عکس رهبر جدید

نماى اول، هلیا

  فایلهای مرتبط
نماى اول، هلیا
در هشت نما، فیلم‌های کوتاه برگزیده در جشنواره فیلم رشد را بررسی می‌کنیم. فیلمسازان این فیلم‌ها براساس تجربه‌های شما این فیلم‌ها را ساخته‌اند. نگاه‌های جسورانه بعضی از این فیلم‌ها می‌تواند تفکر انتقادی ما را جان تازه‌ای ببخشد

هلیا
انتقاد و نقد‌پذیری در اصلاح و پیشرفت امور تأثیر بسیار زیادی دارد. منتقد، از طریق نقد صحیح، نقش مهمی در رشد و تکامل جامعه ایفا می‌کند. اما لازمه‌ی این رشد و تکامل، تعاملی دو طرفه است؛ پذیرش نقد منطقی از طرف فرد یا افرادی که مورد انتقاد قرار می‌گیرند، طرف دوم این تعامل است. انسان‌ها همیشه در معرض خطا و اشتباه قرار دارند. ممکن است فردی سال‌ها در اندیشه، رفتار یا روش خود دچار خطا و لغزش باشد، اما خودش متوجه آن نشده باشد. از این رو، شناخت نقاط ضعف و قوت از زاویه‌ی دید دیگران، به انسان کمک می‌کند از لغزش‌های احتمالی مصون بماند و کمتر دچار خطا و اشتباه شود.
در لغت‌نامه‌های فارسی، معانی متعددی برای واژه‌ی نقد ذکر شده است؛ از جمله: «جدا کردن دینار و درهم سره از ناسره، تمییز دادن خوب از بد، آشکار کردن معایب و محاسن سخن و تشخیص معایب از محاسن» (معین، ۱۳۸۶، ج۴ : ۳۳۸۳)
مدرسه و کلاس درس یکی از محیط‌های آموزشی مناسب برای آموزش نقد و نقد‌پذیری است. فرهیختگانی که با عنوان آموزگار، معلم، معاون یا مدیر در محیط مدرسه یا کلاس‌های درس دانش‌آموزان حاضر می‌شوند، باید توجه داشته باشند که رفتار و گفتارشان به شدت زیر نظر دانش‌آموزان است و دانش‌آموزان از آن‌ها الگوبرداری می‌کنند. حرفه‌ی معلمی یکی از مشاغل مهم و حساسی است که در آینده‌ی دانش‌آموزان نقش بسزایی دارد. کسی که به ‌عنوان معلم یا مربی در تعلیم‌و‌تربیت دانش‌آموزان فعالیت دارد، باید همواره روش تدریس، اخلاق و رفتار خود را ارزیابی کند و نظر همکاران و دانش‌آموزان کلاس را در این خصوص جویا شود. معلمی که از همکاران یا دانش‌آموزان می‌خواهد او را نقد و نظرات خود را اعلام کنند، باید این آمادگی را داشته باشد که نقاط مثبت و منفی انتقادات را با هم بپذیرد و فقط چشم انتظار تعریف و تمجید دیگران نباشد. اگر معلمی این شجاعت و ظرفیت را ندارد که دانش‌آموزان نقاط ضعف او را در کلاس بگویند، باید از قبل تمهیدی بیندیشد و نظرات آن‌ها را به صورت مکتوب دریافت و بررسی کند.
فیلم کوتاه «هلیا»، از جمله فیلم‌های داستانی راه‌یافته به بخش مسابقه‌ی چهل و هشتمین جشنواره‌ی فیلم رشد در بخش فرهنگیان فیلم‌ساز، به این موضوع پرداخته و رفتار غلط معلم کلاس در برابر انتقاد دانش‌آموزان را به تصویر کشیده است.
فرهنگیان محترم، اولیاى گرامى و متولیان ارجمند آموزش‌و‌پرورش براى تهیه‌ى فیلم‌هاى معرفى شده مى‌توانند به یکى از روش‌هاى زیر اقدام کنند:‌
الف) تماس با شماره تلفن ۸۸۳۰۵۸۶۱ - ۰۲۱ (گروه تولید فیلم‌هاى آموزشى).
ب) ارسال درخواست کتبى از طریق نشانى الکترونیکى goroohehonari@gmail.com (با ذکر نام، شماره‌ى تلفن، کدپستى و نشانى دقیق).
ج) مراجعه‌ى حضورى به نشانى: تهران، خیابان ایرانشهر شمالى، نرسیده به پل کریمخان زند، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزى آموزشى وزارت آموزش‌و‌پرورش، طبقه‌ى دوم، گروه توسعه و تولید رسانه‌هاى شنیدارى و دیدارى.


هلیا

 



عنوان فیلم: هلیا
کارگردان: جلال نصیری هانیس
قالب: داستانی (بخش فرهنگیان)
مدت زمان: ۷ دقیقه

خلاصه‌ی فیلم
یکی از معلمان مدرسه از دانش‌آموزان کلاس خود می‌خواهد که نحوه‌ی تدریس، اخلاق و رفتارش را نقد کنند و نظرات خود را روی کاغذ برای او بنویسند. همه‌ی دانش‌آموزان از معلم خود تعریف می‌کنند و خانم معلم از تعریف و تمجید دانش‌آموزان خوش‌حال می‌شود. در این میان، دانش‌آموزی به نام هلیا، براساس واقعیت، از روش تدریس او انتقاد می‌کند و معلم علیه او جبهه می‌گیرد.

مخاطب فیلم
این فیلم برای تماشای مدیران، معاونان، مربیان، دبیران و آموزگاران محترم مدرسه‌ها توصیه می‌شود.


کارگردان
جلال نصیری هانیس
متولد سنندج
فرهنگی شاغل در استان کردستان
دانشجوی دکترای پژوهش هنر در دانشگاه اصفهان
آثار: گل‌های آفتاب‌گردان، کلاس تشکیل می‌شود، زمین فوتبال و ...
برنده‌ی جوایزی در جشنواره‌های بین‌المللی فیلم رشد



۱۲۷۲
کلیدواژه (keyword): هشت نما,جشنواره فیلم رشد,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید