عکس رهبر جدید

دیدار با جلیل رسولی به شرط عدم مصاحبه

  فایلهای مرتبط
دیدار با جلیل رسولی به شرط عدم مصاحبه
بدون اشاره و فقط همراه با هنرمندی دیگر به نام کامران کوهستانی و دست نوشته‌ای برای ثبت دیدار!

جلیل رسولی خوشنویس و هنرمند نقاشی‌خط کار معاصر با پویایی و سخت‌کوشی همچنان در پای بوم‌های بزرگ و کاغذهای ۷۰×۱۰۰ روزگار می‌گذراند. او در هفتادودوسالگی، با نرمی و صافی، جوهره اعتقادی خود را بر این دو عرصه هنری و همیشگی‌اش نقش می‌زند. همچنین است که مدد از نام علی (ع) و دل‌بستگی او به آموزه‌های دینی و به‌ویژه توکل در آثارش طنین‌انداز است. ازاین‌رو است که او همواره قدر این رشته اتصال به آن مبدأ معنوی را می‌داند و آن را برای خود محفوظ داشته و پاس آن را با خلق نکو و نرم‌خویی در مصاحبت با دوستان به‌خوبی ادا می‌کند. بی‌تردید گام‌زدن عاشقانه استاد رسولی تاکنون به خاطر همین دل‌بستگی و لطف و عنایت الهی بوده است. جلیل با کوله‌باری از تجربه‌های هنری متنوع و متفاوت همچنان فعال و پرشور به کاویدن در فضاهای خوشنویسانه مشغول است. همین حسّ جویندگی و پویندگی و یادآوری دشواری‌های راه است که یک‌باره بر زبانش جاری می‌شود که «آقا: خط خیلی سخت است!» و او راست می‌گوید، زیرا این سخن را پس از نیم‌قرن تجربه زیبایی‌شناختی بیان می‌کند. راز استمرار بی‌امان، یا به‌عبارتی دوام‌آوردن استاد رسولی در مسیرهای صعب‌العبور خوشنویسی و نقاشی‌خط همانا صداقت، صافی‌درون، دوری از حاشیه‌های کسل‌کننده و عشق‌ورزی به مخاطبان بوده است. او از دیدگاه‌ها و حتی کلام مخاطبان تابلوهایش نیز درس می‌گیرد و آن‌ها را به فرصتی برای مبرّاکردن کارهایش از هرگونه نقص و خطای هرچند کوچک، تبدیل می‌کند.

استاد رسولی پنج دوره است که در بالاترین رخداد خوشنویسی جهان به‌عنوان داور نهایی خط نستعلیق حضور دارد. مسابقات خوشنویسی اِرسیکا در ترکیه بزرگ‌ترین جشنواره جهان اسلام است که حضور منحصربه‌فرد جلیل در آن، در کنار استادان طراز اول خط از آسیا و آفریقا، بی‌تردید افتخاری برای هنر کشور ماست.

هر کسی می‌تواند خط و نوشته‌های فاخر جلیل رسولی را روی اسکناس‌های پول، تمبرهای پست، ضریح حضرت معصومه سلام‌اله علیها، موزه‌های مختلف مثل موزه شهدا و گوشه و کنار شهر به تماشا بنشیند و از این طریق ذوق زیبایی‌شناختی خود را تلطیف سازد. همین نشانه‌ها او را به هنرمندی مردمی و پرآوازه تبدیل کرده است. بااین‌حال جلیل در نوجویی فضاهای خط، همان جلیل پنجاه سال پیش است. صادق بودن او به طولانی ماندن او نیز انجامیده و در چشم اهل خط همیشــه از احترام و اعتبار خاص برخوردار بوده و هسـت. در جمع بزرگ خوشنویسان و هنرمندان نقاشــی‌خط، جلیل رسولی به لطف الهی از چهره‌های کم‌نظیر است.

بااین‌حال او از بیان مطالب درباره خودش گریزان است. و اینکه گفت مصاحبه نمی‌کنم ناشی از همین روحیه کارکردن و دل‌سپردن است. او فقط از خداوند می‌خواهد، تا زمانی که توانایی و معرفت نگارش را برای او تقدیر کرده است، او را موفق بدارد تا همچنان زیبا و خوش‌آهنگ و قوی و مجذوب‌کننده بنویسید. و البته این آرزوی شمار زیادی از اهل‌قلم نیز هست. ما برای استاد اجابت این دعا را از خداوند بزرگ خواهانیم.

این گزارش «به‌شرط عدم مصاحبه» را به دبیران هنر یعنی پویندگان اصلی کاردان هنر و هنرمندسازان کشور تقدیم می‌کنیم که پیش روی آن‌ها ستاره راهنمایی مانند سلوک بلندهمتانه جلیل رسولی به‌خوبی نمایان شود. به‌طور حتم آرزوها وقتی دست‌یافتنی می‌شوند که دبیران خوب هنر به مصداق «ره چنان رو که رهروان رفتند» کارنامه تلاش مجاهدان عرصه هنر را به‌خوبی کاویده باشند و آن‌ها را برای دانش آموزان به بهترین شکل تبیین کنند. جلیل گرچه مصاحبه نکرد ولی عکاس علاقه‌مند ما با چند عکسی که از او و آثارش گرفت، استاد را در قاب دوربینش ماندگار کرد. تا دیدار دوباره و این بار به‌شرط مصاحبه، برای استاد جلیل رسولی توفیق روزافزون آرزو داریم.


جلیل رسولی  
جلیل رسولی  

۱۶۱۰
کلیدواژه (keyword): گزارش
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید