عکس رهبر جدید

خدمت صالح / دکتر حیدر تورانی

  فایلهای مرتبط
خدمت صالح / دکتر حیدر تورانی
از مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ که در کشور روسیه برگزار شد، مدت زیادی نگذشته است و تقریباً همه شما و معلمان و دانش‌آموزان و والدین ایشان اغلب این مسابقات، به‌ویژه بازی‌های تیم فوتبال ایران، را به دقت تماشا کرده‌اید. لابد کریستین رونالدو، ستاره جام جهانی و قهرمان بلامنازع فوتبال جهان، را به خوبی به یاد دارید که چگونه در دام فوتبالیست‌های ایرانی گرفتار شده بود و بال‌بال می‌زد؛ به‌ویژه زمانی که بیرانوند، دروازه‌بان باغیرت ایران، راه توپ او را در پنالتی حاصل از ویدیوچک بست! که حتی مقام معظم رهبری دروازه‌بانی بیرانوند را غیرتمندانه توصیف کردند. بله، منظورم را به درستی فهمیدید که اگر تیم نباشیم، حتی اگر تک‌تک، ستاره‌های بزرگی هم باشیم، از ما کاری ساخته نیست. مثالی دیگر، ستاره جهانی تیم آرژانتین، لئونل مسی است. او نیز مانند رونالدو ناکام ماند و تیم‌های این هر دو، زودهنگام با جام جهانی خداحافظی کردند. برعکس فوتبال ایران، ژاپن، اروگوئه و کروواسی که ستاره جهانی هم نداشتند، قهرمانانه تاختند و طرفدارانشان را شادمان و راضی کردند.

حال چند نکته:

اول اینکه، لازمه موفقیت و اثربخش بودن، همدلی، همکاری و هماهنگی به سان یک تیم منسجم است. تیم فوتبال، رشتهای مانند دوومیدانی نیست که هرکس خودش به پایان خط برسد و برای خود هورا بکشد. در تیم فوتبال زدن گل پیروزیبخش در گرو رساندن درست توپ به عضوی است که وظیفه گل زدن برای او تعریف شده است. موقعی هم میشود توپ درست را به او رساند، که از دروازهبان گرفته تا بقیه، وظایفشان را درست انجام دهند. در تیم کوهنوردی نیز که هدف فتح قلههای بلند است، سرعت نفر اول را نفر آخر تعیین میکند. اینطور نیست که نفر اول به قله برسد و اجازه یابد سرود فتح بخواند. تیم زمانی پیروز است که نفر آخر هم به قله برسد. وقتی همه به نقطه پایان رسیدند سرود فتح طنینانداز میشود و پرچم تیم بر فراز قلههای فتح به اهتزاز در میآید.

دوم آنکه، همه تلاش، دقت و عشقمان را بهکار میبندیم تا گل پیروزی را بزنیم یا به قله برسیم. در این صورت، حتی اگر نتوانیم موفق شویم، طرفداران و منتظران ما از ما راضیاند؛ زیرا میدانند حداکثر تلاشمان را کردهایم و از هیچ کوششی برای پیروزی دریغ نورزیدهایم. شاهد این حکم را در مسابقههای تیم فوتبال ایران در جام جهانی با سه تیم بزرگ مراکش، اسپانیا و پرتغال مشاهده کردیم. در هر سه حال مردم قدرشناس، شادی کردند؛ وقتی پیروز شدیم، وقتی مساوی کردیم و حتی زمانی که باختیم. چرا؟

جوابش را خودتان بهتر میدانید. داشتن هدف، همت والا، همدلی و همکاری، از خودگذشتگی و ایثار.

سوم آنکه، رهبری عالم و آگاه و انگیزهبخش بسیار مهم و ضروری است. دیدید که سرمربی تیم چگونه با تعصب از استعدادها و ظرفیتها، تیم ساخت و همه را در رسیدن به هدف برانگیخت.

چهارم، برخورداری از طرفداران با شور و شوق و قدرشناس و مشوق است؛ آنانی که احساس مثبت و خوشی به اعضای تیم میبخشند. ما نیز برای قرار گرفتن در جایگاه رهبران اثربخش، باید یاد بگیریم که رهبرانی خردمند و شرافتمند باشیم. کارمان را خوب بلد باشیم و با کسانی که به نوعی بر سازمان ما اثر میگذارند یا از آن تأثیر میپذیرند ارتباط برقرار کنیم و با آنان تعامل مثبت داشته باشیم؛ به طوری که احساسات و خرد آنان را به عمل صالح و همیارانه برای سازمان تبدیل کنیم.

در آغاز سال تحصیلی، برای همه شما از خدای متعال توفیق خدمت صالح و رهبری اثربخش آرزو دارم.

۱۷۳۳
کلیدواژه (keyword): سرمقاله,دکتر حیدر تورانی,خدمت صالح,رشد مدیریت مدرسه,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید