عکس رهبر جدید
پنج پاسخ به پرسش‌های دانش‌آموزان درباره خداشناسی
در مجله «رشد آموزش معارف اسلامی»

از مهم‌ترین راه‌حل‌های پاسخ‌گویی به سؤالات دانش‌آموزان درباره خداوند و مقدم بر روش‌های عقلی- استدلالی، استفاده از راه‌حل‌های فطرت محور از طریق تذکر و یادآوری، توسعه توانایی ذهن از حصار تصور به گستره تعقل و استفاده از قدرت تخیل است. فاطمه سلگی، در مقاله‌ای در مجله رشد آموزش معارف اسلامی، به ارائه پنج راه‌حل در این‌باره پرداخته است.
در این مقاله آمده است: نظری اجمالی به نحوه پرسش دانش‌آموزان و هم‌چنین توضیحات آنها درباره اینکه آیا خدا هست و اگر هست نحوه بودنش چگونه است؟ روشن می‌سازد که تلاش فکری آنها در «تصور» منحصر و محدود شده است. در عکس‌العمل‌ و پاسخ به این سؤالات راه‌های مختلفی وجود دارد. از این میان، سهل‌ترین و نزدیک‌ترین راه، به‌کارگیری قدرت فطرت درونی خود آنهاست.
نویسنده در ادامه مقاله به یکی از راه‌حل‌ها اشاره کرده و آورده است: «از دانش‌آموزان بخواهید در یک آزمایش عملی برای مدتی کاملاً مراقب رفتار خود باشند و سعی کنند گناهی مرتکب نشوند، آنگاه باور و اعتقاد خود را به خدا با موقعیت خود، قبل از دوره ‌مراقبت مقایسه کنند. بهترین راه برای رسیدن به خداوندی که وجودش از هر چیزی روشن‌تر و حضورش برای هر شیء نزدیک‌تر است، همانا نشاندن غبار راه و گردگیری از «فاهمه» است. چون خفای خداوند از شدت ظهور او و دوری او از شدت نزدیکی اوست. اگر موجودی به قدری آشکار بود که حتی از فهم، فاهم و مفهوم، معلوم‌تر بود و به‌قدری نزدیک بود که از خود شیء به همان شی‌ء نزدیک‌تر بود، چنان ظهوری سبب بطون و خفا می‌گردد و چنین نزدیکی مایه دوری می‌شود...»
متن کامل این مقاله در مجله رشد آموزش معارف اسلامی، شماره 84، بهار 1391 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۱,۲۲۵
کد خبر : ۷۷۴
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید