عکس رهبر جدید

هوش های چند گانه در کلاس علوم تجربی

  فایلهای مرتبط
هوش های چند گانه در کلاس علوم تجربی
در این مقاله، به برخی از فعالیت‌های نگارنده (دبیر علوم تجربی) و دانش‌آموزان در درس علوم تجربی که سال قبل در راستای کمک به دانش‌آموزان در کشف و شناخت توانایی‌ها و علاقه‌ها و مهارت‌های خودشان اجرا شد، پرداخته شده است.

واقعیت این است که قرار نیست همه دانشآموزان به یک رشته خاص علاقهمند باشند و همگی، در آینده رشته تحصیلی یا شغل خاصی را ادامه دهند، چرا که هر یک علاقهمندیها و تواناییهای منحصر به فردی دارند. در مقوله هوشهای چندگانه نیز درمییابیم که افراد، به ویژه دانشآموزان، هر کدام در یک یا چند زمینه نسبت به بقیه برجسته و توانمندترند. برای مثال، دانشآموزی در محاسبات ریاضی و کار با اعداد موفقتر عمل میکند و دیگری در تجسمهای فضایی و هنر. بنابراین، مدرسه و کلاس و موقعیتهای آموزشی در درسها، ضمن آموزش مفاهیم هر درس، در واقع باید موقعیتی را برای دانشآموز ایجاد کنند که او بتواند توانایی و استعدادهای خود را در این موقعیتها به کار گیرد و علاقهمندیهایش را با توجه به ویژگیهای شخصیتی خود اولویتبندی کند. در واقع، خودش را کشف کند و از خود و داشتههایش شناخت پیدا کند. این کشف کردن مهم است و مسیر و گامهای بعدی دانشآموز را برای ادامه تحصیل و شغل و زندگی آیندهاش مشخصتر میکند. از جمله این موارد که به قرار گرفتن دانشآموزان در موقعیتهای گوناگون کمک میکند، کلاس و درس علوم تجربی است که با توجه به داشتن ماهیت میان رشتهای (زیست، فیزیک، شیمی، زمینشناسی و ریاضی) و محتوای متنوع و جذاب تلفیق شده با تواناییها و روشهای تدریس معلم و ابزارهای تدریس و آموزش، میتواند به قرار گرفتن و ایفای نقش دانشآموزان در موقعیتهای متفاوت آموزشی و در واقع کشف خودشان کمک زیادی کند. امسال هم در ابتدای سال تحصیلی، مانند قبل، به دانشآموزان گفتم میتوانند برای هر کدام از مطالب درس علوم تجربی در پایههای هفتم، هشتم و نهم، هر فعالیت مرتبطی را که علاقه دارند و میتوانند انجام دهند، به صورت فردی و گروهی ارائه دهند؛ اگر چه ساده باشد؛ فعالیتهایی مثل: تهیه نشریه دیواری، ساخت انواع دستسازه، تحقیق فردی و گروهی، انجام آزمایشها و فعالیتهای خلاقانه. البته برای خلاقیتها و نوآوریها نمره بیشتری در نظر گرفتم.

در طول سال تحصیلی مشاهده شد، دانشآموزی که گاهی در کلاس با انگشتانش روی میز میزند و آرام زمزمه میکند (دارای هوش موسیقایی و حرکتی)، این فعالیت را با دست سازهای مرتبط نمایش داد (تصویر 1). این دست سازه همچنین با مفهوم صدا و نوسان در علوم ارتباط دارد.

۱۹۸۱
کلیدواژه (keyword): کاربرد تکنولوژی آموزشی،هوش های چندگانه، علوم تجربی، دانش آموزان،تجربه ‌زیسته ‌آموزشی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید