عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

دانش آموز من ویتامین کلاس است: آموزش علوم به صورت نمایش گروهى

  فایلهای مرتبط
دانش آموز من ویتامین کلاس است: آموزش علوم به صورت نمایش گروهى
کتاب علوم پایه‌ی چهارم دوره‌ی ابتدایی، به توضیح شکل و کار برخی از اندام‌ها و دستگاه‌های داخلی بدن انسان می‌پردازد. بعد از تدریس چندساله‌ی این درس‌ها به این نتیجه رسیدم که چون در این درس‌ها آزمایشی برای دانش‌آموزان طراحی نشده است، این مطالب دیرتر از بقیه‌ی مطالب در ذهن دانش‌آموزان شکل می‌گیرند. به ذهنم رسید بخش فیزیولوژی علوم دوره‌ی ابتدایی را به شکل یک بازی ـ نمایش گروهی در بیاورم تا جذابیت آن برای دانش‌آموزان بیشتر شود تا دانش‌آموزان بیشتری در کلاس در یادگیری این مطالب موفق باشند. در این بازی، به هرکدام از دانش‌آموزان نقش یکی از اندام‌ها را دادم. مفاهیم مربوط به آن اندام را به‌صورت شعر درآوردم. دانش‌آموزان هم کارت‌هایی تهیه کردند که نماد ویتامین، پروتئین، هیدروکربن، اکسیژن، کربن دی اکساید، اسید اوره، آب و .... بودند.

داستان این نمایش از جایی شروع می‌شود که دانش‌آموزی در نقش علی روز بعد امتحان علوم دارد، اما چیزی بلد نیست. از منزل خارج می‌شود و زیر درختی به خواب می‌رود. چون در فکر آزمون علوم روز بعد است، در خواب، درخت و تمامی اندام‌های بدن با او شروع به صحبت می‌کنند و نقش خود و ارتباطشان با دیگر اندام‌ها را بیان می‌کنند و از طریق کارت‌های نمادین، دادوستد مواد را انجام می‌دهند. برای مثال، شش اکسیژن را به سیاهرگ می‌دهد و کربن دی‌اکساید را از سرخرگ می‌گیرد و از راه نای و بینی خارج می‌کند. وقتی داستان کار اندام‌ها به پایان می‌رسد، دو دانش‌آموز در نقش ویروس و باکتری ایفای نقش می‌کنند و شکل ورود خود را به بدن علی بیان می‌کنند. در انتها، دانش‌آموزی که نقش گلبول سفید را دارد، به دفاع از بدن می‌پردازد و راه مبارزه با ویروس و باکتری را بیان می‌کند.

در انتها، علی از خواب بیدار می‌شود و به خانه می‌رود، اما وقتی کتاب علومش را ورق می‌زند، می‌بیند تمامی مطالب کتاب را در خواب دیده و آن‌ها را بلد است.

هر دانش‌آموزی نقش خود را می‌داند و چون با بقیه‌ی اندام‌ها در ارتباط است، شکل ارتباط کلامی از راه شعر است و کارت‌های نمادین مواد مورد نیاز بدن بین آن‌ها جابه‌جا می‌شود. این ارتباط در ذهن دانش‌آموز نهادینه می‌شود.

حاصل کار این بازی ـ نمایش، ایجاد انگیزه‌ی بسیار بالا برای یادگیری، فعال بودن تمامی دانش‌آموزان و آموزش عمیق مطالب کلاس است، به این شکل که حتی بعد از چند ماه، دانش‌آموزان ضعیف‌تر کلاس هم توان پاسخگویی به سؤالات را داشتند.


آموزش علوم به صورت نمایش  
آموزش علوم به صورت نمایش

 

 

۸۶۷
کلیدواژه (keyword): تجربه آموزشی,آموزش علوم
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید