عکس رهبر جدید

مدرسه پرثمر

  فایلهای مرتبط
مدرسه پرثمر
گزارشی از طرح خوداتکایی مدرسه شبانه روزی شهید رجایی، روستای دژگان شهر بندر لنگه

وقتی عزم خود را جزم می‌کنیم که بر مشکلات فائق آییم، استعدادهایمان، توانایی‌هایمان، سرمایه‌هایمان و ظرفیت‌هایمان که همه مدد الهی هستند، به یاری‌مان می‌شتابند. آنچه را که روزی گمان می‌کردیم نمی‌توانیم،‌ نداریم، نمی‌شود، یا چگونه و با کدام امکانات، و خلاصه همه تردیدها و چراها زیر پای «خواستن» له می‌شوند و فعل‌های داریم، می‌توانیم، می‌شود و با همین امکانات جایگزین می‌شوند.

مدرسه شبانه‌روزی شهید رجایی روستای دژگان در بندرلنگه نمونه بارزی از این حرکت است.

مسئولان مدرسه با مشورت کارشناسان حوزه کشاورزی و دبیر کار و فناوری، دست به پرورش قارچ می‌زنند. این مزرعه آزمایشی در ابعاد شش متر مربع و با ۲۰ بلوک جوانه کامپوز کار خود را آغاز می‌کند.

هزینه خرید این امکانات و حمل و نقل در مجموع ۵۰۰۰۰۰ تومان می‌شود.

حدوداً یک ماه و نیم (زمان) لازم است تا ضرب‌المثل «رشد قارچ‌گونه» رُخ نماید، زیرا در این مزرعه کوچک مدرسه، هشت مرحله محصول برداشت می‌شود که ثمره آن به همه دانش‌آموزان مدرسه و مدرسه‌های هم‌جوار، همکاران، مسئولان اداره می‌رسد و سپس در بسته‌های ۴۰۰ گرمی روانه بازار می‌شود.

برای به ثمر رسیدن این ایده، عزم، مشارکت، همدلی، همیاری و خلاقیت حرف اول را می‌زند.

 

نمونه خلاقیت در کار:
چون این مدرسه در مناطق گرمسیری سرزمین ما واقع شده است و کولرها فقط گازی هستند و از طرف دیگر، پرورش قارچ به رطوبت نیاز دارد، این مشکل با مرطوب کردن محیط با آب و سپس وزش باد کولر گازی حل می‌شود.

طرح دیگر «پرورش بلدرچین» است. هر بلدرچین به قیمت ۱۰۰۰۰ تومان خریداری می‌شود.

هر هشت بلدرچین به یک مترمربع جا نیاز دارند که با فراهم آوردن شرایط لازم برای نگهداری، دانش‌آموزان مدرسه مسئولیت رسیدگی به این طیور را برعهده می‌گیرند. هم‌اکنون کار به مرحله تخم‌گذاری رسیده است.

طرح دیگر کاشت پیاز در فضاهای خالی باغچه‌هاست که فعلاً هنوز به مرحله برداشت نرسیده است.

 

نتیجه این طرح‌ها:
ـ دانش‌آموزان به‌طور عملی با برخی از مفاهیم ریاضی (دماسنجی و وزن کردن)، علوم (کشت، سم‌پاسی و برداشت)، کار و فناوری (پودمان کشاورزی و طیور)، تفکر و سبک زندگی آشنا می‌شوند و هم‌سویی مطالب کتاب‌ها با زندگی را حس و تجربه می‌کنند.

 

مدرسه شبانه‌ روزی شهید رجایی  
 
مدرسه شبانه‌ روزی شهید رجایی
 

مدرسه شبانه‌ روزی شهید رجایی

مدرسه شبانه‌ روزی شهید رجایی

 

مدرسه شبانه‌ روزی شهید رجایی

 

 

۴۸۲
کلیدواژه (keyword): طرح خوداتکایی,مدرسه شبانه روزی شهید رجایی,روستای دژگان,بندر لنگه,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید