عکس رهبر جدید

صدا، دوربین‌، معلم

  فایلهای مرتبط
صدا، دوربین‌، معلم
اگر ساختن فیلم با موضوع پرداختن به حرفه یا قشری را شکلی از توجه به آن بدانیم، پس سینما تا حدودی دین خود را نسبت به معلمان و برخی مشاغل فرهنگی ادا کرده است، اما وقتی از معلم‌ها بپرسیم به نظرتان کدام فیلم گویایی بهتری برای تبیین موضوعات حیطه آموزش را دارد، به پاسخ روشنی نمی‌رسیم. یکی از دلایل آن است که این فیلم‌ها مهجور مانده و جایگاه خود را به موضوعات هیجان‌انگیزتری داده‌اند. در این بخش از پرونده قصد داریم ورق را برگردانیم و بستر را برای کمک گرفتن از فیلم فراهم کنیم. فقط تعمق در فیلم نیست که می‌تواند نتیجه‌بخش باشد، بلکه علاوه بر بخش سینما، مستندها و فیلم‌های آموزشی را هم معرفی می‌کنیم تا به‌طور مستقیم بتوان از آن‌ها برای آموزش استفاده کرد. در این بخش می‌توانید فهرستی از فیلم‌های آموزشی مفید را پیدا کنید که در مواقعی که حوصله کلاس از تخته و توضیحات شفاهی خارج است، از آن بهره ببرید. چرا که فیلم‌ یکی از ابزارهای جذاب برای آموزش است، که هم کمکی برای معلم محسوب می‌شود و هم دانش‌آموز را سر ذوق می‌آورد. این تنوع، برای حفظ انرژی دانش‌آموز در میان ماه‌ها تدریس شفاهی مفید است و فرصتی فراهم می‌آورد تا راندمان یادگیری، بدون اتلاف انرژی معلم، بالا رود. دانش‌آموزان هم قطعاً از آن استقبال خواهند کرد. به همین دلیل می‌توان گفت، اوقاتی که در مدرسه سپری می‌شود حتماً هم نباید صد در صد به آموزش و توضیح مباحث صرف شود، می‌توان با پخش فیلم‌هایی که در سایت قرار خواهند گرفت (لینک‌ها در نسخه کاغذی ارائه می‌شود)، فضای کلاس را شادتر و پرانگیزه‌تر کرد تا روحیه دانش‌آموزان نیز تقویت شود و آموزش را همراه لذت جلو برد.


بخش اول، معرفی فیلم سینمایی: سکسکه
نمی‌دانم چقدر با فیلم‌های هندی آشنایی دارید؟ شاید آن‌ها را با صحنه‌های اغراق‌آمیز بشناسید یا لباس‌های شاد و خال روی صورتشان، اما به تماشای فیلم سکسکه که بشینید، آن را با شخصیت‌های نوجوان دردسرسازش می‌شناسید. تصور می‌کنم اکثر معلم‌ها یک کابوس مشترک داشته باشند و آن اینکه یک اتفاق خنده‌دار در کلاس بیفتد و دانش‌آموزان کلاس را روی سرشان بگذارند. بدتر از آن اینکه منشأ این اتفاق خود معلم باشد و شاگردان هم از آن دسته نوجوانان سرکش و تندخویی باشند که خیلی هم فرقی بین معلم و دوستان هم‌سنشان قائل نمی‌شوند.

نینا ماتور، معلمی سخت‌کوش و البته مبتلا به سندرم تور است؛‌ دچار تیک‌های عصبی به همراه سکسکه غیرارادی، به‌خصوص در مواقعی که دچار فشار عصبی یا استرس می‌شود.

داستان او از جایی شروع می‌شود که به واسطه علاقه شدیدش به معلمی و همچنین اراده نفوذناپذیرش، بارها در مصاحبه مدرسه‌های گوناگون شرکت می‌کند، اما همیشه جواب رد می‌شنود. هیچ‌یک از مسئولان مدرسه نمی‌توانند اجازه دهند معلمی که به قول خودشان صداهای عجیب از خود در می‌آورد، سر کلاس حاضر شود. تا اینکه یک مدرسه او را می‌پذیرد. نینا با خوش‌حالی و امیدی پا به مدرسه می‌گذارد که انگار رویایش بالاخره به‌وقوع پیوسته است. البته خبر ندارد کلاس درسی را به دست او داده‌اند که قرار بود شاگردانش از مدرسه اخراج شوند. کلاسی که تاکنون هشت معلم را از خود رانده است؛ آن هم معلمانی که به سندرم تور مبتلا نبوده‌اند. خلاف تصور دانش‌آموزان، نینا نه‌تنها بیش از یک هفته در کلاس آن‌ها ظاهر شد،‌ بلکه بارها پشتیبانشان شد و اشتباهاتشان را خود به گردن گرفت. او آن‌ها را به شیوه خاصی به درس علاقه‌مند کرد. چالش نینا در این موقعیت، فقط به سندرم تور یا کلاسی پر هرج‌ومرج خلاصه نمی‌‌شد، او باید در مقابل معلم و کلاس شاگرد اول‌ها هم می‌جنگید، چون هر لحظه امکان اخراج و حذف شاگردان کلاس 9 اف وجود داشت. او علاوه بر تدریس و تربیت شاگردانش، باید اختلاف طبقاتی موجود بین آن‌ها و بقیه بچه‌های مدرسه را هم هموار می‌کرد. راهی که در پیش داشت، نه فقط به خاطر تنهایی‌اش سخت بود، بلکه خود همراهانش نیز سرعت او را با اشتباهات بچگانه‌شان کم می‌کردند.

به احتمال زیاد، شما هم شاگردان فقیر در بین دانش‌آموزانتان داشته‌اید و شما هم شبیه روزهای نینا در آن مدرسه را از سر گذرانده‌اید! با دیدن او، دیگر خود را به عنوان معلم قشر محروم تنها نمی‌بینید. شاید آن‌قدرها که لازم است، امکانات در اختیارتان نباشد، اما وقتی به تماشای این فیلم می‌نشینید، مطمئناً خودتان به یاد خودتان می‌افتید و بیش از پیش قدردان خود می‌شوید. به نظر می‌رسد دلنشین‌ترین حرف فیلم، جدا از دوستی و اعتمادبه‌نفس و کنار گذاشتن ترس‌ها، جایگاه معلم است. این شاید در عین سادگی و کلیشه بودن خیلی واقعی است! حرفی که حالا حالا‌ها کهنه نمی‌شود.

 

بخش دوم (مستندی برای دانش‌آموزان): من یک چوپانم
این فیلم مستند‌ی است روایتگر تلاش‌های به ثمر نشسته یک روستایی با انگیزه. اگر شما هم دانش‌آموزانی دارید که مدام از نبود امکانات می‌نالند و تنبلی‌های خود را به گردن شرایط بد می‌گذارند، این مستند را سر کلاس نمایش دهید. این فیلم در مورد یک کارآفرین در مناطق دور افتاده و محروم است که سرشار از شور زندگی است. عباس عاشق حرفه‌اش است؛ او که خود را یک دهاتی ساده می‌نامد، الهام‌بخش تلاش مداوم و مثبت‌نگری است. او با کمترین امکانات توانسته است به درامد‌زایی برسد. و لحظه‌ای را نمی‌بینیم که رضایت از صورت او محو شود.

شاید تا به حال فقط مردانی با کت و شلوار و ظاهر آراسته را روی صحنه سالنی ۲۰۰ نفره دیده باشید که از کوشش و تفکر مثبت سخن می‌گویند اما عباس در عین صداقت و سادگی، نمونه‌‌ای بارز و به دور از شعارزدگی از یک فرد خود ساخته و مستقل است! نکته مهم‌تر مستند «من یک چوپانم»، عزت‌نفس و خودباوری نهفته در آن است. چیزی که اکثر نوجوانان از کمبود آن رنج می‌برند و البته بزرگ‌ترین درسی که می‌توان از عباس برزگر یاد گرفت. این فیلم زیبا را می‌توانید از نشانی اینترنتی زیر دریافت کنید:

http://www.doctv.ir/programs/890082-%D9%85%D9%86-%DB%8C%DA%A9-%DA%86%D9%88%D9%BE%D8%A7%D9%86%D9%85

 

بخش سوم (ویدیوهای آموزشی و سرگرمی)
این ویدیوها را می‌توانید به‌عنوان تفریحی کوتاه در کلاس پخش کنید. این فیلم‌های کوتاه یخ دانش‌آموزان را باز و یادگیری را برایشان آسان می‌کنند. این ویدیو‌ها شامل آموزش مباحث فیزیک و ریاضی و همچنین ویدیو‌های انگیزشی و یا سرگرمی هستند. با مراجعه به نشانی زیر، اطلاعات بیشتری پیدا خواهید کرد:


 https://www.namasha.com/v/2J9xCzNN

 


بخش چهارم (فیلم‌های مخصوص معلمان)
معلمان می‌توانند با بهره برداری از نکات این فیلم‌ها بر مشکلات خود فائق آیند یا با نوآوری، کلاسی پویاتر خلق کنند. فیلمی که در این قسمت برای تماشا پیشنهاد می‌شود، فیلم «مونالیزا» به کارگردانی «عباس عمرانی‌بیدی» است که می‌توانید برای دیدن آن به سایت رشد (www.roshd.ir) مراجعه کنید.

 

 

 

۲۵۶۵
کلیدواژه (keyword): فیلم,صدا,دوربین‌,معلم,فیلم سکسکه,فیلم من یک چوپانم,ویدیوهای آموزشی و سرگرمی,فیلم‌ های مخصوص معلمان,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید