عکس رهبر جدید
۲۴ مهر ۱۳۹۱ ۰۸:۵۰
او هم یک هنرمند است
در «رشد آموزش پیش‌دبستانی»

اساس رشد کودک در هنر چیست؟ ارزشیابی کارهای هنری کودکان باید چگونه باشد؟ مربیان و والدین در برابر فعالیت‌های کودکان باید چگونه واکنش نشان دهند؟ اینها بخشی از سؤالاتی است که فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی در مقاله‌ای به آن‌ها پاسخ داده است.
محدثه تقی‌نژاد نویسنده مقاله در بخشی از آن آورده است: «اساس رشد کودک در هنر این است که به او فرصت اکتشاف داده شود و برای کشف تشویق شود. ممکن است آنچه کودک نقاشی می‌کند، شکل می‌دهد یا می‌سازد، برای دیگران قابل تشخیص نباشد یا طبق معیارهای بزرگ‌سالان «تمام شده» به نظر نیاید. در حقیقت کودک احتمالاً هیچ‌وقت به دنبال نتیجه «تمام شده» نبوده است اما بر آنچه ساخته، تمرکز کرده و از رضایتی که از توانایی انجام دادن آن کار به دست آورده، لذت برده است. آنچه برای کودک اهمیت دارد، روند کار است نه نتیجه نهایی آن.»
نویسنده در بخش دیگر مقاله با عنوان «ارزشیابی کارهای هنری کودکان» خاطرنشان می‌سازد: «اگر معلم یا والدین بیش از حد بر ستایش از کار کودک تأکید کنند و کودک هم فقط در طلب این تأیید و تشویق باشد، فرایند خلاقیت آسیب می‌بیند. ستایش و پاداشی که به سادگی به دست می‌آید، تلاشی اصیل و بدیع را خنثی می‌کند. در عین حال اگر، کار صادقانه دانش‌آموز تشویق نشود یا به آن پاداشی تعلق نگیرد، ممکن است او احساس یأس و ناامیدی کند و در جست‌وجوی راهی مطمئن برای طلب پاداش باشد.»
نویسنده در ادامه به راهکارهایی پیرامون نحوه برخورد با کارهای هنری کودکان پرداخته است.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره 16، پاییز 1391، منتشر شده است.
 

تعداد بازدید : ۱,۱۳۵
کد خبر : ۹۴۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید