عکس رهبر جدید

آغاز فصلی نو

  فایلهای مرتبط
آغاز فصلی نو
به نام حضرت دوست که هر چه داریم از اوست

فصل جدید از دو جهت آغازی است تازه! از یک جهت آغاز دوباره فصل تعلیم‌وتربیت در نظام آموزشی کشور و از جهت دیگر آغاز فصل نوینی از حضور ماهنامه فناوری آموزشی. شروع فصل اول (‌جریان رسمی تعلیم‌وتربیت) جای تبریک دارد و آرزوی موفقیت و پیشرفت برای همه معلمان، دانش‌آموزان و سایر دست‌اندرکاران. شروع فصل دوم (‌دوره جدید مجله فناوری‌آموزشی) نیاز به قدری توضیح دارد و صد البته تقدیر و تشکّر از آنان که این مجله را به جایگاه کنونی رسانده‌اند. در نهایت هم طلب همکاری و مشارکت از خوانندگان در دوره جدید:

۱. تشکر از فردی که عمری (به معنای واقعی) را در راه رشد و بالندگی تعلیم‌و‌تربیت کشور صرف کرده و مجله‌ای را ایجاد کرده، پرورانده، رشد داده، بزرگ کرده و به بلوغ رسانده و اینک در دوران شکوفایی، آن‌را، به‌عنوان امانتی دشوار، به دیگران سپرده است، کار ساده‌ای نیست. آری، سخن از دکتر عادل یغما است؛ مردی که ۳۵ سال از ابتدای انتشار ماهنامه فناوری‌آموزشی (تکنولوژی‌آموزشی سابق) این بار سنگین را بر دوش کشید. سخن در باب تشکّر از شخصیتی است که نامش برای جامعه تعلیم‌و‌تربیت کشور آشناست. چگونه؟ چه زبانی؟ چه ادبیاتی؟ چه کلماتی توان به‌دوش کشیدن و ادای حق این تقدیر و تشکر را دارند؟! حتماً زبان قاصر است و کلمات چنین ظرفیتی ندارند، اما با همه این محدودیت‌ها در زبان و کلام، از عمق جان صمیمانه‌ترین تشکّرها و والاترین درودها را بر دوش کلمات حمل و تقدیم این استاد همیشه ماندگار در یادها می‌کنیم که حقی فراموش ناشدنی نه فقط بر ذمه مجله فناوری‌آموزشی، بلکه بر جامعه فناوری‌آموزشی کشور دارد. استاد عزیز، دکتر یغمای گرامی، صحت و سلامتی شما و دوام توفیقاتتان، آرزوی تک‌تک همکاران این مجله است.

۲. دوره جدید ماهنامه فناوری‌آموزشی در حالی آغاز شده است که شماره‌های پیش‌رو به‌صورت گام‌به‌گام و آهسته، با تغییر و تحولاتی همراه خواهند شد. اهم تغییرات عبارت خواهند بود از‌:

  تغییر در نام مجله از تکنولوژی‌آموزشی به فناوری آموزشی: این تغییر در راستای پاسداشت زبان فارسی صورت گرفته است، چنانکه فرهنگستان زبان و ادب فارسی کلمه «فناوری» را معادلی برای کلمه «تکنولوژی» در نظر گرفته است.

  توجه به پیوست فرهنگی کاربرد فناوری: فناوری خنثا نیست و حامل فرهنگ و نظامی ارزشی است. فناوری نظامی از ارزش‌ها و سبکی از زیستن با خود به همراه دارد. پرداختن به این مهم، توجه به جنبه‌های فرهنگی فناوری، دقت در موضوع اخلاق فناوری، عنایت به آسیب‌ها و چالش‌های کاربرد فناوری در زندگی روزمره و حیات تربیتی کودکان و نوجوانان، تبیین فرصت‌های بی‌نظیر فناوری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و مسائلی از این دست، نیازمند توجه، تبیین، پرداخت و تحلیل هستند که مجله فناوری‌آموزشی، در شماره‌های پیش‌رو به‌عنوان یکی از راهبردهای مهم خود بدان توجه جدّی خواهد کرد.

  توجه بیشتر به نقش و جایگاه، امکان و فرصت‌، رابطه و نسبت مجله فناوری آموزشی با اسناد بالادستی نظام آموزش‌و‌پرورش کشور: اسناد بالادستی، به‌خصوص سند تحول بنیادین و زیر نظام‌های آن، به ویژه سند برنامه درسی ملی، دلالت‌ها، آموزه‌ها و دستورالعمل‌های مهم آموزشی و تربیتی دارند که مجله فناوری آموزشی می‌تواند و باید زمینه‌ها و بسترهای تحقق و شکل‌گیری آن‌ها را در حد تخصص و توان خود فراهم کند.

  تغییرات محتوایی در مجله: بعد از سال‌های طولانی که مجله با مجاهدت و مدیریت سردبیر محترم سابق منتشر می‌شد و البته در این سال‌ها همیشه تلاش داشت دچار روزمر‌گی و تکرار نشود، در دوره جدید، تصمیم‌ها و برنامه‌هایی برای غنا بخشیدن به محتوای مجله اتخاذ شده‌اندکه به‌صورت تدریجی و قدم‌به‌قدم در شمارهای بعدی خودنمایی خواهد کرد. از جمله مهم‌ترین این تغییرات، اصلاح سرفصل‌های داخلی مجله مبتنی بر تعریف‌های جدید از فناوری‌آموزشی در مجامع علمی، و کاربردی‌سازی فناوری در جریان یاددهی‌ـ یادگیری خواهد بود که یکی از مهم‌ترین اقدامات، راه‌اندازی سرفصلی جدید با عنوان «پرونده ویژه» در هر شماره خواهد بود که حجم قابل توجهی از صفحات هر شماره را به خود اختصاص خواهد داد‌. بدین‌منظور، در هر شماره، یکی از مهم‌ترین، به‌روزترین و کاربردی‌ترین موضوعات در حوزه فناوری‌آموزشی مورد توجه قرار خواهد گرفت و از زاویه‌‌های گوناگون بدان پرداخته خواهد شد. پرونده ویژه و موضوع آن مثل چتری بر هر شماره از مجله سایه‌گستر خواهد بود.

  گسترش دامنه نویسندگان محتوای مجله: در دوران گذشته، نویسندگان و محققان زیادی در شکل‌گیری مطالب هر شماره از مجله همکاری می‌کردند، لیکن در سال‌ها و شماره‌های اخیر، ضرورت گسترش بیشتر مجله و تنوع‌بخشی به نویسندگان مطالب مجله کاملاً احساس می‌شد. هر چه دایره نویسندگان محتوا و مقالات گسترده‌تر باشد، طبیعی است مطالب از تنوع، تکثر و کیفیت بهتری برخوردار خواهد بود. در این زمینه از کلیه صاحب‌نظران حوزه فناوری‌آموزشی در دانشگاه‌های سراسر کشور و معلمان و علاقمندان به حوزه فناوری‌آموزشی دعوت به‌همکاری و مشارکت می‌‌کنیم.

  فعال‌سازی مسیرهای ارتباطی و تعاملی با خوانندگان و مخاطبان: اهمیت موضوع بازخورد گرفتن از مخاطبان و انعکاس نیازها و مطالبات ایشان در محتوای مجله انکار‌ناپذیر است. در دوره معاصر، مسیرها و ابزارهای ارتباطی، تحقق این مهم را به‌قدری متنوع و سهل کرده‌اند که استفاده نکردن از آن‌ها توجیهی ندارد! در این زمینه، در آینده با ایجاد کانال‌های ارتباطی بر بستر شبکه‌های اجتماعی مجازی، بیش از گذشته از نظرات، دیدگاه‌ها، محصولات، مقالات، نقدها و توصیه‌های خوانندگان و صاحب‌نظران استفاده خواهد شد.

  تغییر در شکل ظاهری مجله: بالغ بر ۳۰ سال است که مجله فناوری‌آموزشی از نظر ظاهری تقریباً در قالب فعلی آن منتشر می‌شود! به‌نظر می‌رسد زمان آن فرار رسیده (و ‌شاید حتی دیر شده) است که تغییراتی اصولی، علمی و خلاقانه در شکل ظاهری مجله نیز ایجاد شود. این مهم جزو برنامه‌های پیش روی دوره جدید مجله (۹۹- ۹۸) است.

۳. در پایان، ضمن تشکر از کلیه همکاران، به‌خصوص اعضای شورای برنامه‌ریزی و کارشناسی مجله فناوری‌آموزشی در دوران گذشته، امیدوارم در دوره جدید با تلاش بیش‌از‌پیش این گرامیان بتوانیم اهداف و رویکردهای جدید مجله را تحقق بخشیم. بی‌شک وصول به اهداف جدید بدون مشارکت و همکاری علاقه‌مندان حوزه فناوری‌آموزشی میسر نخواهد بود. به‌همین دلیل، باز هم یاری کلیه استادان و دانشجویان، معلمان و کارشناسان و همه متخصصان حوزه فناوری‌آموزشی و برنامه درسی را می‌طلبیم، چرا که نیازمند مشارکت جدی ایشان، به‌خصوص در بخش محتوایی مجله، هستیم.

 

با ادای احترام
دکتر مهدی واحدی
سردبیر و عضو هیئت علمی گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی (ره)


 

۹۱۹
کلیدواژه (keyword): یادداشت سردبیر,رشد فناوری آموزشی,رشد تکنولوژی آموزشی,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید