عکس رهبر جدید

گزارش فعالیت های انجمن نجوم ایران

  فایلهای مرتبط
گزارش فعالیت های انجمن نجوم ایران

علم نجوم از دیرباز مورد توجه بسیاری از افراد جامعه بوده است. کنجکاوی دانشمندان این رشته بسیاری از اسرار عالم را برای ما روشن کرده است. انجمن نجوم ایران مدتی است که در جهت دانش‌افزایی دانشجویان رشته فیزیک و علاقه‌مندان به این رشته فعالیت‌های گوناگونی را ترتیب داده است، این فعالیت‌ها شامل برگزاری همایش‌های سالانه و نیز مدرسه‌هایی برای دانشجویان است.

چهارمین مدرسه زمستانی نجوم ایران در تاریخ ۸ و ۹ بهمن‌ماه سال گذشته (۱۳۹۷) در شهر زاهدان برگزار شد. مراسم افتتاحیه این مدرسه روز دوشنبه ۸ بهمن در سالن همایش مجتمع فناوری و نوآوری دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد. در روز اول این مدرسه دکتر حسین حقی، از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، در سخنرانی تحت عنوان «غبار ماده تاریک بر چشم اخترشناسان» زوایای تاریک این ماده را مورد بحث و بررسی قرار داد، سپس دکتر سعید دوست‌محمدی، از دانشگاه شهید باهنر کرمان، کار مدرسه را با تدریس ترکیبات جرمی و سرچشمه پرتوهای کیهانی در انرژی‌های بالا ادامه داد.

سخنرانان روز دوم مدرسه دکتر سعدالله نصیر قیداری، از دانشگاه شهید بهشتی، دکتر معین مصلح، از دانشگاه شیراز، و دکتر اکرم حسنی زنوزی، از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، بودند که به ترتیب درباره «فیزیک تاج خورشید»، «پژوهش با تلسکوپ‌های کوچک» و «خصوصیات آماری کهکشان‌ها و تحول دینامیکی سیستم‌های ستاره‌ای چگال» سخنرانی کردند. در پایان این مدرسه بازدیدی از آسمان‌نمای دیجیتال بادی ترتیب داده شده بود که با استقبال شرکت‌کنندگان روبه‌رو شد.

سپس دوازدهمین همایش سالانه ملی نجوم و اخترفیزیک در تاریخ ۱۰ و ۱۱ بهمن‌ماه در همین دانشگاه برگزار شد. در جریان این همایش دکتر علیرضا آقایی گزارش فعالیت سالانه این انجمن را ارائه و از فعالیت‌های ارزشمند دکتر جمشید قنبری، استاد پیشکسوت و فرزانه جامعه نجوم ایران، تجلیل کرد.

موضوع‌های مورد بحث در این همایش شامل اخترفیزیک، پرتوکیهانی، فیزیک خورشید و کیهان‌شناسی بود که ضمن آن سخنرانانی از دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه زنجان، دانشگاه مشهد، مؤسسه مطالعات پیشرفته دانشگاه کاشان، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، مؤسسه بین‌المللی علوم فضایی پکن، مؤسسه تحقیقات فضایی آکادمی علوم روسیه و دانشگاه آلاباما، مرکز تحقیقات نجوم و اخترفیزیک مراغه و دانشگاه پیام نور تهران کارهای خود را ارائه کردند.

در روز پایانی این همایش دکتر حجت کرمانی و مهندس جواد ابراهیم‌زاده، از دانشگاه تبریز، به معرفی رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی در شهر تبریز پرداختند و از شرکت‌کنندگان خواستند در کنفرانس سالانه فیزیک ایران که امسال (۱۳۹۸) در شهریورماه در دانشگاه تبریز برگزار می‌شود، شرکت کنند. آن‌ها اظهار داشتند: در زمان برگزاری کنفرانس برنامه‌های ویژه‌ای در رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی برای شرکت‌کنندگان ترتیب داده خواهد شد.

۲۶۲
کلیدواژه (keyword): گزارش, انجمن نجوم ایران,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید