عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و سند تحول بنیادین
گفت‌وگوی مجله «رشد فنی‌وحرفه‌ای» با مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای

«نگاه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به نظام آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش»، محور اصلی گفت‌وگویی است که فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای در شماره جدید خود با مهندس محمد شریف‌زاده، مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش انجام داده است.

مهندس شریف‌زاده در این گفت‌وگو ضمن پرداختن به جایگاه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در سند تحول بنیادین خاطرنشان کرده است:
«در سند ملی ما که برگرفته از نظام اعتقادی ماست به آنچه در آموزه‌های دینی برایمان اهمیت دارد توجه شده است. یکی از موضوعاتی که در آموزه‌های دینی ما به وفور یافت می‌شود، فرهنگ کار است که خوشبختانه در سند تحول بنیادین مورد توجه قرار گرفته است. حتی در کلاس ششم ابتدایی، درسی به نام کار و فناوری پیش‌بینی شده است که برگرفته از سند تحول بنیادین است. یعنی باید از همان دوره ابتدایی، که شخصیت کودک شکل می‌گیرد، او را با کار آشنا کنیم. همچنین در بند 24 گزاره‌های ارزشی نظام تعلیم‌وتربیت رسمی به روحیه کارآفرینی، کسب شایستگی‌های عام حرفه‌ای و مهارتی و هنری زمینه‌ساز کار مولد اشاره شده است.»
وی در ادامه گفته است: «دوساله بودن دوره تحصیلی هنرستان‌ها، نیاز هنرجویان را به‌طور کامل رفع نمی‌کند و مهم‌ترین تأثیر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و برنامه درسی ملی این است که نظام هنرستان سه سال پیش‌بینی شده است.»
مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در این گفت‌وگو این نوید را هم به هنرجویان داده است که آموزش‌هایی که از این به بعد می‌بینند، می‌تواند نیاز آن‌ها را در بازار کار رفع سازد.
مهندس شریف‌زاده همچنین اعلام کرده است: «امسال با حمایت وزیر، 20 درصد از بودجه عمرانی هر استان به تجهیزات هنرستان‌ها اختصاص یافته است.»
وی تأکید کرده است: «80 درصد شغل‌هایی که در کشور وجود دارد، برای دیپلم‌های هنرستانی است و این افق بازی است که در مقابل هنرستان‌های ما قرار دارد.»
متن کامل این گفت‌وگو را می‌توانید در فصل‌نامه رشد آموزش فنی‌وحرفه‌ای، شماره 28، پاییز 1391 پی‌گیری کنید.

تعداد بازدید : ۱,۶۶۱
کد خبر : ۹۵۶
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید