عکس رهبر جدید

عکاسی در سفر

  فایلهای مرتبط
عکاسی در سفر

کارکردن با دوربین‌های دیجیتال دریچه‌ای به‌سوی دنیای سرشار از خلاقیت را به روی شما می‌گشاید. هر تصویر دیجیتال با یک سیگنال الکترونیکی آغاز می‌شود که بر اثر نور پدید آمده است و به‌صورت یک «کد دوتایی» ثبت می‌شود. همین کد دوتایی است که رنگ‌ها، درخشندگی و غلظت رنگ را مشخص می‌کند. روشی که شما برای کار کردن با این کدها انتخاب می‌کنید می‌تواند دنیای عکاسی دیجیتال را برایتان هیجان‌انگیز و پر از خلاقیت کند.
هر تصویر دیجیتال ظرفیت بسیاری برای ساخت و پرداخت بعد از عکاسی را با خود دارد. بهره‌گیری از این ظرفیت با مشاهده و مطالعه نور آغاز می‌شود و با مهارت شما در پرداخت تصویر است که می‌توانید به حداکثر این ظرفیت نهفته در تصویر دیجیتال دست پیدا کنید. فرمت «RAW» یکی از ابزارهایی‌ست که امکان دست‌یابی به بیشترین طیف رنگی و نوری را ایجاد می‌کند و قدرت ویرایش تصویر را به حداعلا می‌رساند.
شما در عکاسی از مناظری که در سفر با آن‌ها مواجه می‌شوید ممکن است با مسئله یا مشکلی مانند مناسب نبودن نور در آن لحظه مواجه شوید. این مسئله می‌تواند شما را در خصوص کنتراست تصویر و یا کیفیت رنگی نگران کند. درحالی‌که اگر از امکاناتی که تصویر دیجیتال در اختیار شما می‌گذارد آگاه باشید می‌توانید در حین عکاسی و با در نظر داشتن اینکه در ویرایش عکس از چه ترفندهایی می‌توان استفاده کرد شرایط عکاسی را به‌گونه‌ای پیش ببرید که در نهایت به آنچه مطلوب شماست دست پیدا کنید.
یکی از امکاناتی که تحت عنوان (Live view mode) می‌شناسیم برای شما این شرایط را فراهم می‌کند که بتوانید قبل از ترک محل عکاسی کیفیت عکس‌تان را بسنجید و حتی نسخه «سیاه‌وسفید» تصویر را نیز ببینید (تصویر ۱ و ۲). همچنین ثبت تصویر با فرمت «RAW» امکانات فراوانی برای تصحیح رنگ فراهم می‌کند. تصاویر شماره ۳ و ۴ را نگاه کنید. تصویر ۳ به لحاظ کیفیت نور و رنگ شاید مطلوب باشد اما باز هم می‌تواند به کیفیت بهتر ارتقا یابد. در تصویر ۴ کنتراست تصویر را بیشتر کرده‌ایم و خلوص رنگی را افزایش داده‌ایم.
فرمت «JPEG» برای کسانی که امکان کار بیشتری روی عکس‌ها ندارند مناسب است. اما دوربین‌های D-SLRs هم‌زمان با JPEG امکان عکاسی RAW را فراهم می‌کنند. گرچه عکاسی با فرمت RAW حجم زیادی از حافظه دوربین را اشغال می‌کند اما هیچ اطلاعاتی از فایل تصویر حذف نمی‌شود. نکته مثبت دیگر فرمت JPEG این است که در هر ابزاری و تقریباً در هر کامپیوتر در دسترس امکان دیده شدن و اصلاح را دارد. درحالی‌که فرمت RAW را می‌توان بر هر وسیله رایانه‌ای دید و بازیابی کرد (تصویر ۵ و ۶). در تصویر ۵ رنگ‌ها بسیار کم مایه هستند. اما به کمک تصحیح رنگ، کنتراست آسمان و صخره‌ها و غلظت رنگی علف‌های پایین تصویر را افزایش داده‌ایم.

 


رنگ‌ها
رنگ در عکاسی چیزی فراتر از فام رنگی است. رنگ‌های عکس‌هایی که در سفر می‌گیرید حالت نور (mood) لحظه عکاسی را نیز بازگو می‌کند. در هوای ابری یا آفتابی در ساعات اولیه صبح یا میان روز کیفیت و حتی نوع رنگ‌ها بسیار متفاوت هستند.
رنگ‌ها وقتی در کنار یکدیگر قرار گیرند، هم دیگر را تعریف می‌کنند و نحوه مجاورت یا هم‌نشینی آن‌ها یا هم به اندازه زاویه دید کنتراست تصور و نورسنجی اهمیت دارد.
کیفیت رنگ‌ها را می‌توان هم هنگام عکاسی و هم بعد از آن به کمک نرم‌افزار تغییر داد و بهبود بخشید.



نورسنجی نقطه‌ای (Spot metering)
در نورسنجی نقطه‌ای ۲ الی ۵ درصد از مرکز تصویر خوانده می‌شود. این ویژگی مانند این است که مرکز تصویر را با یک قلم‌موی ظریف با نورهای صحنه رنگ‌آمیزی کنید. مرکز نورسنجی را روی هر نقطه دلخواه از منظره مورد نظر قرار دهید و دکمه AEL را فشار دهید. سپس منظره را به شکل دلخواه قاب‌بندی کنید (ترکیب‌بندی). این به این معنی خواهد بود که نورسنجی مناسب برای آن نقطه برای آن فام رنگی تنظیم شده است. به‌این‌ترتیب ممکن است رنگ‌های درخشان کمی تاریک‌تر و کمی غلیظ‌تر شوند. همچنین این اطمینان را به شما می‌دهد که هیچ نقطه‌ای (Lover exposed) نخواهد شد و یا به عبارتی بیش‌ازحد نور نخواهد دید.
استفاده نابه‌جا از نورسنجی نقطه‌ای می‌تواند باعث شود که برخی قسمت‌های تصویر در تاریکی فرو رود؛ به‌ویژه در عکس‌هایی که فضاهای نزدیک به هم به لحاظ درجه تاریک‌روشنی اختلاف زیادی با یکدیگر دارند. در این شرایط دو راهکار وجود دارد. راه اول اینکه به کمک نورسنجی نقطه‌ای نور منطقه مورد نظر خود را بسنجید و سپس یک درجه نورسنجی را بیشتر کنید. برای این کار می‌توانید یک درجه سرعت را کمتر و یا دیافراگم را بازتر کنید. تصمیم دراین‌باره به نوع سوژه مورد نظر بستگی دارد. با این کار از خاکستری شدن قسمت‌های سفید تصویر جلوگیری می‌کنید.
راه دوم این است که برای روشن شدن قسمت‌های تاریک تصویر، هم‌زمان از فلش استفاده کنید. شدت نور فلش نیز به فاصله شما از سوژه و تفاوت درجه میان تاریک و روشنی تصویر بستگی دارد.
۱۵۸۴
کلیدواژه (keyword): رشد آموزش هنر،مقاله عکاسی،نورسنجی دیجیتالی،اصول عکاسی،لوازم مورد نیاز عکاسی،بهبود کیفیت رنگ‌ ها،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید