عکس رهبر جدید
۲۸ تیر ۱۳۹۱ ۰۸:۴۹
مدرسه، جاده بی‌انتها
منبع: فصل‌نامه «رشد آموزش مشاور مدرسه»

فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه در شماره جدید خود گفت‌وگویی با آقای رامین لطافتی بریس مشاور و روان‌شناس مدارس آستارا با عنوان: «مدرسه، جاده بی‌‌‌انتها» انجام داده است که قابل تأمل است.
آقای لطافتی بریس کارشناس ارشد مشاوره خانواده در این گفت‌وگو ضمن بیان تفاوت‌های مشاوره در مدرسه با مشاوره در مراکز مشاوره می‌گوید: «از نظر ارتباط با مراجعان، مشاور در مراکز مشاوره منتظر مراجع است، یعنی افراد به اراده خود به متخصص مراجعه می‌کنند و از او یاری می‌طلبند. در این حالت، مشاور شاید نتواند با سایر نزدیکان مراجع و افراد مرتبط با مشکل او ارتباط برقرار کند، که این مسئله در بسیاری موارد می‌تواند به کندشدن روند درمان بینجامد. اما در مدرسه، مشاور منتظر مراجع نمی‌ماند، بلکه به شیوه‌های مختلفی افراد نیازمند به خدمات مشاوره‌ای را پیدا می‌کند. این کار می‌تواند به شکل‌های گوناگونی صورت گیرد: از طریق ارتباط با معلمان، مشاهده دانش‌آموزان، بررسی پرونده‌های تحصیلی و تربیتی و مشاوره‌ای آنان، حضور در کلاس‌های راهنمایی، کلاس‌های آموزش خانواده و... . ضمناً، نقش مشاور در مدرسه تنها نقش درمانی نیست، او علاوه بر ایفای نقش مشاوره‌ای و روان‌درمانی به دانش‌آموزان، برای «پیشگیری» و «رشد» نیز اهمیت خاصی قائل است؛ یعنی، با دانش‌آموزان سالم نیز از نظر روانی کار می‌کند، تا پیشگیری اولیه صورت گیرد یا بر ارتقا و رشد آن‌ها متمرکز شود. خلاصه، میدان کار و فعالیت در مدرسه برای مشاور خیلی وسیع است. فکر نمی‌کنم مشاور علاقه‌مند و متخصص در مدرسه وقتی برای سرخاراندن داشته باشد. البته به شرط اینکه سایر کارکنان مدرسه، به‌ویژه مدیریت مدرسه، به کار مشاور ایمان داشته باشند و امکانات اولیه را در اختیار او قرار دهند.»
وی می‌افزاید: «مشاور در مدرسه می‌تواند به راحتی با همه سیستم تربیتی از جمله والدین و معلمان ارتباط نزدیکی داشته باشد که این امر به بهبودی و رشد دانش‌آموزان سرعت می‌بخشد.»
آقای لطافتی در پاسخ به این سؤال که آیا مشاوره در مدرسه و مشاوره در مراکز مشاوره نقاط مشترکی هم دارند؟ می‌گوید:
«فرایند درمانی و مشاوره‌ای در این دو محیط تفاوتی با هم ندارند. در هر دو، مشاور از علم مشاوره و روان‌شناسی استفاده می‌کند. می‌توان گفت که مشاور هر چقدر بتواند فعالیت‌هایش را بر علم و اخلاق استوار کند، سرانجام کارش پیروزی و خرسندی بیشتر است. اما به‌طور کلی نقش مشاور در مراکز مشاوره بیشتر روان‌درمانگری است؛ در صورتی که مشاور در مدرسه بیشتر به راهنمایی (از جمله تحصیلی و شغلی) و مشاوره می‌پردازد.»
متن کامل این گفت‌وگو در فصل‌نامه رشد آموزش مشاور مدرسه، شماره 28، تابستان 1391 قابل مطالعه است.

تعداد بازدید : ۱,۱۷۸
کد خبر : ۸۳۸
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید