راههای آموزش خط به دانشآموزان چپدست
فصلنامهی رشد آموزش هنر در شمارهی «پاییز 89» خود با ارائه مقالهای، راههای آموزشی خط و خوشنویسی را به دانشآموزان چپدست را به چاپ رسانده است.
در این مقاله که به کوشش آقای کاوه تیموری تألیف شده، آمده است: «یکی از مسائل و مشکلات آموزشی معلمان و دبیران هنر خوشنویسی و همچنین اولیا، چگونگی مواجهه با دانشآموزان و هنرجویان چپدست است.
گاه دیده میشود دانشآموزان صرفاً به خاطر چپدستی از هنر خوشنویسی فاصله میگیرند و با پیشداوری، خود را مستعد یادگیری خط نمیدانند. این در شرایطی است که در حال حاضر، افراد چپدست بالاترین مرحلهی هنر خوشنویسی، یعنی مقام استادی را کسب کردهاند و به هنر آفرینی
اشتغال دارند.»
در ادامه این مقاله آمده است: «مروری بر گفتههای دانشآموزان چپدست مؤید آن است که ویژگیهای خوشنویسی دانشآموز چپدست را باید کشف کرد. معلم خط یا خوشنویسی باید در گام نخست، اطلاعات لازم را از روحیه، علاقه و طبع هنری دانشآموز و یا هنرجوی چپدست به دست بیاورد.»
در پایان این مقاله، چندین توصیه و پیشنهاد برای آموزش خط به دانشآموزان چپدست پیشنهاد شده است.
متن کامل این مقاله را میتوانید در شمارهی پاییز 89 فصلنامهی رشد آموزش هنر ببینید.