت و جمعیت دانش‌آموزی استان ۲۴۴ هزار نفر است.

در سایه تلاش معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش و مجموعه مرتبط در طی چند سال اخیر طرح‌ها و برنامه‌هایی بسیار مناسب در حوزه تربیت‌بدنی طراحی شده که تأثیر مستقیم بر دیدگاه آحاد مردم و به‌ویژه خانواده‌های محترم داشته‌اند.

علاوه بر این، دیدگاه مثبتی که در بین مدیران مدارس ایجاد شده، روند اجرایی برنامه‌های تربیت‌بدنی را تسهیل و کیفیت درس تربیت‌بدنی را ارتقا بخشیده است.

از جمله کارهای عمده‌ای که در این زمینه انجام گرفته است، می‌توان به چند مورد اشاره کرد:

• اختصاص تجهیزات مناسب به ورزش مدارس؛

افزایش قابل توجه سرانه ورزش دانش‌آموزی با احداث و افتتاح چمن مصنوعی و سالن‌های ورزشی و تغییر کاربری‌ها؛

اجرای برنامه‌های مناسب در راستای توانمند‌سازی‌ نیروی انسانی حوزه تربیت‌بدنی.

 

مشکلات درس تربیت‌بدنی و ورزش دانش‌آموزی استان بیشتر در چه حوزه‌هایی است؟
یکی از مشکلات اساسی در این زمینه، آب‌وهوای سرد اردبیل است. به جرئت می‌توان گفت در این استان، دوماه اول و دوماه آخر سال‌تحصیلی برای درس تربیت‌بدنی و همچنین فعالیت‌های ورزشی مناسب است، زیرا در این چهار ماه ۵۰ درصد فعالیت‌های ورزشی در فضای باز مقدور نیست. لذا باید این موضوع مورد عنایت مسئولان ذی‌ربط باشد و ایجاد فضای لازم از جمله سالن‌های ورزشی با ابعاد کوچک در داخل مدارس برای اجرای درس تربیت‌بدنی در دستور کار قرار گیرد.

از طرف دیگر، علی‌رغم اینکه در طی چند سال اخیر اقدامات خوبی انجام گرفته، اما سرانه فضای ورزش دانش‌آموزان با کمتر از ۱۹ سانتی‌مترمربع پایین‌تر از میانگین کشوری است.

همچنین کمبود نیروی متخصص تربیت‌بدنی یکی ‌دیگر از مشکلات استان است. در حال حاضر در این حوزه ۵۳ نفر کمبود نیرو داریم.

 

راجع‌به ورزش مدارس و المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
این طرح یکی از طرح‌های خوب معاونت تربیت‌بدنی و سلامت است. ما امسال پنجمین دوره المپیاد ورزشی درون مدرسه‌ای را با هدف ارتقای سطح آمادگی جسمانی، ارتقای نشاط و شادابی، ارتقای سطح سلامت جسمی و روحی و روانی و شناسایی و هدایت استعدادهای ورزشی در استان برگزار کردیم.

در بین مدیران مدارس و دبیران تربیت‌بدنی و آموزگاران، رقابت خوبی در مورد باشکوه بودن مراسم افتتاحیه، اجرا و مراسم اختتامیه وجود داشت. در سایه همین تلاش‌ها بالغ بر ۵۸ درصد از دانش‌آموزان استان تحت پوشش برنامه قرار گرفتند.

در متن المپیاد، اهداف دیگری مثل اجتماعی شدن، احترام به قوانین و مقررات و حقوق دیگران و سایر مهارت‌های لازم برای اولیای آینده جامعه محقق می‌شود.

 

تاریخچه درس تربیت‌بدنی درکشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
درس تربیت‌بدنی قریب به یک‌صد سال قدمت دارد، اما همواره مورد بی‌مهری قرار گرفته و چندان مورد توجه و دارای چارچوب مدونی نبوده است.

از سال ۱۳۷۹ این درس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شد؛ کاری که در دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتب درسی اتفاق افتاد و در سایه تلاش مسئولان، کتاب راهنما برای درس تربیت‌بدنی تدوین شد.

اما از سال تحصیلی ۹۲ ـ ۹۱ به‌ویژه با تفکیک معاونت تربیت‌بدنی از معاونت پرورشی، تحول چشمگیری در این حوزه اتفاق افتاد.

ما اکنون در استان اردبیل در کلیه مدارس، کتاب راهنمای تدریس داریم و همکاران، دوره‌های لازم در این خصوص را سپری کرده و براساس کتاب راهنما و سرفصل‌های تعیین شده این درس را مدیریت می‌کنند.

به جرئت می‌توان گفت که در طول تاریخچه درس تربیت‌بدنی، بهترین دوران و بلکه دوران طلایی این درس در کشور مربوط به چند سال اخیر است.

 

برای تأمین تجهیزات لازم برای درس تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی و بهداشتی مدارس چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟
یکی از عوامل اساسی و لازم برای کیفیت‌بخشی درس تربیت بدنی، تأمین تجهیزات و ملزومات ورزشی است. به همین منظور قبل از شروع سال‌تحصیلی جاری، با اختصاص اعتبار مناسب از طریق معاونت تربیت‌بدنی و سلامت و همچنین از طریق جذب منابع استانی، تجهیزاتی بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال تهیه و در قالب کاروان تجهیزات ورزشی و بهداشتی با حضور جمعی از مسئولان استانی برای توزیع در مدارس در اختیار نواحی و مناطق ۱۹گانه قرار گرفت.

 منصور صاحب

بفرمایید طرح حیاط پویا در این استان چه موفقیت‌هایی داشته است؟
همان‌طوری‌که مستحضرید امروزه در دنیا و همچنین در کشور ما، شیوه تغذیه ناسالم از یک سو و فقر حرکتی ناشی از پاره‌ای عوامل از سوی دیگر، وضعیت و شرایطی را به‌وجود آورده است که اقشار مختلف مردم حتی در سنین پایین با پدیده‌ای به نام اضافه‌وزن و چاقی مواجه‌اند. باید توجه داشت که بین چاقی و انواع امراض قلبی و عروقی و ... ارتباط مستقیم وجود دارد، لذا دستگا‌ه‌های مختلف به فراخور فلسفه وجودی خود باید ایفای نقش کنند.

در این راستا معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش با هدف سازمان‌دهی و بهینه‌سازی فعالیت‌های جسمانی دانش‌آموزان در اوقات فراغت و شاداب‌سازی حیاط مدارس، طرح «حیاط پویا» را به مرحله اجرا درآورده است.

در استان اردبیل به همـــت مســئولان آموزش‌وپرورش به‌ویژه مدیران مدارس و همکاران تربیت بدنی در سال‌تحصیلی جاری در راستای تحقق اهداف تربیت‌بدنی در ساحت زیستی و بدنی سند تحول، طرح «حیاط پویا» را با کیفیت مناسب برای ۱۲۸۷ مدرسه یعنی ۵۹/۶۰ درصد مدارس استان اجرا کردیم.

 

سابقه استانی در برگزاری و میزبانی مسابقات آموزشگاه‌های کشور به چه صورت می‌باشد؟
دو سال قبل، استان اردبیل میزبان دوازدهمین جشنواره روش‌های برتر تدریس معلمان تربیت‌بدنی سراسر کشور بود که این میزبانی، باشکوه هرچه تمام انجام پذیرفت.

تابستان سال ۹۷ میزبان رقابت‌های علمی و تخصصی معلمان تربیت‌بدنی کل کشور بودیم. که این میزبانی نیز به اذعان مسئولان وزارتی و شرکت‌کنندگان در سطحی بسیار شایسته صورت گرفت.

در پی بازدید دبیر و نایب رئیس محترم فدراسیون ورزش دانش‌آموزی کشور از استان اردبیل و بررسی ظرفیت‌های مرتبط در آذرماه‌ ۹۷، این استان به‌عنوان یکی از میزبانان مسابقات کشوری انتخاب و مقرر شد رشته‌های فوتسال متوسطه اول و والیبال متوسطه دوم پسران در استان اردبیل برگزار شود.

در این راستا به محض دریافت ابلاغ وزارتی، رایزنی و مکاتبات لازم با دانشگاه محقق اردبیلی، اداره کل ورزش و جوانان، مرکز رفاهی آموزشی فرهنگیان اردبیل و سایر دستگاه‌های استان در خصوص استفاده از خوابگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و امکانات رفاهی دیگر انجام گرفت.

پس از تشکیل جلسه ستاد اجرایی مسابقات و انتخاب افراد توانمند و تشکیل کمیته‌های ۱۹گانه و صدور ابلاغ عوامل استانی و برگزاری جلسات متعدد برای تبیین شرح وظایف و تشکیل جلسه شورای هماهنگی استان در استانداری با حضور اعضا محترم و دستگاه‌های ذی‌ربط استانی، استان اردبیل این آمادگی را دارد که در هفته اول مرداد ماه ۱۳۹۸ میزبان شایسته‌ای برای قریب به یک‌هزار نفر میهمان (ورزشکار، مربی، سرپرست، داوران و ناظران) باشد.

 

در ارتباط با طرح سباح (آموزش شنا برای دانش‌آموزان مقطع سوم ابتدایی) چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
طرح سباح یا آموزش شنا برای دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی طرح خوبی بود، اما به‌نظر می‌رسید که روی این طرح کارشناسی دقیقی انجام نگرفته بود، به‌طوری‌که شاید پس از گذشت سال‌ها هنوز تعدادی از مربیان حق‌الزحمه خود را دریافت نکرده‌اند، از طرفی باید توجه می‌شد که در تعدادی از مناطق آموزشی دور دست کشور، شاید در آموزش‌وپرورش و حتی سایر ارگان‌ها و بخش‌های خصوصی هم استخر وجود نداشته باشد، در چنین وضعیتی تکلیف چه خواهد بود؟ پس ابتدا می‌بایست زیرساخت‌ها مطالعه و بررسی و بعد اجرای طرح شروع می‌شد. البته هنوز هم این طرح در بعضی از مدارس،‌ به‌ویژه مدارس خاص و غیردولتی اجرا می‌شود. به هر حال این طرح مورد استقبال دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و شور و شوق خاصی در میان آن‌ها ایجاد می‌کند.

 

لطفاً کمی درباره رقابت‌های علمی و تخصصی معلمان تربیت‌بدنی توضیح دهید؟
رقابت‌های علمی و تخصصی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دفتر تربیت‌بدنی و فعالیت‌های ورزشی است که با الهام از راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش مبنی بر ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای علمی معلمان برگزار می‌شود.

این رقابت‌ها از طرفی باعث حفظ و ارتقای سطح آمادگی جسمانی و مهارتی معلمان تربیت‌بدنی و از طرفی دیگر باعث به روز شدن و افزایش اندوخته‌های علمی معلمان تربیت‌بدنی می‌شود.

امسال سی‌امین دوره این رقابت‌ها را با حضور منتخبان نواحی و مناطق نوزده‌گانه استان هم در بخش معلمان تربیت‌بدنی خواهران و برادران و هم در حوزه آموزگاران پایه خواهر برگزار کردیم. در این دوره تعداد ۷۶ نفر از برادران و ۷۵ نفر از خواهران به مرحله استانی راه یافته بودند که پس از اتمام رقابت‌های عملی و علمی نفرات و تیم‌های برتر معلمان تربیت‌بدنی و آموزگاران پایه، در مراسمی با شکوه با حضور مسئولان استانی از آنان تجلیل شد. گفتنی است استان اردبیل در رقابت‌های سال‌های آخر دهه ۷۰ و سال‌های آغازین دهه ۸۰ کارنامه‌ای بسیار درخشان از خود نشان داده و پس از آن افول قابل ملاحظه‌ای داشته است، اما در سه سال اخیر قصد داشته است. دوباره در جایگاه خود قرار گیرد؛ لذا دو سال قبل از رتبه شانزدهم به رتبه هشتم و پارسال از رتبه هشتم به جایگاه ششم رسید. امیدواریم امسال نیز ضمن حفظ جایگاه به رتبه‌های برتر دست پیدا کنیم.

 

با این سابقه‌‌ای که ذکر کردید جای تعجب است که در این استان مشکل سالن استخر توسط خیّرین هنوز حل نشده است؟
متأسفانه در سال‌های قبل استقبال چندانی از طرف خیرین استان در این زمینه صورت نمی‌گرفت و رغبتی برای این امر دیده نمی‌شد، اما امسال به دنبال رایزنی‌هایی که انجام گرفت در هفته معلم در یکی از مناطق آموزشی استان (شهرستان سرعین) مراسم کلنگ‌زنی یک باب سالن ورزشی در یکی از مدارس این شهرستان توسط خیر بزرگوار، آقای مسعود موسی‌زاده، انجام شد. همچنین ایشان قول مساعد داده‌اند که در اسرع وقت کار احداث یک باب سالن دیگر را نیز در مدرسه شهید عباسی سرعین شروع کنند.

امیدوارم با تعاملی که با مجمع خیرین بزرگوار داریم از این پس شاهد، خدمات ارزنده این عزیزان در عرضه ورزش دانش‌آموزی استان باشیم.

 

ورزش دانش‌آموزی استان اردبیل در حوزه ملی و کشوری آیا صاحب عنوان است؟
در طی یکی دو سال اخیر در عرصه ورزش دانش‌آموزی موفقیت‌های خوبی داشتیم. استان اردبیل در رشته فوتسال همه ساله حـداقل به‌عنوان یکی از تیم‌های بـرتر کشور مطرح شده اســت. از جمــله موفقیـــت‌های استان در ورزش دانش‌آموزی می‌توان به رشته‌های زیر اشاره کرد:

در رشته ژیمناستیک که همه ساله رتبه اول و دوم کشوری را کسب می‌کنیم، علاوه بر کسب عنوان قهرمانی تعدادی از ورزشکاران موفق به پوشیدن پیراهن تیم ملی هم شده‌اند، از جمله امیرعلی قهرمانی، سیاوش پناهی عضو تیم ملی جوانان و علی مهدی‌زاده و امیر مهدی امیرنسب عضو تیم ملی نوجوانان شدند و تعداد ۷ نفر از ورزشکاران ژیمناستیک استان مقام‌های قهرمانی کشور را به خود اختصاص دادند.

در رشته وزنه‌برداری، رضا باغی، مسعود نصرتی، نیما فضل‌نگار از دانش‌آموزان استان عضو تیم ملی نوجوانان و آرمین عباسی و علی ‌قاسمی عضو تیم ملی جوانان هستند. همچنین آقای فرهاد عظیمی از دبیران تربیت‌بدنی استان در سمت مربی دوره‌ای تیم ملی وزنه‌برداری جوانان انجام وظیفه می‌کند.

در رشته فوتبال ۳ نفر از دانش‌آموزان (محمد حسین علی‌پور، حسن احدوند و میلاد بهشتی) به اردوی تیم ملی جوانان دعوت شدند.

در رشته دو و میدانی هم قهرمانانی مثل میلاد رضایی، فاطمه نوبدی (مقطع ابتدایی)، محدثه هاشم‌زاده، نگین میرزایی و نسترن امیری‌مهر برای استان در مسابقات کشوری افتخار‌آفرینی کردند.

 

در رقابت‌های علمی ـ تخصصی، معلمان تربیت‌بدنی معلمـــان این استان توانسته‌اند به موفقیتی دست پیدا کنند؟
در رقابت‌های علمی تخصصی ابتدا از رتبه ۱۶ به رتبه ۸ و در آخرین دوره از رقابت‌های علمی تخصصی کشور، دبیران تربیت‌بدنی استان رتبه ششم را از آن خود کردند.

در جشنواره روش‌های برتر تدریس درس تربیت‌بدنی، تیم اعزامی از استان اردبیل با اقتدار مقام اول کشور را به دست آورد. همچنین در ورزش فرهنگیان تیم تنیس روی میز اعزامی از استان مقام سوم تیمی و انفرادی کشور را به دست آورد.

 

کتاب درس تربیت‌بدنی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
درست است که درس تربیت‌بدنی در حال حاضر کتاب دانش‌آموزی ندارد، اما با همت معاونت تربیت‌بدنی و سلامت وزارت، امروزه برای تمامی پایه‌ها و تمامی مقاطع تحصیلی کتاب راهنمای تدریس درس تربیت بدنی تألیف و در اختیار دبیران تربیت‌بدنی قرار گرفته است که بر اساس سرفصل‌های موجود در کتاب به تدریس این درس مشغول‌اند، هر چند که احساس می‌شود با توجه به سبک و سیاق زندگی امروزی باید ساعات این درس افزایش یابد و کتاب مخصوص این درس تألیف و در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

 

تعداد اماکن ورزشی و نیروی انسانی در استان به چه صورت می‌باشد؟
در حوزه اماکن ورزشی که لازمه پیشرفت ورزش دانش‌آموزی است استان اردبیل جزء استان‌های ضعیف کشور است به‌طوری‌که برای برگزاری مسابقات استانی گاهی فضای مناسب در اختیار نیست و باید از فضاهای دیگر ارگان‌ها و ادارات استفاده شود. هر چند در سال‌های اخیر در سایه تلاش‌های معاونت تربیت‌بدنی و تندرستی وزارتخانه و جذب اعتبارات لازم به‌ویژه در خصوص تکمیل پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام شاهد رشد چشمگیری در کل کشور و همچنین در استان اردبیل بودیم و چندین سالن ورزشی و چمن مصنوعی به سرانه فضای ورزشی اضافه شده، اما هنوز این سرانه فضا کمتر از ۱۹ صدم مربع و پایین‌تر از میانگین کشوری است و این موضوع همت همه‌جانبه مسئولان ذی‌ربط را می‌طلبد.

به‌طور کلی در استان اردبیل ۶۷ فضای ورزشی شامل ۱ استخر، ۱۱ چمن مصنوعی، ۲ چمن طبیعی و ۵۳ سالن ورزشی سقف‌بلند و سقف‌کوتاه وجود دارد. گفتنی است که ۱۵ پروژه ورزشی نیمه تمام در سطح استان وجود دارد که مراحل تکمیل اکثر آن‌ها در دست اقدام و برخی از آن‌ها به‌زودی افتتاح خواهد شد.

در خصوص نیروی انسانی تعداد ۶۴۱ دبیر شاغل در پست آموزش تربیت‌بدنی شامل ۲۹۵ خواهر و ۳۴۶ برادر داریم و در مجموع، تعداد ۵۳ نفر کمبود نیرو داریم.

در مورد میزان تحصیلات همکاران تربیت‌بدنی باید اعلام کنم مدرک تحصیلی لیسانس و فوق‌لیسانس از فراوانی بالایی برخوردار است و این در حالی ‌است که ۵ نفر از همکاران دارای مدرک تحصیلی دکترا و ۱۳ نفر دانشجوی دکترا هستند و فقط تعداد ۲۵ نفر از همکاران با مدرک کاردانی مشغول خدمت‌اند.

 

کمی هم درباره طرح «سفیران سلامت» و انجام این طرح در استان اردبیل توضیح دهید؟
در مدرسه، تربیت دانش‌آموزان باید در تمامی ابعاد وجودی آ‌ن‌ها مدنظر باشد. بر همین مبنا ابعاد و ساحت وجودی متربیان در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به ۶ ساحت تقسیم شده است. یکی از مهم‌ترین این ساحت‌ها، ساحت زیستی و بدنی است. این ساحت بخشی از تعلیم‌وتربیت رسمی و عمومی و مستقیماً ناظر به حفظ و ارتقای سلامت و بهداشت جسمی و روانی دانش‌آموزان به‌صورت فردی و اجتماعی است.

در همین راستا وزارت آموزش‌وپرورش ضمن انعقاد تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در خصوص بسیج ظرفیت‌ها برای ارتقای سطح سلامت، طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی اجرا می‌کند که یکی از آن‌ها طرح «سفیران سلامت» است.

این طرح تنها تشکل دانش‌آموزی سلامت‌محور است که بر پایه آموزش همسالان اجرا می‌شود و فرصتی است که دانش‌آموزان اطلاعات لازم را دریافت و آن‌ها را به سایر همسالان منتقل می‌کنند.

طرح «سفیران سلامت» در کلیه مدارس استان اردبیل (شهر و روستا) با تحت پوشش قرار دادن ۱۶ درصد از دانش‌آموزان اجرا شد و تعداد ۳۲۵۰۲ نفر از دانش‌آموزان تحت‌عنوان سفیران سلامت سازمان‌دهی شدند.

سومین جشنواره سفیران سلامت که با رشد بیش از ۱۰۰درصد آثار واصله همراه بود، در اردیبهشت‌ماه به کار خود پایان داد و از بین ۹۳۲۴ اثر رسیده ۲۷ اثر منتخب مورد تجلیل قرار گرفت.

برنامه سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان (وارنیش فلوراید) در حوزه سلامت و تندرستی هدف از اجرای این طرح، افزایش تعداد و درصد دانش‌آموزان ۶ تا ۱۲ ساله بدون پوسیدگی دندانی و در واقع ارتقای سطح سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان ابتدایی از طریق ارائه خدمات پیشگیری و درمانی است. در استان اردبیل علاوه بر ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان ۱۲۱۰۰۰ نفر از انان (۹۳% کل دانش‌آموزان)در دو نوبت تحت پوشش وارنیش فلوراید قرار گرفتند. در اردیبهشت ماه سال جاری جشن ملی و کشوری مدارس ابتدایی عاری از پوسیدگی دندان با حضور وزیر محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، مدیر کل محترم دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش‌وپرورش مسئولان استانی در شهرستان نمین برگزار شد و از مجریان این برنامه تجلیل به عمل آمد.

در این طرح در شهرستان  نمین بالغ بر ۵۰ هزار مورد خدمات دندان‌پزشکی از جمله پر کردن دندان، جرم‌گیری و خدمات دیگر برای دانش‌آموزان ابتدایی شهر و روستا ارائه شد.

طرح «نظام مراقبـــــت در برابر آسیب‌های اجتماعی» در حوزه آسیب‌های اجتماعی یکی از طرح‌هایی که در حوزه اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود طرح «نماد» است. این طرح برای اولین بار در سال ۹۴ طراحی و آغاز شد. در اجرای این طرح دستگاه‌هایی مانند دادگستری، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، دانشگاه علوم پزشکی ، بهزیستی، نیروی انتظامی، کمیته امداد، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، جمعیت هلال احمر و اداره کل تعاون همکاری دارند.

هدف از اجرای طرح «نماد»، توجه سازمان‌یافته به سرنوشت کودکان و نوجوانان از طریق هم‌افزایی و جلب مشارکت دستگاه‌های عضو و ارائه آموزش‌های لازم، غربالگری و حمایت‌های روانی، مددکاری اجتماعی و معاضدت‌های قضایی و انتظامی و ارجاع و درمان است. این طرح در سال‌تحصیلی جاری در مناطق مشکین‌شهر و نیز نواحی یک و دو شهر اردبیل با پوشش بالغ بر ۱۵۰۰۰ نفر از والدین، ۷۰۰۰ نفر از دانش‌آموزان و تعداد ۱۱۰۰ نفر از همکاران در حال اجراست. گفتنی است که علی‌رغم جدایی این حوزه از معاونت تربیت‌بدنی و تندرستی، علاقه‌مند به مساعدت در برنامه‌های مراقبت، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی هستیم.

 

برگزاری جشنواره نوجوان سالم هم در ارتباط با موضوع آسیب‌های اجتماعی بود؟
بله، این جشنواره یکی‌‌دیگر از برنامه‌های اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی است که در راستای تفاهم‌نامه وزارت آموزش‌وپرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر به‌منظور تقویت برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با اعتیاد و وقوع جرم و مصون‌سازی آحاد سالم و در معرض خطر در محیط‌های آموزشی و ترویج و اشاعه سبک‌های زندگی سلامت‌محور مبتنی بر هویت و ارزش‌های دین مبین اسلام و در سایه تعاملات بین‌بخشی (شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، معاونت و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری و اداره کل بهزیستی) در آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

گفتنی است که آثار واصله به دبیرخانه استانی جشنواره هشتم در سه حوزه اولیای دانش‌آموزان و همکاران تعداد ۱۲۱۳۰ مورد بود که در مقایسه با هفتمین جشنواره نوجوان سالم از رشد قابل‌توجهی برخوردار بود.

همچنین در مراسم اختتامیه از ۱۷۱ نفر (شامل دانش‌آموزان، اولیا و همکاران) تجلیل به عمل آمد.

از دیگر برنامه‌های حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌توان به طرح «فست ‌و پیشگیری رشدمدار» و طرح «ماد» و ... اشاره کرد که در مورد هر یک از آن‌ها اقدامات شایسته‌ای با همکاری‌های بین‌بخشی در استان انجام گرفته است.

 

در پایان نظرتان را درباره مجله رشد تربیت‌بدنی بفرمایید؟
در مورد مجلات رشد باید عرض کنم که متأسفانه این مجلات به دست ما نمی‌رسند، اما با پیگیری‌هایی که سرکار خانم محمدی (مدیر داخلی مجله) داشتند، شماره‌های ۶۵، ۶۶ و ۶۷ در اختیار ما قرار گرفت. مجلات رشد می‌توانند یک منبع علمی خوب و قابل استفاده برای معلمان تربیت‌بدنی کشور و وسیله مناسبی برای انعکاس ورزش دانش‌آموزی و تبیین وضعیت کلی استان‌ها باشند. بنابراین یکی از کانال‌های مؤثر برای توانمندسازی دبیران تربیت‌بدنی قرار دادن چنین مجلاتی در دسترس آنان است؛ حتی می‌توان این مجلات را به‌عنوان یکی از منابع آزمون‌های علمی رقابت‌های علمی و تخصصی در نظر گرفت.


 


۴۸۷
کلیدواژه (keyword): گفت و گو,معاون تربیت بدنی و سلامت استان اردبیل,سرانه ورزش دانش آموزی
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید