عکس رهبر جدید

یادگیری در طبیعت

یادگیری در طبیعت
بررسی شرایط و راه کارهای تحقق یادگیری به کمک طراحی معماری، مبلمان و تزئینات,محمد تابش,کودک روستایی,کودک شهری,

محیط یادگیری در خدمت یادگیری محیطی

این هشتمین و آخرین مقاله از این مجموعه است که در آن به نقش یکی از قدرتمندترین عوامل و یا جنبه های یادگیری در معماری مدرسه اشاره میشود. و آن این است که محیط مدرسه ابزاری برای جنبه مهمی از یادگیری، که همان یادگیری محیطی است، میباشد. در این مقاله می بینیم که نوع مبلمان و طراحی معماری مدرسه، چگونه این ظرفیت را دارد که در جایگاه یک معلم ظاهر شود.

یادگیری محیطی، سهم بسیار زیادی در یادگیری انسان از بدو تولد تا لحظه آخر زندگیاش دارد. آنچه که انسان به طور طبیعی از محیط پیرامون خود میآموزد به اندازهای گسترده است که شاید بتوان گفت، آموخته های رسمی او در کلاسهای درس و کتابخانهها در مقابل آن بسیار ناچیز است؛ چرا که انسان به‌‌طور مداوم و بدون اینکه به آن فکر کند در حال آموختن دانش و مهارتهایی از محیط پیرامون خود است. به همین دلیل، در طراحی و یا بازسازی محیطهای یادگیری، توجه به این موضوع بسیار ضرورت دارد. در این شماره بررسی میکنیم که چگونه میتوان به کمک ویژگیهای یادگیری محیطی در طراحی محیط، ضمن توسعه مهارتهای دانشآموزان در زمینههای مختلف، به تقویت گرایش به طبیعت و همچنین بالا بردن روحیه مسئولیتپذیری و مقاومت آنها در برابر مشکلات کمک کرد و برای رسیدن به شاخصههای این رویکرد از چه الگوی مناسبی میتوان استفاده نمود.

 

کودک روستایی و کودک شهری

براساس برخی پژوهشها کودکان روسـتایی، روحـیه سختکوشـی و مسئولیتپذیری بالاتری نسبت به کودکان شهری دارند و لذا در مقابل مشکلات و ناملایمات مقاومت بیشتری از خود نشان میدهند. این پژوهشها نشان میدهد که بیشترین میزان هوش هیجانی در دانشآموزان دبستانی روستایی است. توانایی درک، توصیف، دریافت و کنترل هیجان و مواجهه با وقایع مثبت و یا منفی در زندگی و سازش بهتر با آنها، ویژگیهای یک انسان با برخورداری از هوش هیجانی بالا است. این ویژگیها به زندگی فرد نظم و ثبات میبخشد و سبب میشود وقایع منفی و ناخوشایند، تأثیر کمتری در زندگی او بگذارد. البته روستاهای فاقد تمکن اقتصادی ناشی از کمبود امـکانات و همچنین کاسـتیهای طبیعی همچون کمآبی، دارای عوامل مداخلهگری در نتیجه این تحقیقات هستند که پرداختن به آنها خارج از موضوع مورد بحث ماست.

در هر صورت، در محیط یک روستای زنده و مولد، نوعی از تجربه زندگی واقعی و طبیعی وجود دارد که کودکان شهری از آن فاصله دارند و با آن مواجه نمیشوند. دست و پنجه نرم کردن با دشواریهای روزمره در روستا، مشارکت در باغبانی و کشاورزی، همراهی در نگهداری و بهرهبرداری از حیوانات اهلی، مشارکت دائمی در مسئولیتهای خانوادگی و اجتماعی، همه و همه، ظرفیتها و موقعیتهایی هستند که باعث میشوند تا مهارتهای یک کودک در مقابله با ناملایمات بیشتر از مهارتهای یک کودک شهری، حتی برای همان محیط شهری، باشد.

پرداختن به همه جوانب موضوع در حوصله این مقاله کوتاه نیست، لذا ما تنها به موضوع الهام گرفتن از برخی فعالیتهای افراد و خصوصاً کودکان، در محیطی شبیه به یک روستا، برای آموزنده کردن محیطهای مدارس شهری میپردازیم. در این زمینه، ویژگیهایی همچون توجه به تعامل عمیق و گسترده با طبیعت، حضور عناصر پویای طبیعی واجد شرایط رشد و نمو و  همچنین ایجاد موقعیتهایی که مسئولیتآفرینی کند، بیشتر قابل بررسی هستند.

 

ایجاد فضایی برای کاشت سبزیجات

کاشت، داشت و برداشت گل و گیاه و سبزیجات، یکی از فعالیتهایی است که بهطور طبیعی در بیشتر روستاها شکل میگیرد و اگر در فضاهای مدرسه شهری، موقعیتهایی برای آن پیشبینی شود و در عین حال برنامه منسجمی برای مشارکت دانشآموزان و مسئولیت دادن به آنها در این موضوع امکان پیدا کند، موجب یادگیری پایدار از محیطی میشود که عناصر آن طبیعی هستند، رشد و نمو میکنند، مسئولیتآفرینی میکنند و در عین حال به تولید محصولات سالم و دسترنج خود دانشآموزان میانجامند.

 

نگهداری از حیوانات

یکی دیگر از فعالیتهایی که در فضاهای باز و نیمهباز مدرسه میتواند انجام گیرد، نگهداری از پرندگان و حیوانات اهلی است. از مرغ و خروس و اردک و بوقلمون گرفته تا حتی گوسفند و بز، توأم با توجه به تمهیدات بهداشتی و کمک گرفتن از یک کارشناس که به صورت هفتگی به مدرسه سر میزند. این کارشناس ضمن آموزش، بر فعالیت دانشآموزان و کنترل بهداشت محیط نظارت مینماید.

 

خاک بازی، ساخت خانه خشت و گلی و خاک شناسی

ماده بسیار ارزشمندی که میتواند بخشی از محیط مدرسه را واجد ویژگیهای آموزنده کند خاک (شن) است. خاک، از مهدکودک تا دبیرستان کاربرد دارد. از ساخت قلعه شنی و سفالگری توسط کودکان تا ساخت خانه خشت و گلی و بررسی ویژگیهای علمی خاک، در دانشآموزان سطوح بالاتر، میتواند خاک را به عنصری تبدیل کند که به یادگیری محیطی در محیط یادگیری بیانجامد. این اتفاق در محیطها و فضاهای باز به شکل بهتری امکانپذیر است. اما در فضاهای سرپوشیده نیز میتوان به آن پرداخت. در این رابطه، توجه به تمهیدات بهداشتی و ایمنی اهمیت فراوان دارد.

 

حضور عناصر آموزنده و زیبای طبیعی

یکی دیگر از مواردی که کودکان شهری از آن فاصله دارند، ارتباط با زیباییهای طبیعت و آموختن از آن است. استفاده از تنه درختان بهعنوان نیمکت در محیط باز و استفاده از سنگریزههای کف حیاط، که معمولاً راه رفتن روی آنها و به هم زدن آنها با پا، برای بچهها جذابیت زیادی دارد و یا قرار دادن سنگهای بزرگ و استفاده از صخرههای طبیعی با در نظر گرفتن ایمنی، همچنین طراحی آبنما یا یک سازه آبی شبیه سازه آسیاب آبی یا قنات، با قابلیتهای آموزشی در مفاهیم سیالات و بسیاری از ایدههای مشابه که بهطور معمول در محیطهای شهری به راحتی در دسترس نیستند، نقش آموزشی محیط را ارتقا میبخشند.

 

خلق موقعیت های مسئولیت آفرین

در هر محیط آموزشی، وجود فـضاهایی کـه بـتواند روحـیه مسئولیتپذیری و دیگر مهارتهای فردی و اجتماعی را افزایش دهد لازم است. ایجاد و تجهیز برخی فضاها که دانشآموزان در آن بتوانند آشپزی کنند و تهیه و پخت غذا را بیاموزند، هم جذاب است و هم آموزنده. همچنین امکان پخت نان که در محیطهای روستایی دیده میشود نیز جاذبههای خود را دارد. چه بهتر که این امکان با استفاده از اجاق خورشیدی در کنار یک تنور سنتی، شکل آموزندهتری به خود بگیرد.

در برخی مدارس، فضاهایی ایجاد کردهاند که در آنها دانشآموزان میتوانند به تهیه غذا، شستوشوی ظروف و البسه خود بپردازند.

وجود فضای پاکیزه و امکانات مناسب برای نظافت محیط، توسط خود دانشآموزان، نیز در همین راستا تأثیرگذار است.

 

کارگاه های هنری و بازارچه های خیریه

پیشبینی فضاهایی برای کارگاههای هنری مناسب، جهت تولید صنایع دستی توسط دانشآموزان و فراهم کردن زمینههای فروش محصولات آنها، نتایج مفیدی در پیخواهد داشت. چند سالی است که برخی از مدارس، با راهاندازی بازارچههای خیریه در محیط مدرسه، زمینهساز تجربههای بسیار مفید اجتماعی و اقتصادی آموزنده هستند. حال اگر محصولات عرضه شده در این بازارچهها از تولیدات خود دانشآموزان باشد، علاوه بر هویتبخشی و ایجاد تشخص بومی در فعالیت، زمینه کارآفرینی را نیز در دانشآموزان فعال در آن فراهم میسازد.

نگاه به شرایطی که وجود آنها به برتری سختکوشی و هوش هیجانی بالاتر در برخی از کودکان روستایی نسبت به کودکان شهری منجر میشود، میتواند ایدههای فراوانی برای تغییر در معماری محیط مدرسه تولید کند تا محیطهای یادگیری شهری را به ویژگیهای ارزشمند یادگیری محیطی در برخی روستاها در حد امکان مجهز نماید.

 

سخن آخر

هرچه قدرت یادگیری محیطی در محیطهای یادگیری فراتر رود، کالبد این محیطها بهتر میتواند نقش معلم سوم را پس از آموزگاران و همسالان ایفا نماید. دستیابی به این موضوع بیش از هر چیز نیازمند توجه به چنین رویکردی است. توجه به اینکه فضاهای مدارس میتوانند آموزنده باشند و تنها نقش یک سرپناه برای افراد را بازی نکنند ضروری است. اگر میدانیم که ما همیشه آگاهانه و یا ناخودآگاه در حال یادگیری محیطی هستیم، پس چرا محیط یادگیری را آموزنده طراحی و تزئین نکنیم؟ آیا میتوان علاوه بر کارکرد معمول هر یک از عناصر موجود در ساختمان و مبلمان محیط، کارکردهای آموزشی را نیز انتظار داشت؟ در ورودی آموزنده، آکواریوم آموزنده، دیوار آموزنده و بسیاری از عناصر دیگر محیط مدرسه را در نقش آموزنده دیگری هم دید؟ آیا مدرسه میتواند به یک اسباببازی آموزنده در مقیاس بزرگ تبدیل شود؟ آیا بازیهایی که بچهها در مدرسه انجام میدهند نمیتواند الگویی برای آموزندهتر کردن محیط شود؟ آیا از ترکیب تخصص معلمین دروس مختلف و طراحان مدارس، نمیتوان در این رابطه بهره گرفت؟ چگونه با طراحی چندحسّی محیط و درگیر کردن حواس گوناگون بچهها، ظرفیت یادگیری به کمک هوشهای چندگانه را بالا ببریم؟ و چگونه از ویژگیهای فوقالعاده ارزشمند فضای باز، خصوصاً فضای باز درآمیخته با طبیعت و عناصر طبیعی بهره ببریم؟ اینها بخشی از سؤالاتی است که در مطالب شمارههای پیشین این مجموعه مقالات، به آن پرداخته شد. در اینجا تقاضا داریم مدارسی که موفق به اجرای هر طرحی در راستای این رویکرد شدهاند با ارسال کلیات طرح خود همراه با تصاویر مرتبط با آن به رایانامه نشریه رشد معلم، در انتشار ایدهها و تجربیات خود به سایر مدارس نقشآفرینی نمایند.

با امید به اینکه مدارس ما روزبهروز در جهت تبدیل شدن به محیطهای یادگیری، با توجه به رویکرد یادگیری محیطی، حرکت کنند و فضاهایی سرشار از موقعیتهای آموزنده برای فرزندان این مرزوبوم فراهم سازند.

 

یادگیری در طبیعت  
یادگیری در طبیعت  
یادگیری در طبیعت  
یادگیری در طبیعت  
یادگیری در طبیعت  
یادگیری در طبیعت  
یادگیری در طبیعت  
یادگیری در طبیعت  
یادگیری در طبیعت  
۲۷۰۵
کلیدواژه (keyword): یادگیری در طبیعت,محمد تابش,طراحی معماری، مبلمان و تزئینات,
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید