عکس رهبر جدید

سه طرح برای دهه فجر

  فایلهای مرتبط
​ دوست خوبم سلام؛ همیشه یکی از دغدغه‌هایمان این است که چگونه مناسبتی ملی یا مذهبی را طوری طراحی و اجرا کنیم که فرایند آن برای دانش‌آموزان دوست‌داشتنی باشد. در این شماره، به بهانه نزدیک شدن به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سه طرح پیشنهادی برای دهه فجر آورده و در آن‌ها سعی کرده‌ایم در عین توجه به حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی، به نشاط و پویایی دانش‌آموزان هم توجه کنیم.

طرح اول یک جشن متمرکز برای روز 22 بهمن است که همه دانشآموزان همزمان در آن حضور دارند. مخاطب آن دانشآموزان دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه هستند و میتوانیم آن را در نمازخانه یا سالن اجتماعات مدرسه برگزار کنیم.

طرح دوم مجموعه فعالیتهای ایستگاهی و غیرمتمرکز برای طول دهه فجر است. این برنامه به صورتی طراحی شده است که دانشآموزان میتوانند در طول ده روز، به انتخاب خود در هر زمان و هر قسمتی از آن که دوست دارند حاضر شوند. مخاطب این برنامه هم دانشآموزان دوره دوم ابتدایی و دوره اول متوسطه و هم دانشآموزان دوره دوم متوسطه هستند و برای برگزاری آن به فضاهای متنوعی نیاز داریم.

طرح سوم یک میزگرد درباره «جوانان و گفتمان انقلاب اسلامی ایران» است. مخاطب آن دانشآموزان دوره دوم متوسطه هستند و محل برگزاری آن سالن اجتماعات است.

درباره همه بخشهای هر سه برنامه یک توجه ضروری وجود دارد: از آنجا که بیشتر بخشهای برنامهها با مشارکت دانشآموزان اجرا میشود و مربی پرورشی تنها یک تسهیلگر است، همه دانشآموزان باید سهم مساوی در شرکت کردن داشته باشند. به این منظور، مربی پرورشی باید یک ماه قبل از اجرای برنامهها، با اطلاع دادن به همه دانشآموزان، شرایطی فراهم کند که همه آنها در فضای برابر، بخشی را که دوست دارند انتخاب کنند.

شما هم پیشنهادهای خود را برای ما بفرستید.

راه ارتباطی:  bm.teacher1984@gmail.com

 

 

خیر مقدم مجرى و اعلام برنامه

مجری میتواند از دانشآموزان یا معلمان یا اولیا باشد. او باید متنهای خود را از قبل آماده کند و آنها را چند بار بخواند تا با تسلط کامل برنامهها را اجرا کند. همچنین، مجری بین هر برنامه روی سن میآید، از اجراکننده قبلی تشکر و برنامه بعدی را معرفی میکند.

 

سرود

سرود میتواند سرود جمعی مدرسه باشد که همه حاضران در آن شرکت میکنند یا سرودی باشد که گروه سرود مدرسه آن را اجرا میکند. به همراه سرود میتوان آهنگ آن را هم پخش کرد.

 

خاطره

بخش خاطره بیان بهترین خاطره انقلاب از زبان پدربزرگها مادربزرگهای دانشآموزان است.

برای این کار لازم است یک ماه قبل از جشن، بچهها به دیدار پدربزرگها و مادربزرگهایشان بروند و موضوع را با آنها مطرح و خاطره را یادداشت کنند و در کلاس فارسی بخوانند. خاطرهای که با رأی بچهها و معلم انتخاب میشود، در جشن خوانده میشود. خود پدربزرگها یا مادربزرگها هم میتوانند در جشن حاضر شوند و خاطره را تعریف کنند.

 

بیان رسالت دانشآموزان در حفظ دستاوردهاى انقلاب اسلامى ایران

این بخش به دو صورت اجرا میشود:

1. تبریک مدیر مدرسه و بیان رسالت دانشآموزان به مدت سه دقیقه

2. نوشتن انشا توسط دانشآموزان با این موضوع و خواندن انشای منتخب

 

دکلمه

خواندن یک شعر یا دکلمه درباره انقلاب اسلامی ایران. این شعر یا  دکلمه میتواند  از  بین سرودههای دانشآموزان یا معلمان انتخاب شود و همراه با خواندن آن یک ملودی ملایم پخش شود.

 

میانپرده

میانپرده میتواند یکی از موارد زیر باشد:

1. پخش یک کلیپ از صحنههای انقلاب اسلامی ایران که ساخته دانشآموزان است.

2. یک نمایش با عروسک دستکشی یا خیمه شببازی یا  تئاتر با موضوع وابستگی شاه به بیگانگان و سپردن اداره امور کشور به آنها. برای ساختن عروسک میتوان عکس شاه و کارتر را روی مقوا چاپ کرد و آن را روی چوب چسباند و جلو صورت گرفت و نمایش را اجرا کرد. یا میتوان عکس را روی یک دستکش چسباند تا اجراکننده بتواند از دستهایش هم استفاده کند.

 

تردستى

تردستی شامل اجرای هنری و تقلید صداست. معمولاً در هر مدرسه تعدادی از دانشآموزان تردستیهای جالبی بلدند. میتوان از قبل در این باره با آنها صحبت کرد و تعدادی از این کارها را در جشن اجرا کرد. مربی پرورشی باید مسئولیت اجرا را به عهده بگیرد تا کار فاخری ارائه شود و دانشآموزان را توجیه کند که روی صحنه همان چیزی را اجرا کنند که از قبل تمرین کردهاند. نیاز نیست موضوع تردستی با ایام دهه فجر مرتبط باشد. همین که چاشنی سرگرمی را داشته باشد کافی است.

 

مسابقههاى ایستگاهى

مسابقهها میتوانند در اطراف سالن برگزار شوند تا هر دانشآموز مسابقهای را که تمایل دارد انتخاب کند.

 

نقاشى انقلاب

روی یکی از دیوارهای سالن کاغذهای بزرگ چسبانده شود و بچهها نقاشیهای جمعی یا فردی روی آن بکشند.

 

پرسیدن سؤال

سؤالهای کوتاه پاسخ و متناسب با رده سنی دانشآموزان از آنها پرسیده شود: برای مثال:

شعار جاودان انقلاب اسلامی ایران چه بود؟ الله اکبر

رمز پیروزی مردم ایران در انقلاب اسلامی چه بود؟ وحدت کلمه

 

پایان برنامه

مجری پایان برنامه را اعلام و از حاضران تشکر کند.

 

 

مسابقههاى پرتابى و حرکتى

 دارت: روی یک مقوای بزرگ یک صفحه دارت بکشید و روی خطوط امتیاز آن کلماتی چون ظلم، استکبار، وابستگی، استثمار، جهل، نادانی، زور، استبداد و سلطهطلبی را بنویسید. دانشآموزان مقابل آن بایستند و وسیلهای را که قابلیت فرو رفتن در مقوا داشته باشد، به این کلمات پرتاب کنند.

 

 تیروکمان: پرچم رژیم غاصب صهیونیستی را درست کنید و یک آهنگ فلسطینی پخش کنید. بچهها تیروکمان درست کنند و با آن به پرچم رژیم غاصب صهیونیستی سنگ بزنند.

 

 ضربه به عموسام: روی پرده تصویر کاریکاتور «عموسام» را بکشید و پرده را با دو حلقه فلزی به یک چوب لباس متصل کنید. پرده را طوری به رگال لباس متصل کنید که بتوان آن را در طول رگال حرکت داد و به عقب و جلو برد. برای عقب و جلو بردن پرده، یک سمت آن یک سوراخ ایجاد کنید و به آن یک بند دو متری متصل کنید. مسابقه به این صورت است هر کدام از بچهها وسیلهای در دست میگیرد، مقابل پرده میایستند و آن را به سمت «عموسام» پرت میکند. این وسیله میتواند دمپایی پاره یا یک توپ ماهوتی باشد. یک نفر از بچهها هم کنار پرده میایستد و بند را در دست میگیرد. او موظف است بند را بکشد و نگذارد دمپایی یا توپ به پرده بخورد.

 

 دومینو: ساخت پرچم جمهوری اسلامی ایران

 

 اریگامی: ساخت لاله سرخ

 

اجراى پانتومیم و نمایش

 پانتومیم با موضوع شعارهای انقلاب اسلامی. برای مثال، در طلوع آزادی جای شهدا خالی. خمینی خمینی قلب ما باند فرودگاه توست. نصر من الله و فتح قریب مرگ بر این سلطنت پرفریب. مرگ بر شاه درود بر خمینی.

 پانتومیم با موضوع شب حکومت نظامی

 بچهها از قبل خاطرههای مردم و اتفاقات واقعی را از روزنامههای آن زمان مطالعه و انتخاب کنند و با پانتومیم نمایش دهند.

 

طرح دوم: فعالیتهاى ایستگاهى براى دهه فجر

به جز جشن متمرکز، میتوان در طول ده روز دهه فجر برنامههای متنوعی در مدرسه برگزار کرد. این برنامهها میتواند بخشی از پیشنهادهای زیر یا همه آنها باشد. برای هر کدام از این برنامهها میتوان یک ایستگاه درست کرد و بالای آن نام ایستگاه را روی یک مقوا نوشت. برای اینکه مشارکت دانشآموزان در این برنامه زیاد شود و برنامه باکیفیتی برگزار شود، لازم است از یک ماه قبل بچهها در جریان برنامه قرار بگیرند و برای مطالعه و برنامهریزی و اجرا زمان کافی داشته باشند.

1. نمایشگاه کتاب به مناسبت دهه فجر؛

2. بیان خاطرات واقعی انقلاب از زبان معلمان بزرگتر مدرسه یا والدین بچهها؛

3. «نقاشی انقلاب» روی یکی از دیوارهای مدرسه؛

4. شعارخوانی و شعرخوانی دسته جمعی انقلاب؛

5. نمایشگاه روزنامههای انقلاب: جمعآوری بریده روزنامهها و نصب آنها در بخشی از راهروی مدرسه.

6. مسابقه: برگزاری مسابقههایی که به آنها اشاره شد به این صورت همه بچهها فرصت دارند در تمام مسابقهها شرکت کنند؛

7. شب شعر انقلاب: خواندن شعرهای انقلاب اسلامی؛

8. تردستی؛

9. فیلمهای با موضوع انقلاب اسلامی: نوشتن گفتوگوهای ماندگار فیلمها روی دیوار و تحلیل فیلمها؛

10. شخصیتهای انقلاب اسلامی: خاطرهها و تصویرها و شیوه زندگی شخصیتهای اثرگذار در انقلاب اسلامی به تصویر کشیده شود؛

11. ترورهای پس از انقلاب اسلامی: نمایش چهره شخصیتهایی که در جریان انقلاب اسلامی ترور شدند و بیان علت ترور آنها؛

12. دشمنان انقلاب اسلامی: نمایش چهره دشمنان انقلاب اسلامی و نشان دادن ضربههایی که آنها به ایران وارد کردهاند؛

13. نمایشگاه نقش مساجد در پیروزی انقلاب؛

14. نمایشگاه شبهای انقلاب، روزهای انقلاب: نمایش اتفاقات روزهای انقلاب و شبهای انقلاب در قالب عکس و داستان.

 

 

 

طرح سوم: جوانان و گفتمان انقلاب اسلامى

برای مرتبط کردن دانشآموزان دوره دوم متوسطه با انقلاب اسلامی ایران میتوان برای آنها میزگرد تشکیل داد. این میزگرد دو بخش اصلی دارد: پاسخ به سؤالهای دانشآموزان درباره مسائل انقلاب اسلامی، و پژوهش دانشآموزان. درباره این مسائل ابتدا خلاصهای از فهرست برنامه ارائه میشود و سپس درباره دو بخش اصلی توضیحات لازم را مینویسیم.

فهرست برنامه:

1. تلاوت قرآن

2. سرود پرچم

3. خیرمقدم مجری و اعلام برنامه: مجری این برنامه باید فردی توانمند و باتجربه باشد.

4. ارائههای دانشآموزان

5. پاسخ به سؤالهای دانشآموزان توسط کارشناس

6. ارائههای دانشآموزان

7. پایان برنامه

 

پژوهشهاى دانشآموزى درباره مسائل انقلاب اسلامى و ارائه نتایج آن

مخاطب این بخش دانشآموزانی هستند که درباره مسائل انقلاب اسلامی پرسشهای گوناگونی دارند. این افراد باید از ابتدای دی ماه تا ابتدای بهمن یک مقاله درباره موضوع خود بنویسند و در برنامه میزگرد، در ده دقیقه، نتایج آن را ارائه دهند. برای افزایش کیفیت مقالهها میتوان یک تیم از معلمان و اولیای دانشآموزان تشکیل داد که از انتخاب موضوع تا نگارش مقاله تسهیلگر دانشآموزان باشند.

 

پاسخ به سؤالهاى دانشآموزان توسط کارشناس

برای این بخش یک کارشناس و تحلیلگر مسائل انقلابی و اجتماعی به مدرسه دعوت میشود و بچهها در یک میزگرد، سؤالهای خود را میپرسند. برای افزایش نظم و کیفیت برنامه لازم است دانشآموزان از یک هفته مانده به شروع برنامه، سؤالات را به مسئولان برگزاری جشن تحویل دهند و در روز اجرای مراسم مجری سؤالها را تکتک بخواند و پاسخشان را از کارشناس بخواهد. برای پویاتر شدن برنامه، مجری میتواند هر سؤال را داخل یک پاکت بگذارد و آن را برای قرائت به یک دانشآموز بدهد.

 

۶۶۸۲
کلیدواژه (keyword): دهه فجر،جوانان و گفتمان انقلاب اسلامی،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید