عکس رهبر جدید

بهاری شدن و بهاری زیستن

  فایلهای مرتبط
بهاری شدن و بهاری زیستن
معروف است آلبرت اینشتین بزرگ‌ترین فیزیکدان جهان در قرن بیستم، در تبیین نظریه دکتر محمد حسابی به او گفته بود: «من شخصاً به نظریه ‌شما بسیار علاقه‌مند شدم، اما در کارتان یک اشکال وجود دارد؛ تئوری شما زیبا و یا به‌اصطلاح متقارن (سیمتریک) نیست. من عقیده دارم چیزی که زیبا نیست، قابل‌دفاع هم نیست». (ص 87 کتاب مرد نخستین، سوره مهر چاپ چهاردهم- محمود اکبرزاده). دکتر حسابی بعد از تلاش فراوان حاصل کار خود را باز نزد اینشتین آورد و این بار وی پس از بررسی به او گفته بود «حالا نظریه شما علاوه بر دقیق و صحیح بودن، متقارن هم هست. به شما تبریک می‌گویم، کار شما کار جدیدی است. به همین دلیل توصیه‌ای دوستانه دارم و آن اینکه به‌هیچ‌وجه سعی نکنید تحت تأثیر کار من باشید و دنبال تئوری من بروید. باید کاری را در زمینه تئوری خودتان دنبال کنید. مسئله دیگری که باید به شما یادآور شوم این است که هرگز نگرانی این را نداشته باشید که نظریه شما در طول زندگی‌تان نتیجه می‌دهد یا نه. بسیاری از اکتشافات و اختراعات، سال‌ها پس از زندگی نظریه‌پرداز به نتیجه می‌رسد». (همان).

این نکته از زبان یک عالم بزرگ در دانش نظری، اول گویای نقش زیبایی حتی در نظریه‌پردازی و دوم نقش زمان و دل دادن و زود به نتیجه نرسیدن را به‌خوبی نمایان می‌کند. داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود زیرا معلم برجسته «هنر آب‌رنگ» با لحن مهربانامه خود به هنرجویانش می‌گوید: «بچه‌ها گاهی هنرمندان موقع نقاشی با مشکل مواجه می‌شوند. نقاشی همیشه آن‌گونه که ما تصور می‌کنیم پیش نمی‌رود، توجه داشته باشیم که مهم نیست ما چگونه برنامه‌ریزی کرده یا آماده شده‌ایم. قبل از رها کردن کار حتی در کمال ناامیدی نیز به نقاشی ادامه دهید. ممکن است ادامه کار علی‌رغم مشکلات، به‌صورتی غیرقابل‌پیش‌بینی منجر به بروز معناهایی جدید و شگفتی‌آفرین در نقاشی شود». (ص 103 هیثر اسمیت جونز). این توصیه ساده و روشن این معلم هنر همان توجه دادن به زندگی نیز هست زیرا زندگی همیشه آن‌گونه که ما تصور می‌کنیم پیش نمی‌رود. اما این ذهن‌های آماده و دل‌های مشتاق دانش‌آموزان برای درس هنر است که سرمایه اصلی برای هر پویش هنری در کلاس را فراهم می‌کند. برای ما که دل‌هایمان سرشار از عشق و شوق به محبوب است هنر بهترین محمل برای بیان احساسات و عواطف و تهییج روح و روان است. بهترین تهییج و انگیزه‌بخشی آن است که چشمه از درون آدمی جاری و ساری شود و روح او را شاداب و خرسند سازد. پنجره هنر در زندگی، روزنه‌ای برای زیبا دیدن و دیدن زیبایی‌هاست. شاید امروز که این فرصت نصیب من و توست بهترین لحظه‌ها را بتوانیم با قلم‌موی خیال و نقش بر بوم مهربانی رقم زنیم. و آن انبساط خاطر را ارزانی خود و هم‌قلمان و همکاران و دانش‌آموزان کنیم.

دوست داشتن دانش‌آموزان و مهرورزی به هنر، دو بال و به‌عبارتی دو شهبال دبیر هنر برای پرواز در سپهر کلاس است. بدانیم و بخوانیم که عشق مرکب حرکت و نه مقصد حرکت است و این نیروی پیش‌راننده به جلو از شاه‌فنر قلب سلیم و عزم جزم انرژی می‌گیرد. در آیینه هنر الهی مبدأ و مقصد همان تجلی ذره‌ای از جمال خداوند است. بی‌گفت‌وگو باید تأکید کرد که خالی بودن از عشق به مبدأ، هنر را بی‌مایه و بی‌جان می‌کند. وقتی‌که در کشاکش لحظه‌های هنرآفرینی، هنرمند درمانده خود را تنها می‌بیند این همان دست خوش نشان خداوند است که او را از بی‌راهی و گم‌راهی نجات می‌بخشد و راه را بر او نمایان سازد.

شاعر می‌گوید: کسی آمد و شعری در گوشم زمزمه کرد و رفت و خوشنویسی می‌گوید: این من نبودم که نوشتم؛ دستی دستانم را ستاند و نگاشت. روایت نقاش و طراح و نوازنده و داستان‌نویس و ... نیز جدای از این فرایند نیست.

لذت بردن از هنر الزاماً کار هنرمند نیست بلکه اگر من و تو به‌عنوان دبیر هنر، این عشق‌ورزی را به شاگردانمان ارزانی کنیم تا از زیبایی‌ها بیشتر لذت ببرند و بیشتر حساسیت نشان بدهند، برای خوب بودن خانواده و مدرسه و جامعه گامی به پیش نهاده‌ایم؛ و این رسالت معلم باوفای هنر است که لحظه‌ای از دانش‌آموزش غفلت نمی‌کند.

سرمستانه باید گفت که دبیران هنر در این راه از بذل هرگونه فداکاری دریغ ندارند و این تلاش‌های انرژی‌بخش آن‌چنان برای دانش‌آموزان مدرسه روح‌بخش و انبساط‌آفرین است که با هیچ زبانی قابل‌توصیف نیست:

ما به جای خود؛ که خورشید جهان‌افروز هم

مشق نورانی‌شدن در این دبستان می‌کند

آغاز سال نو، آغاز ایده‌ها و دریافت‌های نو نیز هست. عید درون و حلول بهار، نوید جوشش و کوشش مضاعف است. خشنودیم که با فرا رسیدن سال نو، باز در کنار هم هستیم. اما از خاطر نبریم که غارتگر روزگار سالی از عمر را ما را ستاند و به تاراج برد. رمز مانایی، استفاده از لحظه‌ها و ثانیه‌ها و غلبه بر دشواری‌ها و اندیشیدن به زیبایی‌های هدف است. راه طولانی و جاده در سفر است اما عشق و ایمان پیشوا و پیشگام راه است و در این میانه معلم پویای هنر بزرگ‌ترین سرمایه آموزش‌وپرورش در کنار سایر همکاران است. عید راستین تحول دل‌ها و پویایی هنرها بر هنرمندان معلم و معلمان هنرمند مبارک و تهنیت باد.

شادی بهاری گوارای وجودتان و مستانگی هنری ارزانی قلم‌هایتان و شادابی دانش‌آموزان در سایه‌سار هنر، بهترین ارمغانتان باد.



۱۶۰۶
کلیدواژه (keyword): یادداشت سردبیر،بهاری شدن، بهاری زیستن،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید