عکس رهبر جدید

زنگ فیلم: قوری

  فایلهای مرتبط
زنگ فیلم: قوری
خوانندگان گرامی و مجریان محترم اجرای «زنگ فیلم» در کلاس درس، سلام و دو صد درود ....... با لطف و عنایت خداوند متعال و مهر و محبت شما فرهیختگان عرصه علم و دانش، در سال‌تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ نیز همچون سال گذشته، در هر یک از شماره‌های ماهنامه فناوری آموزشی، با بخش «زنگ فیلم» در خدمت شما عزیزان خواهیم بود. در هر شماره گزیده‌ای از‌ فیلم‌های برتر جشنواره بین‌المللی فیلم رشد را معرفی می‌کنیم تا ان‌شاالله یاری‌گر شما در تدریس باشد و دانش‌آموزان لحظات و ساعات بهتری را در کلاس درس سپری کنند. همچنان بر این باوریم که پخش فیلم در کلاس درس از جمله فعالیت‌هایی است که می‌تواند بر شور و اشتیاق دانش‌آموزان برای حضور بهتر و فعال‌تر آنان در کلاس و مدرسه بیفزاید. اگر فیلم‌های مورد نظر، علاوه بر جنبه سرگرمی، ویژگی‌های علمی، آموزشی و تربیتی داشته باشند، تأثیرگذاری آن‌ها دو چندان می‌شود و به عنوان وسیله‌ا‌ی کمک آموزشی، برای نیل به یادگیری پایدارتر دانش‌آموزان، یکی از اجزای مؤثر در بسته‌های آموزشی خواهند بود. از این رو، گروه توسعه و تولید رسانه‌های شنیداری و دیداری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌و‌پرورش با اراده‌ای مصمم‌تر، برای عینیت بخشیدن به این مهم و برخی از اهداف تعیین شده در سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش، از جمله «ایجاد تنوع در فرصت‌های‌ تربیتی در مراکز آموزشی و تربیتی برای پاسخ‌گویی به نیازهای دانش‌آموزان (راهکار١- ١٦)»، همچنان به معرفی گزیده فیلم‌های منتخب این جشنواره،‌ با تعیین گروه مخاطبان، خواهد پرداخت و در صورت درخواست، آن‌ها را در اولین فرصت ممکن به دست معلمان و مدیران محترم خواهد رساند تا در کلاس درس به نمایش درآیند و زمینه یادگیری بهتر و بیشتر مطالب درسی را در دانش‌آموزان فراهم آورند.

عنوان فیلم: قوری

کارگردان‌: مهدی صادقی‌راد

قالب‌: پویانمایی (بخش فرهنگیان)

مدت زمان‌: پنج دقیقه

خلاصه فیلم: یک قوری بزرگ و زیبا باعث فخر و مباهات زن خانه شده است، طوری که هر وقت زنان همسایه به خانه او می‌آیند، از قوری‌اش تعریف می‌کنند. همین توجه زیاد زنِ خانه به قوری باعث شده جناب قوری هم به دیگر وسایل خانه، از جمله استکان‌ها و گلدان‌ها فخر بفروشد و خودش را مهم‌تر از بقیه تصور کند تا اینکه گربه‌‌ای بازیگوش وارد خانه می‌شود و ...

مخاطب‌: این فیلم برای تماشای دانش‌آموزان دوره‌های اول و دوم ابتدایی پیشنهاد می‌شود.

 

قوری


آفت عظیم
همیشه در هر اجتماع و جامعه‌ای افرادی هستند که به دلایلی مدام خودشان را به رخ دیگران می‌کشند و متکبّرانه عمل می‌کنند. این تکبّر و حس برتری در اعمال و گفتار آن‌ها، دیگران را آزرده خاطر و ناراحت می‌کند و تأثیر بدی برجای می‌گذارد. چنین افرادی همچون بادکنکی که از باد غرور و نخوت پر شده باشد، در برهوت جهل و نادانی خود سیر می‌کنند و با زیر پا نهادن اصول تواضع و فروتنی، خود را برتر از دیگران می‌دانند.

یکی از بزرگ‌ترین آفت‌هایی که در مسیر کمال انسان گریبان‌گیر او می‌شود، این است که بدون توجه به آثار سوء فردی و اجتماعی آن، برای ارضای حس کمال‌جویی، به فضیلت‌هایش فخر می‌کند و می‌بالد. از این رو، قرآن در آیات متعددی، برای شناساندن این آفت عظیم، به آثار و ریشه‌های آن پرداخته و انسان‌ها را از این صفت غیر اخلاقی بر حذر داشته است. از جمله در آیه ۱۸ سوره لقمان آمده است: « و لا تُصعِّرْ خدّک لِلنّاسِ و لا تمْشِ فِی الْأرْضِ مرحاً إِنّ اللّه لا یحِبُّ کلّ مُخْتالٍ فخُور»ٍ: و روی خود را از مردم (به تکبّر) بر مگردان، و در زمین مغرورانه راه مرو، زیرا خداوند هیچ متکبّر فخر فروشی را دوست ندارد».

عمل خودستایی از رفتارهای زشت و ناپسند به حساب می‌آید، زیرا باعث می‌شود انسان از مدح خویش در حضور دیگران، از خودش یا اعمال و رفتارش خشنود شود. چنین حالتی غالباً موجب عجب یا کبر است. اگر منشأ خودستایی، کبر و عجب باشد، یا اهداف ناپسند دیگر، زشت و مذموم است، اما اگر خودستایی بر اساس هدفی پاک صورت بگیرد، نه تنها زشت نیست، بلکه پسندیده است. از جمله اینکه وقتی عزیز مصر به یوسف گفت: «امروز نزد ما جایگاهى والا دارى و مورد اعتماد هستى»، یوسف در مقام معرفی خودش گفت: «مرا بر خزانه‏هاى این سرزمین بگمار که من نگهبانى دانا هستم» (یوسف/‌۵۴ و ۵۵). دیگر اینکه حضرت نوح به هنگام تبلیغ دین خدا به مردمش گفت: «من براى شما خیرخواهى امینم» (اعراف/ ۶۸). در نتیجه، اگر خودستایی برای احقاق حقّ یا نجات دین یا نجات مردم و امثال آن باشد، نه تنها زشت نیست، بلکه لازم است.

علل و عوامل گوناگونی دست به دست هم می‌دهند و زمینه را برای فخرفروشی فراهم می‌کنند. برخی از این عوامل عبارت‌اند از‌: بهره‌‌مندى غافلانه از نعمت‌های خداوندی،  تفاخر به مال و ثروت فراوان، جهل و نادانی، غرور، شرک و ریا، قدرت داشتن و خودپسندی. چنین عواملی سبب می‌شوند طاووس غرور و فخرفروشی در وجود ما انسان‌ها به حرکت درآید و بال و پر باز کند.

در مدرسه‌ها و کلاس‌های درس نیز هستند دانش‌آموزانی که ناخواسته به چنین صفت غیر اخلاقی و ناپسندی گرفتارند و متوجه تأثیرات بد آن در بین دوستانشان نمی‌شوند. اگر معلمان و مربیان محترم چنین دانش‌آموزانی را به موقع شناسایی نکنند و آن‌ها را در ترک این صفت غیر اخلاقی راهنمایی نکنند، ممکن است این دانش‌آموزان تا آخر عمر از چنین اخلاق ناپسندی در وجود خود، آگاهی نیابند و مدام افراد خانواده و جامعه را از خود برنجانند.

فیلم پویانمایی «قوری» یکی از فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه چهل و هشتمین جشنواره فیلم رشد است که با موضوع مذمت غرور و خودستایی، در فضایی شاد و آهنگین، تولید شده و تماشای آن لحظات تفکر برانگیز و شادی را برای دانش‌آموزان به همراه خواهد داشت.

 

* * *

فرهنگیان محترم، اولیای گرامی و متولیان ارجمند آموزش و پرورش برای تهیه فیلم‌های معرفی شده می‌توانند به یکی از روش‌های زیر اقدام کنند:
الف) تماس با شماره تلفن ۸۸۳۰۵۸۶۱- ۰۲۱ (گروه تولید فیلم‌های آموزشی)
ب) ارسال درخواست کتبی از طریق نشانی الکترونیکی goroohehonari@gmail.com (با ذکر نام، شماره تلفن، نشانی دقیق و کدپستی)
ج) مراجعه حضوری به نشانی: تهران، خیابان ایرانشهر شمالی، نرسیده به پل کریمخان، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌و‌پرورش، طبقه دوم، گروه توسعه و تولید رسانه‌های شنیداری و دیداری

 

۳۵۰۶
کلیدواژه (keyword): کاربرد فناوری آموزشی,فیلم آموزشی,فیلم رشد,فناوری آموزشی,یادگیری,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید