عکس رهبر جدید
نقد کتاب‌های «راهنمای درس هنر» و «روش‌ها و فنون تدریس هنر»
در «رشد آموزش هنر»

کتاب‌های مرتبط با روش تدریس و هم‌چنین روش‌های یادگیری رشته‌های مختلف هنری به‌ویژه برای دانشجو معلمان از دغدغه‌های همیشگی متولیان آموزش مراکز آموزش عالی فرهنگیان بوده است. در کتاب «راهنمای درس هنر» مرتبط با آموزش مقطع ابتدایی (اول تا سوم) و «روش‌ها و فنون تدریس هنر» (مقطع راهنمایی تحصیلی) جزو آخرین قدم‌های آموزش و تدریس در زمینه هنر محسوب می‌شوند.
حمید قاسم‌زادگان در فصل‌نامه رشد آموزش هنر، طی مقاله‌ای با نگاهی کاربردی سعی بر نقد و تحلیل این کتاب‌ها با رویکرد توانمندسازی معلمان و دانشجویان در حوزه تدریس هنر داشته است.
در ابتدای این مقاله آمده است: «در تربیت معلم، در درس هنر برای آموزگاران و دبیران، اکثر اوقات شاهد این قضیه هستیم که به‌خصوص در مقطع ابتدایی، آموزگاران بی‌تجربه، بنا به اقتضاء، علاقه و آشنایی با هنر بیشتر مضامین جهت دروس هنری را معطوف به موضوعاتی چون نقاشی از یک موقعیت اجتماعی و... کرده‌اند. با فرض آن‌که در مدرسه و اجتماع دانش‌آموز با این موضوعات آشنا بوده و به راحتی از پس آن برمی‌آید، اما در بررسی نمونه‌های مختلف نگارنده شاهد عکس موضوع بوده و نگاه پرورشی موجود در موضوعات آموزگار مربوطه به دلیل سختی به تصویر کشیدن آن موضوع در نهایت نتیجه منفی داده است. با مرور سرفصل کتاب راهنمای درس هنر که از فصل دوم، صفحه 49 شروع می‌شود، در فعالیت‌های یادگیری به‌خصوص «نقاشی با موضوع آزاد» صفحه 90 هیچ اشاره‌ای به موضوعات اجتماعی و یا ایده‌های ماورایی نشده است.»
نویسنده در ادامه مقاله آورده است: «کتاب راهنمای درس هنر فقط پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی را دربرمی‌گیرد و تکلیف مراکز تربیت معلم و آموزش ضمن خدمت معلمان در زمینه بقیه پایه‌ها (چهارم و پنجم) از سال 1385 در زمینه چاپ کتاب آموزشی کددار مشخص نیست. از سوی دیگر، کتاب روش‌ها و فنون تدریس هنر دومین کتابی است که بنا به گفته نویسنده منطبق با استانداردهای آموزشی نوشته شده است. کتاب دارای 10 فصل بوده و هم‌چون کتاب «راهنمای درس هنر» حدوداً 72 صفحه مطلب پیرامون مباحث نظری هنر و آموزش و فنون تدریس هنر گردآوری شده است. در مرحله اول می‌توان گفت: همین مباحث ذکر شده از نقاط قوت اولیه این کتاب نسبت به کتاب قبلی است. کتاب حاضر سعی می‌کند استاندارد مورد ادعا را در روش‌ها و فنون تدریس هنر مطرح نماید که البته ضمن توجه به رویکرد پژوهشی، با استفاده از تجربیات و بازخوردهای آموزشی معلمان ایرانی و یا معلمان و مدرسان غربی و... تهیه و تنظیم گردیده است. به هر صورت اهمیت موضوع جای بسی امیدواری و سپاس دارد؛ چراکه سعی در راهگشایی بوده است.»
حمید قاسم‌زادگان در بخش‌های دیگر مقاله خود تحلیل و نقدهای بیشتری نسبت به این دو کتاب ارائه داده است.
متن کامل این مقاله در فصل‌نامه رشد آموزش هنر، شماره 28، زمستان 1390 منتشر شده است.

تعداد بازدید : ۲,۷۷۰
کد خبر : ۶۷۲
نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000
نظر خود را وارد کنید