عکس رهبر جدید
۰
سبد خرید شما خالی است.
۲ خرداد ۱۳۹۱ ۰۸:۳۶
عزت‌نفس در کودکان
منبع: «رشد آموزش پیش‌دبستانی»

«عزت‌نفس در کودکان» عنوان مقاله‌ای است که در مجله رشد آموزش پیش‌دبستانی منتشر شده است. نویسنده در این مقاله به تعریف مفهوم عزت‌نفس، تفاوت آن با مفهوم اعتماد به نفس و چگونگی شکل‌گیری آن پرداخته است.
جمیله حدادزاده نویسنده این مقاله در ابتدای آن آورده است: «عزت‌نفس، سالم زره کودک در برابر سختی‌ها و مشکلات جهان است. به‌نظر می‌رسد کودکانی که احساس خوبی به خودشان دارند، راحت‌تر در برابر فشارهای منفی  مقاومت می‌کنند. آنها تمایل دارند که بخندند و آمادگی بیشتری برای لذت بردن از زندگی دارند. به‌طور کلی این کودکان واقع‌بین و خوش‌بین هستند. در مقابل می‌توانید کودکانی با عزت‌نفس پایین پیدا کنید که در مواجهه با مسائل مهم دچار اضطراب و ناامیدی هستند؛ کسانی که  احساس ضعف از خود نشان می‌دهند و به سختی راه‌حل برای مشکلات پیدا می‌کنند.»
نویسنده در تعریف مفهوم عزت‌نفس آورده است: «عزت‌نفس احساس و باوری درونی و پایدار نسبت به ارزش و توانایی‌های خود است که در ضمیر ناخودآگاه ما و در دوران کودکی شکل می‌گیرد و همه افراد درجه‌هایی متفاوت از عزت‌نفس دارند. اما در مقابل اعتماد به‌نفس یک باور و احساس نسبت به توانایی در انجام دادن برخی امور است. به این معنی که فرد دارای مهارت و یا دانش کافی در برخی امور است. اعتماد به نفس موضوعی سطحی و محدود است ولی عزت‌نفس عمقی، جامع و کامل است. عزت‌نفس به لحاظ داشتن اهمیت خاص در زندگی و در صورت رشد و تقویت، باعث اعتلای روح و دست‌یابی به سلامت روان و همچنین پیشرفت‌های اخلاقی، علمی و اجتماعی می‌شود و ضعف آن زمینه‌ساز بسیاری از مفاسد اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی خواهد شد.»
نقش والدین در پرورش عزت‌نفس در کودکان موضوعی است که در ادامه این مقاله به آن پرداخته شده است. متن کامل این مقاله در مجله رشد آموزش پیش‌دبستانی، شماره 14، فروردین 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۳۲۶
کد خبر : ۷۸۱
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید