عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.

کلاس درس ریاضی

  فایلهای مرتبط
کلاس درس ریاضی
«مجله ریاضی برهان» در سال ۱۳۷۰ و در «انتشارات مدرسه» به‌صورت فصلنامه تولد یافت. پس از گذشت ۱۱ سال، چاپ آن را به دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سپردند تا سال ۱۳۹۴ که به ماهنامه تبدیل شد. در این میان، چند سالی آقای هوشنگ شرقی به‌عنوان مدیرداخلی مجله قبول زحمت فرمودند. از ابتدای امسال، مجله ریاضی برهان متوسطه ۲ مجدداً به شکل فصلنامه و در سه شماره ۸۰ صفحه‌ای چاپ و منتشر می‌شود و مسئولیت مدیریت داخلی آن به آقای میرشهرام صدر سپرده شده است که قبلاً نیز به مدت ۱۵ سال این زحمت را بر عهده داشتند. از آقای شرقی تشکر و قدردانی می‌کنم و از خداوند بصیر و علیم برای آقای صدر توفیق خدمت و موفقیت روزافزون خواستارم. دوستان عزیز و فهیم، در این سه شماره قصد دارم به بعضی از بدفهمی‌های متداول نسبت به مفاهیم ریاضی و در قالب «یک جلسه درس ریاضی» که به‌صورت واقعی برای خودم اتفاق افتاده است، بپردازم تا شاید نگاه شما به مطالب و مفاهیم ریاضی دقیق‌تر و شفاف‌تر شود و از این بدفهمی‌ها در امان بمانید!
وارد کلاس که شدم، پس از احوالپرسی مختصری با بچهها و حضور و غیاب، از بچهها پرسیدم: «کسی میدونه بین اتحاد و معادله چه فرقی هست؟» (این دانشآموزان در سالهای قبل اتحادها و معادلات را خوانده بودند).

از یکی از دانشآموزان که خط خیلی خوبی هم داشت، خواهش کردم پای تخته بیاید و پاسخهای بچهها را دستهبندی کند و روی تخته بنویسد. حاصل دستهبندی چنین شد:

1. عدهای از بچهها تفاوتی بین دو مفهوم معادله و اتحاد قائل نبودند و اظهار داشتند که اتحاد همان معادله است!

2. تعدادی از دانشآموزان میگفتند: آقا هر اتحادی معادله است ولی هر معادلهای لزوماً اتحاد نیست (بدون اینکه تعریفی برای این دو مفهوم ارائه دهند).

3. تعدادی از بچهها برعکس گروه دوم حکم میکردند که: آقا هر معادلهای اتحاد است!

4. در این میان تعداد اندکی از دانشآموزان کلاس تعریفهایی برای هر یک از این دو مفهوم بیان میکردند و هیچ مقایسهای بین آنها انجام نمیدادند.

از آنجا که تصمیم نداشتم هر یک از این دو مفهوم را تعریف کنم و مقایسه میان این دو را بهصورت مستقیم برای بچهها بازگو کنم، هیچیک از نظرات ارائه شده را تأیید یا رَد نکردم و این نظرات فقط روی تخته نوشته شده بود.

سپس از کلاس خواستم تا چهار نفر را بهعنوان نمایندگان این چهار نظر متفاوت معرفی کنند تا پای تخته بیایند و برای پاسخ خودشان دلیل بیاورند یا مثالی بزنند. بلافاصله بچهها چهار گروه شدند و شروع کردند به بحث با هم و تولید مثال برای نوشتن روی تخته کلاس.

پس از گذشت تقریباً نیم ساعت بحث و مناظره، و دلیلها و مثالهایی که هر گروه برای توجیه یا اثبات پاسخ خود میآوردند، از من خواستند بین آنها و نظراتشان قضاوت کنم. ولی من باز هم هیچ نظری یا مثالی را تأیید یا رَد نکردم. البته در این زمان تقریباً بچهها دو گروه شده بودند و هیچ فرد بلاتکلیف یا بیتفاوتی در کلاس وجود نداشت. این تقریباً همان هدف اصلی من از طرح این سؤال بود. (گروههای اول و سوم قانع شده بودند که پاسخ درستی به سؤال من ندادهاند).

بالاخره تصمیم گرفتم کمک کنم تا بچهها به این دو مفهوم دست پیدا کنند و خودشان آنها را بسازند. روی تخته نوشتم: (2B-2A) و 2(A+B) و (4-2x) و از بچهها خواستم تا بگویند هرکدام از اینها چیست. اکثر دانشآموزان پاسخ دادند که (2B-2A) «اتحاد مزدوج» و 2(A+B) «اتحاد اول» است! تعدادی از بچهها چون x را در عبارت (4-2x) دیده بودند گفتند: آقا سومی معادله است، اما عدهای هم گفتند: آقا اینها که شما روی تخته نوشتهاید، نه معادله هستند و نه اتحاد! اینها هرکدام چندجملهای هستند.

من نظرات این دانشآموزان را تأیید کردم و به کمک آنها برای بقیه کلاس توضیح دادم که اتحاد1 چیست و معادله چه مفهومی دارد و اینها چه تفاوتی با هم دارند. در پایان این جلسه، علاوه بر اینکه بچهها همگی به صورتی دقیق به تعریف این دو مفهوم دست یافتند، من هم توانستم بدفهمیهای آنها را کشف و تا حدی از ذهنشان پاک کنم.

 

پینوشت

1. اتحاد یک تساوی بین دو عبارت جبری است که به ازای تمام مقادیر، برای متغیر یا متغیرهایش همواره برقرار است. اما معادله یک تساوی جبری است که به ازای بعضی از مقادیر برای متغیر یا متغیرهایش برقرار است. تساوی a2-b2= (a-b) (a+b) یک اتحاد جبری و تساوی 0=x2+x یک معادله جبری است. اولی برای هر a,bR برقرار است و دومی فقط به ازای 0=x یا 1- =x برقرار است.

 

 

۱۴۸۵
کلیدواژه (keyword): کلاس درس ریاضی،سرمقاله،
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید